۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱:۲۳
کد خبر: 82088789
T T
۰ نفر
بازگشایی كارخانه چای تنكابن پس از 13 سال تعطیلی

نوشهر- ایرنا- كارخانه چای روستای شعیب كلایه از توابع شهرستان تنكابن همسو با تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال، روز چهارشنبه با حضور رییس سازمان تعاون روستایی پس از 14 سال دوباره آغاز به كار كرد.

رییس سازمان تعاون روستایی كشور در آیین راه اندازی این كارخانه، گفت كه این كارخانه به منظور تأمین نیاز باغداران چای منطقه و ایجاد اشتغال در سال 1317 به بهره برداری رسیده بود اما با گذشت زمان و نبود حمایت های لازم، تعطیل شد.
حسین صفایی افزود: اكنون با ارائه تسهیلات پنج میلیارد ریالی و راه اندازی مجدد دستگاهها، بار دیگر كارخانه فعال شده است.
وی به ایجاد زمینه اشتغال برای 40 كارگر در این كارخانه اشاره كرد و گفت: در دهه 40 و 50 در این منطقه بیش از 55 هزار تن چای تولید می شد اما اكنون این رقم به 20 هزار تن رسیده و باید تلاش كنیم تا با راه اندازی كارخانه های تعطیل شده، بهبود كیفیت چای و كاهش واردات نیاز كشور را كه حدود 120 هزار تن است، برطرف كنیم.
صفایی با بیان اینكه تقاضا برای چای در كشور بسیار بالاست، اظهار كرد: هم اكنون سرانه مصرف چای در دنیا نیم كیلوگرم و در ایران 1.5 كیلوگرم است و با توجه به نیاز كشور و این كه غرب مازندران و شرق گیلان تنها نقاط مستعد برای تولید چای است، باید كارخانه های تعطیل شده در این مناطق بار دیگر راه اندازی شود.
وی افزود: چای تولید داخل به دلیل استفاده نكردن از سموم، كودهای شیمیایی و اسانس، كاملاً ارگانیك است و می توانیم آن را با قیمت های بالا به كشور های دیگر صادر كنیم و ارزآوری خوبی برای كشور در این زمینه داشته باشیم.
صفایی بر ضرورت توسعه صنایع پائین دستی و بالا دستی كشاورزی تأكید كرد و یادآور شد: باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، ظرفیت های بزرگ اقتصادی در كشور ایجاد شود تا با كوچك ترین تنش های بیرونی، اقتصاد كشور با چالش جدی مواجه نشود.
نماینده مردم تنكابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: متأسفانه در حوزه چای، سیاست های غلطی در كشور اعمال و ترویج ناشیانه چایكاری در دولت های گذشته، سبب نابودی این سرمایه ملی شد.
شمس الله شریعت نژاد افزود: با اعمال این سیاست ها در گذشته بود كه میزان تولید چای در كشور به 70 هزار تن رسید اما به جای آن كه این تولیدات به بازار عرضه شود، در انبارها ماند و نابود شد و در نتیجه، سازمان چای منحل و كارخانه های دولتی فروخته شد.
وی، قاچاق را سمی برای اقتصاد كشور دانست و اظهار كرد: باید جلوی كالاهای قاچاق بویژه چای به داخل كشور گرفته شود اما متأسفانه شاهد هستیم كه قاچاقچیان حامیان قوی دارند و نمی توان با آنها برخورد كرد.
شریعت نژاد ادامه داد: بزرگ ترین لطف انقلاب و نظام برای مردم منطقه، راه اندازی مجدد این كارخانه بود و باید مورد حمایت قرار گیرد تا چراغ آن برای همیشه روشن بماند.
شهرستان 162 هزار نفری تنكابن در غرب مازندران واقع است.
شبد**7513**1602**1654**1504
۰ نفر