۵ خرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۲۱
کد خبر: 82088581
T T
۰ نفر
مبارزه شيميايي عليه آفات در 193 هزار هكتار از اراضي كشاورزي آذربايجان غربي

اروميه- ايرنا- مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: مبارزه شيميايي عليه علفهاي هرز و سن غلات در افزون بر 193 هزار هكتار از اراضي كشاورزي اين استان انجام شد.

حسن پاشازاده روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ايرنا افزود: مبارزه با علف‌هاي هرز امسال در سطح 174 هزار و 318 هكتار از مزارع گندم آبي و ديم استان انجام شده است.
وي بيان كرد: از ابتداي امسال تا كنون در سطح 19 هزار و 131 هكتار از مزارع غلات استان هم مبارزه شيميايي با آفت سن انجام گرفته است.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي ادامه داد: سمپاشي به موقع گام مهمي در كاهش ابتلا بوده و در صورت تاخير در سمپاشي، مبارزه با علف‌هاي هرز وارد مراحل زمان بر و پر هزينه مي شود.
وي ادامه داد: عمليات مبارزه با سن پوره نيز از اواخر ارديبهشت ماه در شهرستانهاي شاهين دژ، مهاباد، مياندوآب، سردشت بوكان و اروميه آغاز شده است.
پاشازاده اظهار كرد: تا كنون بيشترين سطح مبارزه با سن مادري در شهرستان بوكان در سطح 14 هزار و 881 هكتار از مزارع گندم و 255 هكتار از مزارع جو گزارش شده است.
وي اضافه كرد: در اين شهرستان در سطح 600 هكتار مبارزه شيميايي با سن پوره در مزارع گندم و جو انجام گرفته است.
مدير حفظ نباتات جهاد كشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به آغاز نوبت اول مبارزه با كرم خوشه ‌خوار انگور در باغهاي شهرستان اروميه بيان كرد: باغداران از سمپاشي بي‌رويه و تهيه سموم از شبكه غيرمجاز خودداري كرده و براي تكميل اطلاعات خود به كلينيك‌هاي گياه‌پزشكي ادارات حفظ نباتات شهرستان‌ مراجعه كنند.
وي ادامه داد: اصلي‌ترين شيوه در مبارزه با آفات كشاورزي اعمال مديريت تلفيقي كنترل آفات و پيش آگاهي‌ بخشي‌هاي دولتي و خصوصي و تعيين مناسب ‌ترين زمان مبارزه با آفات است.
به گزارش ايرنا، آفت خوشه ‌خوار در حال حاضر مهمترين آفت انگور كشور بوده و كرمينه‌اي است كه از تخم يك پروانه به وجود مي‌آيد و به وسيله تارهاي شبيه به تار عنكبوت در حال تغذيه از غنچه مشاهده مي‌شود و اين تغذيه در بعضي مواقع چنان شديد است، كه تمام غنچه‌ها را از بين مي‌برد.
سالانه 230 هزار تن انگور از سطح باغهاي استان آذربايجان غربي برداشت مي شود.
سن غلات يكي از مهمترين آفات مزارع گندم و جو محسوب مي شود كه آفت همگاني نام گرفته است.
پارسال در سطح 85 هزار هكتار از مزارع استان آذربايجان غربي مبارزه شيميايي با آفت سن غلات انجام گرفت.
آذربايجان غربي داراي 700 هزار هكتار اراضي زير كشت انواع محصولات كشاورزي مي باشد كه در 400 هزار هكتار آن گندم و جو كشت شده است.
7125/1905