۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۳۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85464797
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پیش بینی برداشت ۳۵۷ تن گل تر از گلزارهای خراسان شمالی

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۳۳
کد خبر: 85464797
پیش بینی برداشت ۳۵۷ تن گل تر از گلزارهای خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلستان‌های مناطق گرم این خطه آغاز و پیش بینی می شود که امسال ۳۸۷ تن گل تر برداشت شود.

صفدر صفدری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برداشت گل محمدی از سطح گلزارهای استان در شهرستان مانه و سملقان، اسفراین و بخش هایی از بجنورد آغاز شده است.

وی افزود: در مجموع سطح گلزارهای آبی گل محمدی بارور ۲۸۹ هکتار و بارور دیم ۸۳ هکتار، گلزارهای آبی غیربارو ۴۸ هکتار و دیم غیر بارور ۴۱ هکتار است.

ایجاد بازارچه گل محمدی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ایجاد بازارچه گل محمدی در استان تاکید کرد و گفت: بازارچه گل محمدی و محصولات فراوری شده در استان ایجاد خواهد شد و کشاورزان به طور مستقیم محصول خود را به فروش خواهند رساند.

وی تصریح کرد: سالانه در این استان ۶۲۱ هزار لیتر گلاب، ۲۲ لیتر اسانس گل محمدی، ۲۹ هزار کیلوگرم گلبرگ خشک و ۱۲ هزار کیلوگرم غنچه خشک تولید و روانه بازار می شود.

صفدری خاطرنشان کرد: بخشی از محصولات باغداران این استان نیز به دلیل کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به صورت خام به سایر استان ها حمل می شود.

وی بر توسعه گل محمدی از استان به ویژه زمین های شیب دار تاکید کرد و افزود: در راستای حمایت از کشاورزان نهال های گل محمدی بین کشاورزان برای ساخت گلستان های جدید توزیع می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: توسعه گل محمدی به حفظ خاک در زمین های شیب دار و افزایش درآمد پایدار کشاورزان کمک می کند.

به گزارش ایرنا، گل محمدی از گیاهان دارویی و عرقیات معطر ایران است که کاربرد فراوانی در طب سنتی، انواع غذاها و دمنوش‌ها دارد و اکنون ۲ مرکز فرآوری گل محمدی در شهرستان های جاجرم و فاروج فعال است که پاسخگوی نیاز استان نیست.

میزان گلاب تولیدی به ازای یک کیلوگرم گل، یک و نیم لیتر و در یک هکتار، شش هزار لیتر در این استان است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha