۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۵

وزیر جهاد کشاورزی:

ضرورت تغییر نگاه در اداره کشور/۲۰هزار تن ماهی در قفس تولید می‌شود

ضرورت تغییر نگاه در اداره کشور/۲۰هزار تن ماهی در قفس تولید می‌شود

خرم آباد - وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه به چگونگی اداره کشور بر اساس اقتصاد مقاومتی، از تولید ۲۰ هزار تن ماهی در قفس طی امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود حجتی صبح پنج شنبه در جلسه اقتصاد مقاومتی لرستان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در واقع یک نوع تغییر نگاه به چگونگی اداره کشور است، اظهار داشت: ما روش سنتی داشتیم و کم و بیش هنوز از نظر فرهنگی بر نگاه مدیریتی ما سایه انداخته و حاکی از آن بوده که پروژه ای تعریف، اعتباری تامین و سپس در چارچوب تخصیص کم یا زیاد حرکتی انجام دهیم و فکر کنیم وظیفه خود را انجام داده ایم.

وی با بیان اینکه با این روش نمی توانیم کشور را بسازیم و مشکلات اقتصادی پیرامون را حل کنیم، گفت: با این روش نمی توان در دنیایی که رقابت تنگاتگ با ملت ها در یک مسابقه جدی که از یکدیگر سبقت می گیرند به راه خود ادامه بدهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی باید تغییر نگاه نسبت به آنچه که پیرامون بوده داشته باشیم، افزود: خیلی از امکانات، ظرفیتها و توانمندی ها در پیرامون ما وجود دارد با چشم عقل و تدبیر به آنها نگاه نمی کنیم.

تدوین برنامه های وزارت جهاد بر مبنای پایداری در تولید

حجتی با بیان اینکه اگر تغییر نگاه را داشته باشیم می توانیم با تکیه بر نیروی انسانی توانمند و امکانات و ظرفیتها به ویژه در بخش کشاورزی پیشرفت کنیم، ادامه داد: متاسفانه ما به چشم دولتی به این ظرفیتها نگاه می کنیم و به چشم بنگاهی به آنها نگاه نمی کنیم.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی ها در کشور عنوان کرد: این همه می گویم بی آب و کم آب هستیم و این در حالیست که در مازندران حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلی متر و در گیلان نیز نزدیک هزار میلی متر بارندگی داریم این میزان بارندگی مانند کشور هلند است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بخش کشاورزی از بدو ورود برنامه های خود را متکی به منابع طبیعی و آب و خاک تدوین کردیم، گفت: همچنین برنامه های خود را در جهاد کشاورزی با نگاه پایداری در تولید تدوین کرده ایم.

حجتی با تاکید بر اینکه قبل از وزارت نیرو بحث تعادل بخشی به سفره های زیر زمین را مطرح کردیم، گفت: در مزرعه ای که آب زیر زمینی افت کرده باشد سرمایه گذاری که می کنیم بیهوده بوده و پایدار نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با تکیه بر پایداری تولید، طرح ها را در چارچوب سیاست های ۲۴ گانه ای که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند تهیه کرده ایم، گفت: ۱۵ طرح که برای هر کدام مجری مشخص گذاشته ایم را در اولویت اول مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار دداده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اساس اغلب این طرحها بر افزایش بهره وری در منابع پایه ای و یا امکانات و ابزاری است که در اختیار ما قرار دارد، اظهار داشت: دو طرح توسعه ای بهره وری غیر مستقیم در آب و یک طرح توسعه ای پرورش ماهی در قفس را نیز در ستاد اقتصاد مقاومتی تعریف کرده ایم.

پیش بینی پرورش ۵۰ هزار تن ماهی در قفس در سال ۹۶

حجتی با اشاره به طرح پرورش ماهی در قفس در داخل دریاها گفت: با این طرح حداقل ظرفیت تولید کشور به یک میلیون تن افزایش می یابد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنامه گذاشته ایم امسال ۲۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس داشته باشیم، گفت: همچنین برای سال آینده نیز تولید حدود ۵۰ هزار تن در این زمینه را پیش بینی کرده ایم.

حجتی یادآور شد: تمام زیر ساختها در این زمینه محیا شده و سرمایه گذاری های آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود میزان برداشت گندم در سال جاری به ۱۰ میلیون تن برسد، افزود: میزان گندم تولید شده در کشور طی سال های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به ترتیب چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن، شش میلیون و ۷۰۰ هزار تن و هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میزان بارش های امسال در سطح ملی نرمال بود، بیان داشت: در لرستان میزان بارش ها بسیار زیاد بوده بطوریکه بیش از ۲۰۰ میلی متر از حد نرمال کشور نیز بیشتر بوده لذا با این تفاسیر فکر می کنیم تراز تولید گندم در امسال مثبت باشد.

حجتی میزان گندم وارد شده به کشور را در سال های ۹۲ و ۹۳ حدود شش میلیون تن برشمرد و گفت: در سال ۹۲ تراز خرید هر تن گندم ۳۴۰ دلار بود یعنی در این سال دو میلیارد دلار گندم وارد کشور شد که اکنون با این مبلغ دولت می تواند منابع زیادی را جذب کند.

تخصیص۸۰۰ میلیارد اعتبار برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی

وی با بیان اینکه میزان وابستگی کشور به شکر طی دو سال گذشته نصف شد، عنوان کرد: بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن کسری در تولید نیشکر و چغندرقند داشتیم که حدود ۳۵۰ هزار تن افزایش تولید پیدا کرده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی به اقدامات صورت گرفته برای افزایش ضریب مکانیزاسیون اشاره کرد و افزود: در این راستا از مدیرعامل بانک کشاورزی خواسته شد ۱۰ درصد تسهیلات بخش کشاورزی را برای مکانیزاسیون اختصاص دهد لذا یک خط اعتباری ۸۰۰ میلیارد تومانی برای این منظور تخصیص یافت.

حجتی با اشاره به اینکه کشور در سال های گذشته بیشترین میزان وابستگی غذا را داشت، تصریح کرد: برای رفع این معضل در چارچوب اقتصاد مقاومتی اعلام کردیم تراز غذا را می خواهیم به صفر برسانیم.

وی اضافه کرد: تراز غذای کشور در سال ۹۲ منفی ۸.۱ میلیارد دلار بود که در سال ۹۴ با وجود خشکسالی به منفی ۳.۴ میلیارد دلار رسید یعنی این تراز ۴.۷ کاهش یافت.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کاهش تراز غذا در کشور بخاطر کاهش قیمت های جهانی بوده است، یادآور شد: ۳۰ درصد کاهش تراز غذا بخاطر کاهش قیمت کالاهای وارداتی بوده و ۷۰ درصد آن بدلیل افزایش صادرات و کاهش واردات بوده است.

حجتی بر لزوم تغیر نگرش برای بهره گیری از امکانات و ظرفیت های پیرامونی تاکید کرد و گفت: باید باور کنیم که ما می توانیم و این یک شعار نیست لذا باید مراقب باشیم در مسابقه بین ملت ها عقب نیفتیم.

کد خبر 3668573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha