ویتامین‌هایی که قد را بلند‌تر می‌کنند

رشد یک پروسه پیچیده و تحت تاثیر توان ژنتیک، عملکرد سیستم غدد اندوکرین، وضعیت تغذیه ای، سطح فعالیت فیزیکی و وجود یا عدم وجود بیماری های مزمن است.

رشد یک پروسه پیچیده و تحت تاثیر توان ژنتیک، عملکرد سیستم غدد اندوکرین، وضعیت تغذیه ای، سطح فعالیت فیزیکی و وجود یا عدم وجود بیماری های مزمن است. اختلال در هر یک از این موارد می تواند، باعث نقص رشد و کوتاهی قد شود. استفاده منظم از چارت رشد و ثبت سریال قد از دوران شیرخوارگی کلید تشخیص رشد غیرطبیعی و شروع اقدامات پیشگیرانه و درمانی است. 

کوتاهی قد در اکثر موارد ناشی از عوامل فیزیولوژیک مانند علل سرشتی یا فامیلیال (ژنتیک) است، اما ممکن است به دنبال بیماری های مهم و قابل درمان (علل پاتولوژیک) نیز رخ دهد. علل پاتولوژیک کوتاهی قد شامل بیماری های مزمن گوارشی یا کلیوی، ریکتز، دیسپلاری استخوانی، اختلالات کروموزومی، بیماری های مختلف نظیر سوءتغذیه و بیماری های ریوی، خونی و مشکلات روحی- روانی است.

علت دیگر کوتاهی قد مربوط به اختلالات هورمونی می باشد. با توجه به این که تغییرات رشد و افزایش قد می تواند، شاخص حساسی از سلامت عمومی تلقی شود، بررسی دقیق الگوی رشد به ویژه در دوران کودکی ضروری است. بلندقد شدن به عوامل متعددی بستگی دارد. قد افراد نتیجه ای از تداخل عوامل داخلی و محیطی در طول دوران رشد است. 

عوامل داخلی تعیین کننده قد، فاکتورهای ژنتیکی است که فرد از والدینش دریافت می کند و قابل تغییر نیست، عوامل محیطی تاثیرگذار نیز عبارتند از: تغذیه، آب و هوا، اقلیم و بیماری ها و... مثلا شواهد موجود نشان می دهد نزدیکی یا دوری به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر است.

 اگر چه نمی توان عوامل محیطی و ژنتیکی را به راحتی جدا کرد ولی با بررسی ملل مختلف، نژادها و سرزمین های گوناگون این نتیجه به دست آمده که عوامل محیطی مانند تغذیه و رژیم غذایی مناسب و سالم بسیار مهم اند. از نظر ژنتیکی پس از اتمام دوران بلوغ افزایش قد متوقف می شود. در این نقطه، فعل و انفعالات پیچیده ژن ها، مواد مغذی و هورمون ها به اوج خود می رسد.

هدف نهایی رشد رسیدن به نقطه تولید مثل و انتقال وراثت به نسل های بعد می باشد که در اینجا رشد قدی هم به اوجه خود می رسد. تغذیه مناسب بیشترین اثر را در مراحل رشد دارد. دوران بلوغ آخرین فرصت برای افزایش قد است. علاوه بر هورمون رشد که از هیپوفیز ترشح شده و مسئول افزایش قد است، ترشح بعضی هورمون ها نیز در رشد قد تاثیر دارد به عنوان مثال هورمون های جنسی زنانه و مردانه در مقدار بالا باعث تکمیل زودهنگام رشد استخوانی و غضروف ها شده و عملکرد هیپوفیز را مهار می کند، همچنین کم کاری تیروئید می تواند باعث اتصال زودهنگام غضروف های مفصلی و توقف رشد شود.

رشد قدی با سلامت استخوان و رشد استخوانی همسو می باشد. بسیاری از مکمل ها و مواد مغذی و هورمون ها ضروری برای این منظور به صورت طبیعی و صنعتی وجود دارند که در پروسه رشد استخوان و افزایش قد موثر هستند.

ویتامین های موثر بر جلوگیری از کوتاهی قد

1- کلسیم

کلسیم برای رشد و افزایش تراکم استخوان ها ضروری است چون ماده معدنی اصلی استخوانی می باشد. در دوران کودکی و نوجوانی استخوان ها در حال رشد هستند، حتی پس از توقف رشد، هنوز استخوان سازی ادامه دارد اما باعث رشد طولی استخوان و افزایش قد نمی شود. کلسیم در محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و... تخم مرغ، گیاهان برگ سبز تیره مانند اسفناج، ماهی ساردین، مغزجات یافت می شود. بعضی غذاها مهارکننده جذب کلسیم اند و بر روی رشد اثر منفی دارند. این غذاها شامل نوشیدنی های حاوی کربوهیدارت ها، نمک، چربی، شکر و قهوه می باشند.

2- منیزیم

مصرف آن باعث افزایش تراکم استخوانی می گردد. منیزیم محرک غده تیروئید برای ترشح هورمون کلسیتونین است، این هورمون میزان کلسیم در خون و فعالیت سلول های استخوان ها را تنظیم می کند. با افزایش منیزیم و کلسیم در خون ساخت و رشد طولی استخوان ها افزایش پیدا می کند. رژیم های غذایی حاوی منیزیم و مکمل های حاوی آن باعث افزایش دانسیته استخوانی و تحریک رشد قدی می شود.

3- ویتامین های گروه B+

از بین ویتامین های گروه B ویتامین B1 و B2 در رشد قد و جلوگیری از کوتاهی قد نسبت به بقیه موثرتر هستند.

4- روی

عنصر روی با تاثیر بر ترشح برخی هورمون ها از غدد جنسی و تاثیر مثبت بر غده تیروئید و ترشح کلسیتونین و همچنین با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین D و در نتیجه جذب کلسیم در رشد استخوانی و افزایش قد موثر است. از طرفی روی با تاثیر بر فعالیت هورمون سوماتومدین که توسط هورمون رشد ترشح آن تحریک می شود، باعث ایجاد بافت غضروفی و استخوان شده و عامل موثری بر رشد بدن و رشد اسکلت استخوانی است. بنابراین کمبود آن باعث مشکلات حاد از جمله کوتاهی قد خواهدشد.

5- ویتامین D

حداکثر تاثیرگذاری آن بر سلامت استخوان و بافت های همبند موثر بر افزایش قد و جلوگیری از کوتاهی قد در استفاده همزمان با کلسیم است. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم و نشست آن در استخوان باعث تحریک رشد اسکلت استخوانی و بلندتر شدن قد می گردد.

6- ویتامین C

یکی از ویتامین های اساسی برای رشد و نیز افزایش قد و رشد اسکلتی ویتامین C است. این ویتامین باعث افزایش ساخت بافت همبند و تاندون ها و سایر اجزای بافت اسکلتی شده و استحکام بیشتر آن را موجب می شود. منبع این ویتامین میوه های تازه از جمله مرکبات، زردآلو، توت فرنگی، انبه، سیب، موز، گوجه فرنگی و سبزیجات می باشد.

7- ویتامین K

این ویتامین به بدن کمک می کند که یک پروتئین استخوان کاملا کاربردی به نام استئوکلسین را بسازد. استئوکلسین با کمک این ویتامین و با اتصال مناسب املاح کلسیم و فسفر در استخوان موجب تقویت و استحکام بافت اسکلتی شده و با افزایش تراکم توده استخوان رشد استخوان ها را موجب می شود.

8- فسفر

ساختار اصلی استخوان ها از کلسیم و فسفر است و قسمت اعظم استخوان ها را فسفات (از مشتقات فسفر است) تشکیل می دهد. فسفر بیشتر در منابع غذایی حاوی پروتئین از قبیل انواع گوشت سفید مانند مرغ و ماهی، تخم مرغ و در لبنیات و برخی از حبوبات یافت می شود که در کنار کلسیم ساختار محکم استخوان ها را شکل می دهد و تعادل مناسب میان دریافت کلسیم و فسفر می تواند باعث رشد قدی مناسب شود.

9- سایر املاح و ویتامین ها

بسیاری از املاح و ویتامین ها با تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر ساخت بافت های همبند و ماتریکس استخوانی باعث افزایش نشست کلسیم و سایر املاح دیگر در استخوان شده و فعالیت سلول های سازنده بافت استخوانی را افزایش می دهند که از این رهگذر باعث افزایش رشد طولی استخوان ها و افزایش قد می شوند. 

از این املاح می توان روی، مس، منگنز، سلیکون، استرانسیوم، فلوراید را نام برد. حتی املاحی مانند ید (به طور مستقیم تاثیری بر متابولیسم کلسیم نمی گذارد اما برای تولید هورمون های T4،T3 که توسط غده تیروئید ترشح می شوند نیاز است. کم کاری و پرکاری غده تیروئدی هر دو در گردش املاح استخوانی موثر هستند) هم در افزایش قد به طور غیرمستقیم موثر هستند. سایر ویتامین ها و پیش سازهای آنها مانند ویتامین A و بتاکاروتن هم در سلامت استخوان و غضروف ها موثر هستند.

10- درشت مغذی ها

علاوه بر املاح و ویتامین ها، درشت مغذی ها هم بر رشد قدی و سلامت بافت های بدن از جمله بافت اسکلتی تاثیر بسزایی دارند. غذاهای حاوی پروتئین از طریق تحریک آزادسازی هورمون رشد در سلامتی و افزایش قد موثرند. البته علاوه بر پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها نیز برای آزادشدن هورمون رشد مورد نیاز می باشند.

 پروتئین ها منبع خوبی برای آمینواسیدها هستند که برای تولید هورمون رشد لازم است. غذاهای حاوی پروتئین بالا شامل گوشت کم چربی، مرغ، ماهی، شیر، شیرسویا، پنیر، تخم مرغ، لوبیا سبز، لوبیای سویا، تخمه کدو و هندوانه، بادام، بادام زمینی، حبوبات، جو دوسر می باشند.

استفاده از چربی متعادل در رژیم غذایی به رشد کمک می کند. رژیم های غذایی با چربی بالا باعث کاهش دریافت پروتئین شده و اثر آن را بر آزادسازی هورمون رشد کم می کند و از طرفی اینگونه رژیم ها باعث افزایش دفع کلسیم و املاح از طریق دستگاه گوارش می شود.

11- آرژنین

آرژنین یکی از اسیدآمینه های مهم برای تحریک آزادسازی هورمون رشد در بدن می شود. این اسیدآمینه هم به صورت طبیعی در غذا وجود دارد و هم به صورت صنعتی برای مقاصد مختلف از جمله رشد قدی ساخته شده است (ال- آرژنین). معمولا این اسید آمینه در افراد با رژیم غذایی مناسب و سالم به طور طبیعی تامین می گردد و نیازی به خوردن آن به صورت مکمل نیست. اما در کودکان دچار کوتاهی قد مکمل های آن ممکن است با تحریک بیشتر هورمون رشد باعث رفع این مشکل شوند.

12- هورمون رشد

درمان با آن اغلب بدون عارضه است ولی ممکن است موجب افزایش فشار داخل مغزی، التهاب لوزالمعده، تنگی کانال عصب در مچ دست، کاهش قند خون و کومای دیابتی، عمل تحمل گلوکز و افزایش قند خون و دیابت ملیتوس، عملکرد ناکافی تیروئید، آکرومگالی (رشد بیش از اندازه استخوان ها و بافت همبند که منجر به تغییراتی در چهره مانند بیرون زدگی استخوان فک و پیشانی می شود)، بزرگ شدن قلب و آسیب قلبی (به صورت احتمالی و غیرقابل برگشت)، افزایش فشار خون، ضخیم شدن پوست، رشد غیرطبیعی مو، آسیب کبدی، ناتوانی جنسی در بزرگسالی، آرتریت و التهاب مفاصل شود.

خواب منظم و کافی و نیز ورزش در ترشح هورمون رشد به صورت طبیعی تاثیرگذار هستند زیرا حدود 50 درصد ترشح هورمون رشد در هنگام خواب عمیق است و در حین ورزش ترشح هورمون رشد بیشتر می شود.

در پایان توجه به این نکته مهم است که تمام موارد کوتاهی قد غیرطبیعی نیستند و تاثیر ژنتیک افراد را نباید نادیده گرفت. در رابطه با کوتاهی قد ناشی از تغذیه نادرست و کمبود ریزمغذی ها، می توان با تغذیه درست و رژیم غذایی تامین کننده نیازهای بدن این مشکل را تا حدودی مرتفع ساخت.

 در موارد کوتاه قدی ناشی از وجود بیماری های مزمن و سایر علل هورمونی رفع مشکل زمینه ای و درمان بیماری ها اولویت نخست را دارد. روش های جراحی و کشیدن استخوان و استفاده از پروتزهای استخوانی به دلیل عوارض زیاد و درصد پایین موفقیت معمولا توصیه نمی شوند. درمان کوتاه قدی همواره باید به گونه ای باشد که سلامت عمومی افراد را دچار مخاطره نکند.

* دکترای داروسازی، دانشجوی دکترای تخصصی تغذیه

 ویتامین‌هایی که قد را بلند‌تر می‌کنند
ظماهنامه دنیای سلامت - دکتر محمد علیمرادی*: رشد یک پروسه پیچیده و تحت تاثیر توان ژنتیک، عملکرد سیستم غدد اندوکرین، وضعیت تغذیه ای، سطح فعالیت فیزیکی و وجود یا عدم وجود بیماری های مزمن است. اختلال در هر یک از این موارد می تواند، باعث نقص رشد و کوتاهی قد شود. استفاده منظم از چارت رشد و ثبت سریال قد از دوران شیرخوارگی کلید تشخیص رشد غیرطبیعی و شروع اقدامات پیشگیرانه و درمانی است. 

کوتاهی قد در اکثر موارد ناشی از عوامل فیزیولوژیک مانند علل سرشتی یا فامیلیال (ژنتیک) است، اما ممکن است به دنبال بیماری های مهم و قابل درمان (علل پاتولوژیک) نیز رخ دهد. علل پاتولوژیک کوتاهی قد شامل بیماری های مزمن گوارشی یا کلیوی، ریکتز، دیسپلاری استخوانی، اختلالات کروموزومی، بیماری های مختلف نظیر سوءتغذیه و بیماری های ریوی، خونی و مشکلات روحی- روانی است.

علت دیگر کوتاهی قد مربوط به اختلالات هورمونی می باشد. با توجه به این که تغییرات رشد و افزایش قد می تواند، شاخص حساسی از سلامت عمومی تلقی شود، بررسی دقیق الگوی رشد به ویژه در دوران کودکی ضروری است. بلندقد شدن به عوامل متعددی بستگی دارد. قد افراد نتیجه ای از تداخل عوامل داخلی و محیطی در طول دوران رشد است. 

عوامل داخلی تعیین کننده قد، فاکتورهای ژنتیکی است که فرد از والدینش دریافت می کند و قابل تغییر نیست، عوامل محیطی تاثیرگذار نیز عبارتند از: تغذیه، آب و هوا، اقلیم و بیماری ها و... مثلا شواهد موجود نشان می دهد نزدیکی یا دوری به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر است.

 اگر چه نمی توان عوامل محیطی و ژنتیکی را به راحتی جدا کرد ولی با بررسی ملل مختلف، نژادها و سرزمین های گوناگون این نتیجه به دست آمده که عوامل محیطی مانند تغذیه و رژیم غذایی مناسب و سالم بسیار مهم اند. از نظر ژنتیکی پس از اتمام دوران بلوغ افزایش قد متوقف می شود. در این نقطه، فعل و انفعالات پیچیده ژن ها، مواد مغذی و هورمون ها به اوج خود می رسد.

هدف نهایی رشد رسیدن به نقطه تولید مثل و انتقال وراثت به نسل های بعد می باشد که در اینجا رشد قدی هم به اوجه خود می رسد. تغذیه مناسب بیشترین اثر را در مراحل رشد دارد. دوران بلوغ آخرین فرصت برای افزایش قد است. علاوه بر هورمون رشد که از هیپوفیز ترشح شده و مسئول افزایش قد است، ترشح بعضی هورمون ها نیز در رشد قد تاثیر دارد به عنوان مثال هورمون های جنسی زنانه و مردانه در مقدار بالا باعث تکمیل زودهنگام رشد استخوانی و غضروف ها شده و عملکرد هیپوفیز را مهار می کند، همچنین کم کاری تیروئید می تواند باعث اتصال زودهنگام غضروف های مفصلی و توقف رشد شود.

رشد قدی با سلامت استخوان و رشد استخوانی همسو می باشد. بسیاری از مکمل ها و مواد مغذی و هورمون ها ضروری برای این منظور به صورت طبیعی و صنعتی وجود دارند که در پروسه رشد استخوان و افزایش قد موثر هستند.

ویتامین های موثر بر جلوگیری از کوتاهی قد

1- کلسیم

کلسیم برای رشد و افزایش تراکم استخوان ها ضروری است چون ماده معدنی اصلی استخوانی می باشد. در دوران کودکی و نوجوانی استخوان ها در حال رشد هستند، حتی پس از توقف رشد، هنوز استخوان سازی ادامه دارد اما باعث رشد طولی استخوان و افزایش قد نمی شود. کلسیم در محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و... تخم مرغ، گیاهان برگ سبز تیره مانند اسفناج، ماهی ساردین، مغزجات یافت می شود. بعضی غذاها مهارکننده جذب کلسیم اند و بر روی رشد اثر منفی دارند. این غذاها شامل نوشیدنی های حاوی کربوهیدارت ها، نمک، چربی، شکر و قهوه می باشند.

2- منیزیم

مصرف آن باعث افزایش تراکم استخوانی می گردد. منیزیم محرک غده تیروئید برای ترشح هورمون کلسیتونین است، این هورمون میزان کلسیم در خون و فعالیت سلول های استخوان ها را تنظیم می کند. با افزایش منیزیم و کلسیم در خون ساخت و رشد طولی استخوان ها افزایش پیدا می کند. رژیم های غذایی حاوی منیزیم و مکمل های حاوی آن باعث افزایش دانسیته استخوانی و تحریک رشد قدی می شود.

3- ویتامین های گروه B+

از بین ویتامین های گروه B ویتامین B1 و B2 در رشد قد و جلوگیری از کوتاهی قد نسبت به بقیه موثرتر هستند.

4- روی

عنصر روی با تاثیر بر ترشح برخی هورمون ها از غدد جنسی و تاثیر مثبت بر غده تیروئید و ترشح کلسیتونین و همچنین با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین D و در نتیجه جذب کلسیم در رشد استخوانی و افزایش قد موثر است. از طرفی روی با تاثیر بر فعالیت هورمون سوماتومدین که توسط هورمون رشد ترشح آن تحریک می شود، باعث ایجاد بافت غضروفی و استخوان شده و عامل موثری بر رشد بدن و رشد اسکلت استخوانی است. بنابراین کمبود آن باعث مشکلات حاد از جمله کوتاهی قد خواهدشد.

5- ویتامین D

حداکثر تاثیرگذاری آن بر سلامت استخوان و بافت های همبند موثر بر افزایش قد و جلوگیری از کوتاهی قد در استفاده همزمان با کلسیم است. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم و نشست آن در استخوان باعث تحریک رشد اسکلت استخوانی و بلندتر شدن قد می گردد.

6- ویتامین C

یکی از ویتامین های اساسی برای رشد و نیز افزایش قد و رشد اسکلتی ویتامین C است. این ویتامین باعث افزایش ساخت بافت همبند و تاندون ها و سایر اجزای بافت اسکلتی شده و استحکام بیشتر آن را موجب می شود. منبع این ویتامین میوه های تازه از جمله مرکبات، زردآلو، توت فرنگی، انبه، سیب، موز، گوجه فرنگی و سبزیجات می باشد.

7- ویتامین K

این ویتامین به بدن کمک می کند که یک پروتئین استخوان کاملا کاربردی به نام استئوکلسین را بسازد. استئوکلسین با کمک این ویتامین و با اتصال مناسب املاح کلسیم و فسفر در استخوان موجب تقویت و استحکام بافت اسکلتی شده و با افزایش تراکم توده استخوان رشد استخوان ها را موجب می شود.

8- فسفر

ساختار اصلی استخوان ها از کلسیم و فسفر است و قسمت اعظم استخوان ها را فسفات (از مشتقات فسفر است) تشکیل می دهد. فسفر بیشتر در منابع غذایی حاوی پروتئین از قبیل انواع گوشت سفید مانند مرغ و ماهی، تخم مرغ و در لبنیات و برخی از حبوبات یافت می شود که در کنار کلسیم ساختار محکم استخوان ها را شکل می دهد و تعادل مناسب میان دریافت کلسیم و فسفر می تواند باعث رشد قدی مناسب شود.

9- سایر املاح و ویتامین ها

بسیاری از املاح و ویتامین ها با تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر ساخت بافت های همبند و ماتریکس استخوانی باعث افزایش نشست کلسیم و سایر املاح دیگر در استخوان شده و فعالیت سلول های سازنده بافت استخوانی را افزایش می دهند که از این رهگذر باعث افزایش رشد طولی استخوان ها و افزایش قد می شوند. 

از این املاح می توان روی، مس، منگنز، سلیکون، استرانسیوم، فلوراید را نام برد. حتی املاحی مانند ید (به طور مستقیم تاثیری بر متابولیسم کلسیم نمی گذارد اما برای تولید هورمون های T4،T3 که توسط غده تیروئید ترشح می شوند نیاز است. کم کاری و پرکاری غده تیروئدی هر دو در گردش املاح استخوانی موثر هستند) هم در افزایش قد به طور غیرمستقیم موثر هستند. سایر ویتامین ها و پیش سازهای آنها مانند ویتامین A و بتاکاروتن هم در سلامت استخوان و غضروف ها موثر هستند.

10- درشت مغذی ها

علاوه بر املاح و ویتامین ها، درشت مغذی ها هم بر رشد قدی و سلامت بافت های بدن از جمله بافت اسکلتی تاثیر بسزایی دارند. غذاهای حاوی پروتئین از طریق تحریک آزادسازی هورمون رشد در سلامتی و افزایش قد موثرند. البته علاوه بر پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها نیز برای آزادشدن هورمون رشد مورد نیاز می باشند.

 پروتئین ها منبع خوبی برای آمینواسیدها هستند که برای تولید هورمون رشد لازم است. غذاهای حاوی پروتئین بالا شامل گوشت کم چربی، مرغ، ماهی، شیر، شیرسویا، پنیر، تخم مرغ، لوبیا سبز، لوبیای سویا، تخمه کدو و هندوانه، بادام، بادام زمینی، حبوبات، جو دوسر می باشند.

استفاده از چربی متعادل در رژیم غذایی به رشد کمک می کند. رژیم های غذایی با چربی بالا باعث کاهش دریافت پروتئین شده و اثر آن را بر آزادسازی هورمون رشد کم می کند و از طرفی اینگونه رژیم ها باعث افزایش دفع کلسیم و املاح از طریق دستگاه گوارش می شود.

11- آرژنین

آرژنین یکی از اسیدآمینه های مهم برای تحریک آزادسازی هورمون رشد در بدن می شود. این اسیدآمینه هم به صورت طبیعی در غذا وجود دارد و هم به صورت صنعتی برای مقاصد مختلف از جمله رشد قدی ساخته شده است (ال- آرژنین). معمولا این اسید آمینه در افراد با رژیم غذایی مناسب و سالم به طور طبیعی تامین می گردد و نیازی به خوردن آن به صورت مکمل نیست. اما در کودکان دچار کوتاهی قد مکمل های آن ممکن است با تحریک بیشتر هورمون رشد باعث رفع این مشکل شوند.

12- هورمون رشد

درمان با آن اغلب بدون عارضه است ولی ممکن است موجب افزایش فشار داخل مغزی، التهاب لوزالمعده، تنگی کانال عصب در مچ دست، کاهش قند خون و کومای دیابتی، عمل تحمل گلوکز و افزایش قند خون و دیابت ملیتوس، عملکرد ناکافی تیروئید، آکرومگالی (رشد بیش از اندازه استخوان ها و بافت همبند که منجر به تغییراتی در چهره مانند بیرون زدگی استخوان فک و پیشانی می شود)، بزرگ شدن قلب و آسیب قلبی (به صورت احتمالی و غیرقابل برگشت)، افزایش فشار خون، ضخیم شدن پوست، رشد غیرطبیعی مو، آسیب کبدی، ناتوانی جنسی در بزرگسالی، آرتریت و التهاب مفاصل شود.

خواب منظم و کافی و نیز ورزش در ترشح هورمون رشد به صورت طبیعی تاثیرگذار هستند زیرا حدود 50 درصد ترشح هورمون رشد در هنگام خواب عمیق است و در حین ورزش ترشح هورمون رشد بیشتر می شود.

در پایان توجه به این نکته مهم است که تمام موارد کوتاهی قد غیرطبیعی نیستند و تاثیر ژنتیک افراد را نباید نادیده گرفت. در رابطه با کوتاهی قد ناشی از تغذیه نادرست و کمبود ریزمغذی ها، می توان با تغذیه درست و رژیم غذایی تامین کننده نیازهای بدن این مشکل را تا حدودی مرتفع ساخت.

 در موارد کوتاه قدی ناشی از وجود بیماری های مزمن و سایر علل هورمونی رفع مشکل زمینه ای و درمان بیماری ها اولویت نخست را دارد. روش های جراحی و کشیدن استخوان و استفاده از پروتزهای استخوانی به دلیل عوارض زیاد و درصد پایین موفقیت معمولا توصیه نمی شوند. درمان کوتاه قدی همواره باید به گونه ای باشد که سلامت عمومی افراد را دچار مخاطره نکند.

* دکترای داروسازی، دانشجوی دکترای تخصصی تغذیه
منبع: ماهنامه دنیای سلامت
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
سلام من ۱۲سالم قد ۱۵۲ هست من می خوام تا ۱۷۰ برسم به نظرتو مرسم یا نه
Afghanistan
ثنا
۰۹:۵۳ ۱۹ آبان ۱۴۰۱
من دخترم 17 سن دارم قدم 159اس ميخام 170 برسم چيكارًكنمً قدم بلند بشه لطفا كمك كنين
Iran (Islamic Republic of)
آیلین
۱۱:۱۰ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
دخترا بعد ۱۴ سال چقدر بلند میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۱
سلام دخترمن ۱۲سال و۴ماه داره قدش هم ۱۴۸ هست آیا هنوز قدش بلندمیشه؟ چه دا ویی میتونه استفاده کنه که قدش بلند شه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
سلام من ۱۶سالمه قدم ۱۵۴چیکار باید بکنم قدم بلند بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
این ویتامین ها چه سنینی بخورن رشد میکنه قدشون؟
Iran (Islamic Republic of)
نجیب
۱۷:۰۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
سلام من خیلی قدم کوتا هست
۱۷ سالمه
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین ابراهیمی
۱۶:۰۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
با سلام و عرض ادب من ۱۸ سالمه قدم ۱۶۸ میخوام بشم ۱۸۵ چی باید کنم چه ویتامین هایی برام خوبه؟؟
ممنون میشم پاسخ بدین
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۰۱:۳۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام من 17 سالمه و قدم 153 آیا امکان داره قدم بلندتر بشه؟ باید چیکار کنم باید از چه قرصی استفاده کنم که بدون عوارض باشه
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۰۱:۳۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام من 17 سالمه و قدم 153 آیا امکان داره قدم بلندتر بشه؟ باید چیکار کنم باید از چه قرصی استفاده کنم که بدون عوارض باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
چیکار کنم تا قد بلند شو م لصفا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۵۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
سلام من قدم ۱۷۱ ۱۳ سالمه بابام ۱۷۶ و مامانم ۱۶۵ چه قرصی یا دارویی بخورم که برسم ۱۸۵ یا ۱۹۰ لطفا کمک کنید عادی یا کمه ؟
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۰۲:۱۰ ۰۸ دی ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید ببخشید من قدم 150 هس وسنم 15 هس من چه قرصی بخورم تا قدم بزرگ بشه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۸:۱۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
سلام من ۱۵ سالمه و قدم ۱۵۳ هستش قد مامانم ۱۵۷ وقدبابام ۱۶۵ هستش من دکترم خیلی رفتم همیشه گفتن طبیعی هستش ویتامینی هم کم نداری من امسال دکترهم رفتم و بهم قرص ال کارنتین سه بسته دادوگفت سه ماه دیگه بیا وصفحه رشت قدمم گفت داره بسته میشه توروخدا یه چیزی بگید و دارویی چیزی الان هم فکر میکنم به خاطر داروها هم خوابم وهم اشتهام تغییر کرده اگه میشع راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
SE
۲۱:۰۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلام من ۱۶ سالمه و ۱۷۰ سانتی متر قد دارم آیا امکانش هست تا ۱۸۰ برم؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۳:۵۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
من 16سالمه قدم 1.51میخوام قدم بلند شه ولی نمی‌دونم چیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۰۲:۱۰ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
۱۶ سالمه قدم۱۷۴ولی میخوام تا ۱۹۰ برم امکانش حست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
سلام دخترم تو سن ۱۲ سالگی هست قدش ۱۵۲ می خواد تا ۱۷۰ بره باید چکار کنه لطفا بگوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
سلام لطفا به من جواب بدید ممنون میشم لطفا من ۱۴ سالمه ۳ ماه دیگه میرم پانزده و قدم ۱۶۵ ایا تا چه سانتی میرم ۱۸۰ یا ۱۷۵ میرم ممنون میشم جواب بدید پسرم فقط جواب بدید یاعلی...
Iran (Islamic Republic of)
Ssss
۰۱:۳۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
س.من۲۲سالمه قدم ۱۵۴خواهرم ۱۸سالشه ۱۷۰مدرمم قدش بلندمادرم ۱۶۰ چیکارکنم قدم ۱۶۰برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
سلام من ۱۶ سالمه و قدم ۱۵۷ تا است میخوام قدم حداقل ۱۶۳بشه چه کنم
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۵:۱۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
سلام من دخترم و 12سالمه قدم 147چیکار کنم که170بشم
قد پدرم 165و قد مادرم 155هس اما پدر بزرگ و مادر بزرگ هام خیلی قد بلند هستن
لطفاً جواب بدید که چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه
۲۰:۰۶ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
سلام من ۱۶ سالمه قدم ۱۵۰ مبخوام تا ۱۷۵ برم چیکار کنم تا بلند بشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
باسلام من دختر هستم سیزده سالمه و۱۳۵قدم هستش لطفا راهنمایی کنید چه شربتی برای افزایش قدم استفاده کنم ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
غزل
۱۶:۱۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام بی زحمت ۱۳ سالمه قد من ۱۵۰ هست چیکار کنم تا ۱۹۹ بریم کلاس هفتم هستم قرص چه بخوریم کمک کن جون خت ناراحت هستم الان قد مادر من ۱۶۰ هست پدر هم ۱۷۰ الان خودم دوست دارم بلند تر بشم میشم و نه راهی دارد ونه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۵:۱۳ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
چی بخوریم قد بلند شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
سلام من 15 سالمه قدم کوتاهی چی کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
آيدا
۲۲:۴۰ ۲۰ تير ۱۳۹۹
سلام دوستان براي افزايش قد قرص زينك مولتى ويتامينو امگا 3 مصرف كنين و سعى كنين هر صبح ك بيدار ميشين يه كشي ب خودتون بدين .واليبال هم براي افزايش قد عاليه . راستش خوش ب حالتون ك ميخوايد بلند شين من 17 سالمه 170 قدم 55 وزنم ميخوام قدم بشه ١٦٥ اينا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۴ ۱۸ تير ۱۳۹۹
سلام من19سالمه قدم163هستش چه قرصی بخورم قدم بلندتر بشه خواهش میکنم جواب بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۶:۱۹ ۱۴ تير ۱۳۹۹
سلام من ۱۳سالمه با قد۱۵۷چه دارویی یا چه ورزشی انجام بدم که قد بلند تری داشته باشم؟
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۱۶:۴۵ ۱۰ تير ۱۳۹۹
سلام من 15سالمه می خوام تا1.80برم چی رو سراغ دارید
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۱۳:۲۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام من ۱۰ سالمه قدم بلد چکار کنم کوتاه بشم
Iran (Islamic Republic of)
سیروان
۲۲:۵۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
سلام اول بگم قد پسرها از ۱۵ تا ۲۳ هست و دخترا از ۹ تا ۱۵ من الان ۱۸ سالمه قدم ۱و۸۶ دوست دارم بلند تر بشم و به احتمال زیاد تا ۱و ۸۸ می رم اینم بگم ورزش تاثیر داره ورزش های کششی
Iran (Islamic Republic of)
آتنا
۰۰:۱۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام من ۱۳ سالمه قدم ۱و ۵۰ بلند تر میشم
Iran (Islamic Republic of)
هایده
۱۵:۱۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام من ۱۷سال و۶ماهمه قدم هم ۱۵۵ میشه بگیرم چکار کنم که قدم بلند تر شه خواهش میکنمممم
Afghanistan
ثنا
۲۳:۵۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام ۱۵سالمه ۱۵۴سانتی قدم چه کار کنم بلند بشم ارژنین خوبه مصرف کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
من ۱۶ سالمه قدم ۱۵۳ هستش چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۱:۴۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
قدم ۱۶۶ هست وزن ۵۶ چه قرصی را انتخاب میکنید بخورم بدون
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۱:۱۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من 16 سالم قدم 147 چیکار کنم بلند شم تو را خدا جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
اریا
۰۵:۳۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من 15 سالمه قدم 150است میخوام قدم 180بشه میشه یانه؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۳۸ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام من پسرم ۲۴ سال سن دارم و ۱۸۵سانتی متر قد میخواستم بدونم آیا امکان داره به ۱۹۰سانتی متر برسم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
سلام میگم من ۱۵ سال دارم قدم هم ۱۵۰ است آیا امکان داره که رشد کنم چون پدر و مادرم کوتاه قد هستن لطفا جواب بدین این یه مشکل خیلی بزرگ برای من است
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۰۲:۳۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
جوابتون رو گرفتید شما؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۰۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
سلام من ۱۸سالمه قدم ۱۷۰هس قد پدر مادرم ۱۵۰هس چه کاری انجام بدم قدم بلند بشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۴۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
من ۱۵ سالمه قدم ۱۵۰ هست چه کنم تا قدم بلند شه
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۳:۴۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
ایا شربت ارژنین برای قد خوب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
سلام من پسرم 22سالمه قدم 160باید چیکار کنم کمک کنید آخه چجوری بلند تر بشم پدرم 180تا قدشه مادرمم 165باید چیکار کنم جواب بدین لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
سلام من ۱۸سالمه قدم۱۶۰ میخام ۱۷۰باشه چکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
پرنیان
۱۶:۵۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
من10 سالمه قدم136 چکارکنم قدم بلند بشه
Iran (Islamic Republic of)
مبین
۰۸:۳۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
سلام پسر من دوازده ساله هستش قدش 130 سانته برابلندی قدش چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ارام
۱۱:۲۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام من 14سالمه هست و قدم 149 یعنی میتوانم به 180برسم
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۱۹:۵۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام من ۱۴ سالمه و قدم هم ۱۵۰ چیکار کنم بلند شم و آیا میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۶:۴۰ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام من ۱۰سالم چکار ڪنم تاقدم بلندتر بشه میشه کمکم کنی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۵ ۱۰ تير ۱۳۹۸
سلام من ۱۳ سالمه قدم ۲۰۱ چی کار کنم بلند تر بشم ی خواهرم دارم ۱۹۰ به دادمون برسید
همه بهمون می گن نردبون،زرافه،دراز،علف حرز
اصلا جای بلند تر شدن دارم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۸ ۱۰ تير ۱۳۹۸
سلام من ۱۰ سالمه قدم ۱۹۸
چی کار کنم تا بلند تر شم اخه خیلی کوتاهم
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۴:۵۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
سلام من سهیلم پیرم از ایران سنم ۱۳ به بلوغ جنسی رسیدم ولی به بلوغ جسمی یعنی قد نرسیدم قدم ۱۵۰ آیا جای رشد هنوز هست
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۰۳:۳۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
سلام من ۱۷ سالمه قدم ۱۸۳ولی برای رشته ورزشیم باید بلند تر بشم والعان۱ ساله قدم هیچ تغیری نکرده میخوام بدونم امکان داره بلند تر بشم؟
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۰۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
سلام من ۱۷سالمه و قدم ۱۴۵چیکارکنم بلندتربشم قدم خیلی کوتاهه ‌خیلی افسرده کرده
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۵:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
سلام من 14سالمه قدم 163 آیا قدم خوبه یا بلند ترم میشه
می حوام بلند تر بشم چی کار کنم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۴:۱۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
ایا ال کانتین بر رشد قد تاسیر داره
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۹:۳۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
سلام من ۱۷ سالمه قدمم ۱۵۵ میشه کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
قلی
۱۵:۴۳ ۰۳ دی ۱۳۹۷
سلام من 18سال و شش ماهم هست قدم 1/55هست میخام بشم 3متر لطفا کمکم کنین ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
من پسرم ۱۵سالم قدم ۱۶۰چیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۷
سلام 17ساله هستم قدم145چیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۷
سلام من دخترم 19سالمه وقدم 158هست امکان دارا یکم دیگه بلندترشم
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۲۱:۰۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
سلام دخترم قدم ۱۵۳ و سنم ۱۵ ایا جای رشد دارم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
سلام دختر من سه سال وچهار ماهشه ر و زنش یازده قدش اصلا بلند نمی شه وزن تولد سه کیلو و سیصد باید چیکار بکنم
Iran (Islamic Republic of)
اسرا
۱۱:۱۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
سلام دختری 13ساله هستم قدم 166میخوام قدم بشه 180چیکار کنم نسبت به هم کلاسی هایم قدم کوتاه
Iran (Islamic Republic of)
هستی
۲۱:۰۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
چه خبره ۱۸۰ . ۱۶۶ خیلی ام خوبه برا دخترا
Germany
8472
۱۴:۴۳ ۱۳ تير ۱۳۹۸
خیلی خنده داره مگه میشه خوب شد نگفتی 2 متر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
سلام من ۲۲ساله ام قدم خیلی کوتاه ۱۴۵ قدم خیلی ناراحتم جواب بدین چه قرصی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
Arya
۰۰:۰۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
داداش فکر کنم یه عمل هایی هست برای افزایش قد حدودا 10 تا 20 سانت قدت بلد تر میشه
ولی یکم گرونن
ورزش هم کنی فک کنم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
nilu
۰۱:۵۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
سلام اول بگم با توکل و اعتقاد به خدا که کمک میکنه انجام بدین.برطرف کردن گودی کمر با ورزشهای درست .بارفیکس .حرکات کششی که کشش بیاره نه الکی انجام بدید.ویتامین دی و منیزیم و روی هم شنیدم .روش گروتراداینامیک هم شنیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
سلام من ۲۲ساله ام قدم خیلی کوتاه ۱۴۵ قدم خیلی ناراحتم جواب بدین چه قرصی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۴۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
سلام داش منم ۲۲سالمه بخخدا موندم چیکار کنم قدم بلندتر بشه اعصابم خرابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
سلام من دارم میرم تو ۱۵ سال و قدم ۱۵۵ هس ایا امکانش هس که رشد کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
سلام من دارم میرم تو ۱۵ سال و قدم ۱۵۵ هس ایا امکانش هس که رشد کنم؟
Germany
Mohadeseh
۱۷:۰۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
سلام من دخترم و الان سیزده سال و نیم دارم. قدم ۱۴۹/۵هست.. امکان داره تا ۱۷۰برسم؟
اگه هم تا ۱۷۰نمیرسم تا چند میتونم برسم....
لطفا جواب بدید......
Germany
Mohadeseh
۱۷:۰۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
سلام من دخترم و الان سیزده سال و نیم دارم. قدم ۱۴۹/۵هست.. امکان داره تا ۱۷۰برسم؟
اگه هم تا ۱۷۰نمیرسم تا چند میتونم برسم....
لطفا جواب بدید......
Germany
Mohadeseh
۱۷:۰۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
سلام من دخترم و الان سیزده سال و نیم دارم. قدم ۱۴۹/۵هست.. امکان داره تا ۱۷۰برسم؟
اگه هم تا ۱۷۰نمیرسم تا چند میتونم برسم....
لطفا جواب بدید......
Germany
Mohadeseh
۱۷:۰۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
سلام من سیزده سال و نیم دارم ... دخترم قدمم ۱۴۹/۵هست .
میتونم تا قد ۱۷۰برسم؟
اگه نمیشه تا چند میتونم برسم؟
لطفا جواب بدید......
Germany
Mohadeseh
۱۷:۰۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
سلام من سیزده سال و نیم دارم ... دخترم قدمم ۱۴۹/۵هست .
میتونم تا قد ۱۷۰برسم؟
اگه نمیشه تا چند میتونم برسم؟
لطفا جواب بدید......
Iran (Islamic Republic of)
Arya
۰۰:۱۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
سلام
بستگی داره قد پدر و مادرت چند هستن
البته تو الان بچه تا 20 سالگی رشد داری احتمالا قدت بلند تر میشه
بعد هم دخترای کوتاه پیش پسرا دلبر ترن ♥
Iran (Islamic Republic of)
محمدجواد
۱۹:۳۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
سلام من الان 17 سالمه قدم180 هست میخوام برم دو متر کمک کنین چکار کنم سن رشتم بگذره فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۱۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
سلام من پسر ۲۳ ساله هستم قد من ۱۵۷ هستش آیا میتوانم قدم را بلندتر کنم؟ لطفا راه حل بفرمایید خیلی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
negar
۰۰:۲۹ ۳۰ تير ۱۳۹۷
من 17سالمه میشه 5سانت بلندتر بشم
Iran (Islamic Republic of)
رضا ا
۲۰:۱۳ ۱۲ تير ۱۳۹۷
سلام من قدم ۱۷۱میخوام ۱۸۰بشم چیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۰۰:۱۴ ۰۶ تير ۱۳۹۷
سلام من 18 سال سن دارم قدم 170 کوتاهم؟ بازم جا دارم قد بکشم؟
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۱۷:۴۶ ۰۵ تير ۱۳۹۷
خواهش می کنم بهم جواب بدین من قدم 179و14سالم است آیا ممکن است قدم بلندتر شود راحلی دارید تا قدم را بلندتر کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
چه خبره از این بزرگتر میخواهی بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
سلام من 25 سالمه و قدم145 چکار کنم تا به 155 برسه
Iran (Islamic Republic of)
Horse rider
۱۲:۴۰ ۲۴ دی ۱۳۹۷
سلام.من تو بچگی آدم استرسی بودم الان 17 سالمه و قدم167 میخواستم ببینم بازم رشد میکنم یا نه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۲۹ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
من قدم157 چطور میتونم خودمو تا 5 سانت بلند کنم چون خوانواده یما همه قدشان از من بلند است و من هم 16 سال دارم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
سلام من ۱۴سالمه و قدم ۱۹۰میخوا به ۲مترو۳۰برسونم چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
Zhiar
۱۴:۵۱ ۳۰ تير ۱۳۹۷
یا خداااااا.
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۳:۴۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
مگه میخوای رکورد بزنی. ۱۹۰ تمومه. چهار روز دیگه نمیتونی زن پیدا کنی. اگه زنم بگیری باید حتما به چهار پایه بلند بخری
Iran (Islamic Republic of)
Arya
۰۰:۱۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
داداش میخوای قدت رو تو گینس ثبت کنن؟!
Iran (Islamic Republic of)
هستی
۲۱:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
همون ۱۹۰ ام که هستی زیادی به نظر من
India
احسان الله
۱۶:۲۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام من ۱۳ سالمه و پسرم قدم ۱۴۷ هست به نظر شما میتونم قدمو تا ۱۵ سانت افزایش بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام من ۱۳ سالمه و پسرم قدم ۱۴۷ هست به نظر شما میتونم قدمو تا ۱۵ سانت افزایش بدم
Germany
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام دوستان خوبیم قد من 190 سانت هسته و من میخواهم سی سانتی دیگر رشد کنم لازم به ذکر هست که من هنوز 15 ساله هستیم راهی هسته که من رشد کنم ممنون از شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام.
من ۱۶سالم تکمیل شده قدم کوتاهه چکار کنم قدم تقریبا ۲۰الی۳۰سانتی متر بلند تر بشه.
راه حل بدین لطفا.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام.
من ۱۶سالم تکمیل شده قدم کوتاهه چکار کنم قدم تقریبا ۲۰الی۳۰سانتی متر بلند تر بشه.
راه حل بدین لطفا.ممنون
Germany
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
سلام من ۱۴ سالمه و ۲ مترم میخوام ۲.۱۰ بشم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۲۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
عالی
United States of America
سید تقی
۱۷:۵۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
سلام من ۲۰ ساله هستم قدم ۱۶۵ است میخوام ۱۷۵ شوم لطفا کمکم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
nilu
۰۲:۰۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
امید بر خدا سعی کن ستون مهر هات صاف کنی گودی کمرت .برطرف کنی بارفیکسس بری و هم خودتو اویزون کنی ازش دوچرخه دراز نشست .ویتامین منیزیم روی شنیدم .و روش گرو ترا داینامیک
Iran (Islamic Republic of)
نفس
۱۹:۱۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
پسرم۱۲سالشه چیکار کنم قدش بلند شه
Iran (Islamic Republic of)
رادا
۰۱:۴۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
سلام ب همه،من خانمم،۲۵سالمه ،قدم۱۷۵اصلا ن ورزشکارم ن مامانم بلنده ن بابام .فقط تو سن رشد همش میخوابیدم یعنی ۱۴-۱۵سالگی و خیلی تغذیه ی خوبی داشتم ..اینم بگم از ۱۶-۱۷سالگی خانمها اکثرا دیگ رشد قدی ندارن ..ولی آقایون چرا تا بعد ۲۰هم دیدم ک قدشون تغییر کنه...
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۰۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
سلام.من 17سال و3ماه هستم 169 است ارزنین بخورم قدم بلند میشه تو رو خدا جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۳:۴۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
سلام من 24سالمه و قدم الان 166 با استفاده از والیبال و یوگا قدمو به اینجا رسوندم. نا امید نباشین حرکات کششی عااالین امروزه ژنتیک جایگاه چندانی نداره قرصهایی که کلسیم روی منیزیم آهن و D داره رو بخورین. هنوزم امید دارم که بلندتر میشم به امید خدا
هیچوقت امیدتونو از دست ندین امیدوارم حرفهام مفید بوده باشه واستون. یا علی
Iran (Islamic Republic of)
سهیلا افشاری
۱۷:۴۲ ۲۳ دی ۱۳۹۶
سلام دختر ۹ ساله هست قدش هست ۱۳۸ چکار کنم قوشه بلند بشه خواهش میکنم جواب بدی
Iran (Islamic Republic of)
هاشم بصیری
۰۰:۲۵ ۲۳ دی ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید
من 17سالمه قدم 169چکار کنم قدم بلند شه
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۱۱:۲۷ ۱۶ دی ۱۳۹۶
سلام 14 سالمه قدم 153هست چکار کنم بلند بشم؟
۱۲۳
آخرین اخبار