کد خبر: ۹۵۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 03
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه> فشار خون بالا دومین عامل ابتلا به‌ بیماری‌های مزمن، پس از تنباکو است که این مربوط به‌مصرف سدیم بیش از حد موجود در نمک است. ابتلا به‌سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و کلیوی یکی از علل اصلی مرگ و ناتوانی است که در مبتلایان به فشار خون بالا بروز می‌کند. مصرف نمک زیاد با ‌نارسایی قلبی، سرطان معده و پوکی استخوان نیز مرتبط است.
به گزارش شفا آنلاین،من چه هستم؟ کشنده‌تر از هر بیماری مزمن هستم، البته بجز سیگار و شش‌بار کشنده‌تر از تصادفات هستم، بدون اینکه متوجه مصرف من باشید. من نمک هستم، به‌رغم اینکه بسیاری از ما عاشق یک بسته چیپس آغشته به‌ نمک و چاشنی هستیم، باید بدانیم که این عادت به‌زودی باعث مرگ‌مان می‌شود.

       در سراسر جهان، سالیانه 15 هزار تُن نمک مصرف می‌شود که VicHealth خواستار کاهش فوری مقدار نمک افزوده شده به ‌مواد غذایی مورد علاقه مردم، مانند نان، غلات، حبوبات و گوشت‌های فرآوری، شده است. مصرف نمک زیاد در رژیم غذایی یکی از 20 علل مرگ‌و‌میر است. این در حالی است که مصرف چیپس با نمک زیاد و مواد غذایی فرآوری شده پُر نمک همچنان مورد علاقه مردم است.

       کارشناسان بهداشت و درمان ملبورن در نوامبر گذشته، درصدد جمع‌آوری اطلاعات و استراتژی برای کاهش خطر تهدید نمک برآمده‌اند. تولیدکنندگان مواد غذایی تمرکز اصلی خود را بر تشویق به‌کاهش استفاده از نمک، متمرکز کرده‌اند.

       سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند، مصرف روزانه نمک نباید از پنج گرم در روز تجاوز کند، اما بر اساس گزارش VicHealth، افرادی که مصرف روزانه نمک آنها از 15 گرم تجاوز می‌کند، به‌طور میانگین هشت گرم و کسانی که روزانه کمتر از 15 گرم نمک مصرف می‌کنند، میانگین میزان نمک مصرفی آنها 6 گرم در روز است. مردان، مصرف‌کنندگان اصلی نمک هستند که به‌طور میانگین 5/9 گرم در روز نمک مصرف می‌کنند.

       سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که استرالیا به‌منظور کاهش مصرف نمک، به‌میزان 30 درصد، تا سال 2025، برنامه‌ای را در نظر دارد.
با کاهش مصرف نمک، به‌میزان متوسط سه گرم در روز، حدود 800 زندگی و 50 میلیون دلار در سال، می‌توان برای هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی ذخیره کرد. با مشابه این رقم می‌توان از بروز سکته ‌مغزی، حمله‌ قلبی و سایر حوادث قلبی-عروقی ناتوان کننده نیز جلوگیری کرد.

       به‌طور معمول کودکان و بزرگسالان دو برابر میزان توصیه شده غذا می‌خورندکه این منجر به‌‌افزایش احتمال فشار خون بالا آنها در آینده شده و منجر به ‌حدود نیمی از سکته‌های مغزی، حملات قلبی و بیماری مزمن کلیه می‌شود. سهم بزرگ نمک در افزایش خطر ابتلا به ‌بیماری مزمن در استرالیا شناسایی نشده است.

       مردم به بیش از دو گرم نمک در روز نیازی ندارند ولی اغلب مواد غذایی مورد علاقه آنها، مقدار زیادی نمک دارد. هنگامی که نمک زیادی در نان مصرفی‌تان می‌ریزید، به مصرف اسنک و غذاهای شور نیز بیشتر تمایل دارید.

       محققان موسسه بهداشت جهانی جورج در سیدنی، در پی یافتن راهکاری برای تولید غذاهایی با نمک کمتر هستند. این امر مستلزم تعهد کاهش میزان نمک در غذاهای فراوری شده به‌وسیله صنایع غذایی است. آنها همچنین مدعی هستند که شاهد اقداماتی در جهت کاهش میزان نمک در سراسر کشور هستند.

       موسسه سلامت صندوق BUPA یک برنامه راهنمای مواد غذایی به‌نام Food switch تدارک دیده که اجازه میدهد مصرف‌کنندگان، بارکد مواد غذایی را اسکن کرده و از میزان نمک موجود در مواد غذایی مطلع شوند و غذاهای سالم را انتخاب کنند. این برنامه در حال حاضر 750,000 بار دانلود شده است.
سپید
Medpage Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: