Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه به ایانا خبر داد:

افزایش مقطعی قیمت موز پس از مشروط شدن واردات/ ارائه پیشنهاد راهکار مشابه واردات مشروط موز برای تمام میوه‌ها

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه گفت: امسال تنها واردات موز مشروط به صادرات سیب درختی خواهد بود، اما در نامه‌ای که از سوی اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه به وزیر جهاد کشاورزی ارسال خواهد شد، پیشنهاد داده‌ایم می‌توان برای صادرات هر میوه و تره‌بار و سبزی و صیفی این راهکار را استفاده کرد.

افزایش مقطعی قیمت موز پس از مشروط شدن واردات/ ارائه پیشنهاد راهکار مشابه واردات مشروط موز برای تمام میوه‌ها


رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با تأکید بر اینکه از اهداف اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی و توسعه صادرات بوده است، گفت: متأسفانه با توجه به رکود اقتصادی داخلی و خارجی صادرات میوه و تره‌بار و سبزی و صیفی با کندی صورت گرفت.

سیدرضا نورانی افزود: با توجه به تولید بیش از 3.5 تن سیب در سال گذشته و مازاد تولید موجود و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت و کاهش درآمد ارزی، تصمیم بر این شد به جای استفاده از ارز نفتی به‌خاطر واردات موز از ارز صادراتی استفاده کنیم و اتحادیه این موضوع را در سال گذشته مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: بسیار تلاش کردیم این قانون از مهرماه سال گذشته به اجرا درآید تا هم شاهد رونق صادرات سیب باشیم و هم از ذخیره ارزی برای واردات موز استفاده نکنیم که متأسفانه به دلایلی اجرای این قانون با تأخیر روبه‌رو شد.

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه ادامه داد: در مجموع واردات موز به ازای صادرات میوه و تره‌بار باعث هدفمند شدن واردات و رونق صادرات خواهد شد.

نورانی تصریح کرد: شاید در ابتدا شاهد افزایش نامحسوس قیمت موز باشیم، اما ادامه‌دار بودن این روند و برنامه‌ریزی قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: امسال تنها ورود موز مشروط به صادرات سیب درختی خواهد بود، اما در نامه‌ای که از سوی اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه به وزیر جهاد کشاورزی ارسال خواهد شد، پیشنهاد داده‌ایم می‌توان برای صادرات هر میوه و تره‌بار و سبزی و صیفی این راهکار را استفاده کرد تا مشکل صادرات نیز حل شود و مثلاً هم‌اکنون که به ازای واردات یک کیلوگرم موز، 1.5 کیلوگرم سیب درختی صادر می‌شود، در آینده به ازای صادرات پنج کیلوگرم سبزی، یک کیلوگرم موز وارد کنیم.

نورانی در پایان با تأکید بر اینکه از اهداف اتحادیه در اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات و تولید ملی بوده تا بتوانیم شاهد رشد مثبتی در بخش باشیم، اظهار داشت: ادامه این روند در افزایش تولید و صادرات بدون‌شک منجر به اشتغال‌زایی نیز خواهد شد./

A-950117-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید