۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82084951
T T
۰ نفر
كشاورزان از آتش زدن باقی مانده محصول در مزارع خودداری كنند

ایلام - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی ایلام گفت: آتش زدن پس چرای مزارع از سوی كشاورزان بعد از درو محصول از نظر علمی و تجربی كاری غلط و اشتباه و عاملی برای آتش سوزی و سرایت آتش به مزراع مجاور و عرصه های طبیعی است.

سید محمد تراب میری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: با وجود آموزش های ترویجی در خصوص اجتناب كشاورزان از آتش زدن پس چرای مزارع، اما كشاورزان خودسرانه به این اقدام غلط دست می زنند.
وی افزود: كشاورزان به طور معمول پس از دروی محصول بهاره خود كه عمده آن گندم است به منظور آماده سازی سریع زمین برای كشت بعدی اقدام به آتش زدن باقی مانده زراعت در اراضی خود می كنند.
میری تاكید كرد: كشاورزان در حالی اقدام به آتش زدن مزارع می كنند كه از نظر علمی باید پس از برداشت محصول قبلی، زمین را شخم بزنند تا علاوه بر اینكه آماده كشت محصول بعدی شود باقی مانده كشت قبلی نیز به عنوان كود و مواد عالی در زمین زراعی جذب شود.
وی علت اجتناب كشاورزان از شخم زدن زمین و علاقه مندی آنها به آتش زدن مزرعه را شتاب برای آماده سازی هر چه سریع تر زمین و آغاز كشت بعدی و نیز هزینه بالای شخم زمین توسط ماشین آلات اعلام كرد.
وی با بیان اینكه مواد قابل اشتعالی كه در این اقدام توسط كشاورزان مورد استفاده قرار می گیرد به خورد زمین كشاورزی می رود، به كشاورزان توصیه كرد از آتش زدن زمین كشاورزی به طور جدی خوداری كنند چرا كه این مواد بتدریج زمین را ضعیف و موجب از بین رفتن مواد عالی و ریز مغذی های زمین می شود.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان ایلام یادآور شد: هم اكنون و در برخی از شهرستان های استان، كشاورزان بعد از درو گندم اقدام به آتش زدن پس چرای مزراع برای آماده سازی زمین زراعی به منظور كشت ذرت كرده اند.
وی گفت: این عمل از نظر قانونی هیچ گونه تعریف مجرمانه ای ندارد و مهمترین و تنها اقدام سازمان جهاد كشاورزی در این زمینه آموزش كشاروزان و افزایش سطح آگاهی آنها در مورد معایب این كار و ترغیب كشاورزان به آماده سازی زمین به وسیله شخم زدن زمین است.
سال گذشته بیش از یك هزار و 211 هكتار از اراضی جنگلی، مراتع و مناطق حفاظت شده استان ایلام طعمه آتش شد كه بخشی از این آتش سوزی ها به علت سرایت آتش از حریق پس چرای مزراع كشاورزی به عرصه های طبیعی بود.
7172/9002

سرخط اخبار استان‌ها