۵ خرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۰۱
کد خبر: 82088561
T T
۰ نفر
پیش بینی خرید 10 میلیون تن گندم/ نیازی به واردات نیست

خرم آباد - ایرنا - وزیر جهاد كشاورزی گفت:پیش بینی می شود امسال 10 میلیون تن گندم از كشاورزان خریداری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود حجتی عصر چهارشنبه در حاشیه افتتاح مجتمع كشت و صنعت لرستان در جمع خبرنگاران افزود: برداشت گندم در برخی استانها آغاز شده و تاكنون دو میلیون تن از این محصول از كشاورزان خریداری شده است.
وی با بیان اینكه كار برداشت و خرید گندم به سرعت در حال انجام است، اظهار كرد: امسال نه تنها نیازی به واردات گندم نیست بلكه پیش بینی می شود صادرات این محصول نیز انجام گیرد.
به گفته وزیر جهاد كشاورزی ذخیره سازی مطلوبی در خصوص گندم صورت گرفته است.
مجتمع كشت و صنعت لرستان در سال 1354 در حومه جنوبی خرم آباد با هدف پرورش دام و طیور تاسیس شد، این مجتمع دارای 250 سوله نگهداری دام و طیور است كه هر سوله یك هزار راس دام در آن نگهداری می شد، به طوری كه سالانه 250هزار راس دام و طیور در آن پروار می شد.
23 سیلوی فلزی دو هزار تنی، چهار دستگاه انبار فلزی، چهار كارخانه خوراك دام و 66 استخر پرورش ماهی سردابی و گرم آبی از دیگر داشته های این مجتمع تولیدی است كه ظرفیت اشتغالزایی یكهزارو500 نفر به صورت مستقیم را داراست.
تا پیش از سال 66، صادرات این مجتمع به كشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شد، همچنین علاوه بر تهیه گوشت قرمز و سفید چندین كارخانه كالباس و سوسیس در ردیف فرآورده های دامی، در این مجتمع احداث شد كه با تعطیلی مجتمع، این كارخانجات نیز به خارج از محدوده استان منتقل شدند.
مجتمع عظیم كشت و صنعت لرستان در سال 1383 بنا بر تصمیم دولتمردان به بخش خصوصی واگذار شد اما بعد از این تصمیم گیری، كارگران اخراج شدند به این امید كه بعد از واگذاری به بخش خصوصی و راه انداری، دوباره دعوت به كار شوند كه به دلیل ناكارآمدی مالكان بخش خصوصی این مجتمع، نه تنها كارگران اخراج شده جذب نشدند، بلكه هیچ نیروی كار جدیدی هم استخدام نشد و در نهایت ماشین آلات و ابزار كار و سوله ها و برخی از تجهیزات و موجودی های منقول و غیر منقول هم توسط مالكان خصوصی فروخته شد.
با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید، احیا این مجتمع عظیم در دستور كار قرار گرفت و در نهایت با سرمایه گذاری اولیه 200میلیون دلاری بخش خصوصی این مجتمع به بهره برداری رسید.
7274/6060

سرخط اخبار استان‌ها