۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82113279
T T
۰ نفر
استان همدان 3.4 درصد از توليدات شير خام كشور را تامين مي كند

همدان - ايرنا- معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: استان همدان 3.4 درصد از توليدات شير خام كشور را تامين مي كند و رتبه نهم كشور را به خود اختصاص داده است.

محمد نظر پور شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران با بيان اينكه توليد شير خام در استان همدان 311 هزار تن است افزود: 340 واحد پرورش گاو شيري صنعتي با ظرفيت 24 هزار رأس در استان فعال است.
وي با بيان اينكه از اين مقدار شير توليد شده 184 هزار تن آن در استان مصرف مي شود ادامه داد: 190 هزار تن آن به صورت مازاد بر مصرف به ديگر استان‌هاي كشور صادر مي‌شود.
وي با بيان اينكه 97 درصد از توليد شير خام استان از دام‌هاي سنگين و سه درصد آن از دام‌هاي سبك توليد مي‌شود ادامه داد: سرانه مصرف شير در استان همدان 152 كيلوگرم است.
نظرپور تصريح كرد: با توجه به وجود ظرفيت‌هاي پرورش دام‌هاي سنگين در همدان، اين استان از نظر توليد شير و گوشت يكي از استان‌هاي غني در سطح كشور است و بايد برنامه‌اي براي افزايش سرانه مصرف فرآورده‌هاي گوشتي و لبني در استان ايجاد شود.
وي گفت: با توجه به افت قيمت شير و نگراني دامداران خريد تضميني شير در در پنج استان عملياتي شده است كه با پيگيريها، موافقت شفاهي اين طرح براي اين استان نيز گرفته شد.
وي افزود: بر اين اساس با اتحاديه دامداران و تعاوني تلاشگران مكاتبه و شرايط اعلام شده است.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي همدان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به فعاليت 6 كشتارگاه مرغ در استان همدان افزود: كشتارگاه رزن جزو زنجيره توليد گوشت و مرغ استان همدان است و به مرحله معرفي به بانك براي اخذ تسهيلات رسيده است و در سال جاري تكميل مي شود.
نظر پور افزود: كشتارگاه رزن كشتارگاهي متمايز با داشتن خط دوم كشتار است كه مرغ توليدي آن قابليت صادرات خواهد داشت.
وي تصريح كرد: همچنين توليد گوشت قرمز در استان همدان ساليانه 28 هزار تن است كه 3.5 درصد از توليد كشور و رتبه 11 را به خود اختصاص داده است.
وي با بيان اينكه استان همدان ساليانه 48 هزار تن توليد گوشت مرغ دارد ادامه داد: همدان در اين بخش رتبه 16 توليدات كشور و در ارتباط با تخم مرغ ميزان توليد 14 هزار تن است كه 1.5 درصد از توليد كشور و رتبه 14 كشوري را دارد.
370 هزار راس گاو و گوساله اصيل و بومي و يك ميليون و 400 هزار رأس گوسفند و 300 هزار راس بز و بزغاله در استان همدان وجود دارد كه ظرفيتي بالا در توليد محصولات گوشتي و لبني در استان فراهم كرده است.
استان همدان يكي از استان هاي مطرح در توليد علوفه هاي مرغوب كشور است و اين مزيت استان همدان را از نظر توليد گوشت و شير در سطح بالايي قرار داده است.
7523/6993

سرخط اخبار استان‌ها