خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور مطرح کرد:

حدود 10 درصد از کشاورزی کردستان به صورت آبی انجام می شود

asdasd
کد خبر : ۴۴۵۱۵۱

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه حدود 10 درصد کشاورزی استان به صورت آبی انجام می شود گفت: این درحالی است که سهم کشور از این امر 46 درصد است و باید برای رسیدن به میانگین کشوری تصمیماتی اخذ شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا: جمشید انصاری صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در استانداری برگزار شد با بیان اینکه پیشرفت برنامه های اقتصاد مقاومتی در کردستان را دو ماه یکبار مورد بررسی قرار می دهیم، افزود: در صورت نیاز به پیگیری در سطح ملی آن را در هیات دولت مطرح و در دستور کار قرار می گیرد.

وی با ابراز خرسندی از پیگیری های مکرر مسئولان جهت تقویت اعتبارات عمرانی استان کردستان، اظهار داشت: امسال ردیف خاصی در بودجه برای این امر مهم پیش بینی و مقرر شد هزار میلیارد ریال صرف تقویت طرح تملک دارایی سرمایه استان شود و در جهت افزایش سقف توان اعتبار دهی  و وام دهی  بانک ها  باید تکالیف  و گزارشی در دستور کار قرار گیرد چرا که در استان کردستان متوسط سپردگی مردم در سطح پایینی است بنابراین بانک ها در این راستا ملزم به تغییر رویه خود و باید  با بخش خصوصی همکاری داشته باشند. 

معاون رئیس جمهور بیان داشت: در خصوص پروژه زنجیره فولاد و طرح های پتروشیمی پیگیری هایی در جهت دستیابی به سرمایه‌گذاری  مطمئن صورت گرفته که به زودی اعلام می شود. 

انصاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص تامین آب برای بخش کشاورزی بیان داشت: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی کردستان به حل تامین آب بخش کشاورزی استان گزارشاتی توسط دستگاهای متولی ارائه و در جهت رفع مشکلات پیشنهاداتی مطرح شد. 

وی گفت: بدون هیچ نوع محدودیتی آب شرب مورد نیاز در تمام استان به ویژه در شهرهای استان باید در اولویت باشد و همچنین بنا شد پروژه های مربوطه فرایندی را طی و ردیف اجرایی برای آنها پیش بینی شود.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در رابطه با سدهای احداث شده در استان  که آماده بهره‌ برداری است  بیان داشت. جهت تامین آب زراعی  منوط به اینکه هزینه های توجیه اقتصادی داشته باشد مشکل خاصی رخ نخواهد داد.

انصاری  به ایجاد کمیته مشترک میان وزارت نیرو و استان اشاره و اضافه کرد: لازم است هرچه سریعتر تخصیص آب از هر یک از سدها نهائی و به استان ابلاغ شود هرچند در برخی حوزه‌ها همانند حوزه زاب و سیروان  فراتر از آنچه که بهره‌برداری شده آب تخصیص یافته است ولی در حوزه دریاچه ارومیه مصرف فراتر از تخصیص داده شده است. معاون رئیس جمهور  افزود: با تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد در یک افق 5 ساله میزان اراضی آب استان را به متوسط کشوری نزدیک کنیم. 

وی به منابع آبی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت:حدود 10 درصد کشاورزی به صورت آبی انجام می شود و این در حالی است که در کشور سهم این بخش46درصد است و مقرر شد با تخصیص اعتبارات در طول پنج سال برنامه ششم بتوان به متوسط کشوری نزدیک شد.

وی اظهار داشت: کردستان یکی از 5 استان خوب کشور به لحاظ منابع آبی است و در طول سه سال گذشته سرمایه گذاری های خوبی در مهار آبهای مرزی صورت گرفته و اکنون زمانی آن رسیده  است که این سرمایه گذاری ها توسط کشاورزان مورد استفاده قرار گیرد تا هم در احداث شبکه ها و تخصیص اعتبارات شاهد شکوفایی اقتصاد کشاورزی در سطح استان  باشیم و هم  شکل گیری صنایعی که در استان نیاز به آب دارند را در جهت شکوفایی شناسایی کنیم.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص تامین آب شرب روستاها خاطر نشان کرد:  این امر در دستور کار قرار گرفته است که آب شرب مورد نیاز روستاها تامین شود و در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی کردستان نتیجه جمع بندی مورد مبنا و بر اساس آن تصمیم اخذ شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز