۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۲۷
کد خبر: 82614064
T T
۰ نفر
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس: تصويب لايحه جامع خاك در مراحل نهايي است

بجنورد- ايرنا- رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي گفت: لايحه جامع خاك در 2 ماه اخير از تصويب كميسيون كشاورزي گذشت و بزودي مراحل نهايي تصويب خود را در صحن علني طي خواهد كرد.

علي اكبري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: وي افزود: اين لايحه، قانون جامعي در حفاظت و بهره برداري مفيد از خاك در معني عام به شمار مي آيد و اميد است بتواند روند نهايي خود را طي كرده و به اجرا برسد.

* خاك كشاورزي شور شده است
پيش از اين، مدير آب و خاك و امور فني و مهندسي جهاد كشاورزي خراسان شمالي، پايين بودن مواد آلي موجود در خاك را از دغدغه هاي مهم بخش كشاورزي عنوان كرد و گفته بود اين مشكل در سطح كشور دامن گير كشاورزان است اما در خراسان شمالي نمود بيشتري دارد.
عربي اظهار داشت: اكنون هيچ اهرم و ابراز قانوني براي حمايت از منابع خاك در سطح كشور وجود ندارد و به همين لحاظ نمي توان اقدام خوب و موثري براي احياي مواد آلي خاك انجام داد.
مدير آب و خاك و امور فني و مهندسي جهادكشاورزي خراسان شمالي تصريح كرد: در اين زمينه لايحه جامع خاك به مجلس داده شده اما هنوز به تصويب نرسيده است.
عربي با بيان اينكه راهكارها و اعتبارت مورد نياز براي به كاربستن موارد لازم براي حمايت از خاك در لايحه مزبور ديده شده است اظهار داشت: مصوب شدن اين لايحه مي تواند در تخصيص اعتبارات لازم براي حمايت از منابع خاكي كمك كند اما هنوز به نتيجه نرسيده است.

* 10 برنامه محوري در دستور كار كميسيون كشاورزي مجلس
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگر سخنان خود درباره برنامه هاي امسال كميسيون كشاورزي اظهار كرد: امسال 10 برنامه محوري در اولويت كميسيون كشاورزي، آب و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي است كه براي سال دوم كاري اين دوره از مجلس پيش بيني شده و به هيئت رئيسه مجلس ارائه شده است.
وي افزود: باتوجه به نگراني از بحران هاي پيش رو درمصرف آب، يكي از مهم ترين اين برنامه ها، توجه جدي به بهينه سازي مصرف آب در بخش كشاورزي است.
اكبري گفت: لزوم توجه به سياست هاي تنظيم بازار محصولات كشاورزي و پيشگيري از هدر رفت منابع و ورود خسارت سنگين به توليد كننده از ديگر اولويت هاي امسال است.

* حمايت از توليدكننده محقق نشده است
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: متاسفانه آنچه در عمل اتفاق افتاده، حمايت مناسبي از توليد صورت نگرفته است و اگر سياست گذاري ها به گونه اي باشد كه در جهت حمايت از توليد اجرا شود، منجر به افزايش اشتغال مي شود.
وي گفت: از ديگر رويكردهاي كميسيون، اصلاح كردن بخشي از قوانين حوزه كشاورزي است كه لازم است متناسب با نياز جامعه و واقعيات پيش رو روندي منطقي و عقلايي داشته باشد.
اكبري تاكيد كرد: قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغي از جمله قوانيني است كه نياز به اصلاح و بازنگري دارد.
7185 /6042 خبرنگار: كبري علي آبادي** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها