۲۲ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۳۶

با سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران؛

۴۹ سند و تفاهم‌نامه بین ایران و قزاقستان امضا می‌شود

۴۹ سند و تفاهم‌نامه بین ایران و قزاقستان امضا می‌شود

در سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران ۹ سند همکاری و ۴۰ تفاهم نامه اقتصادی، کشاورزی و بانکی میان دو کشور امضا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به دعوت رسمی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، رئیس جمهور قزاقستان در راس یک هیات عالی رتبه ۲۳ و ۲۴ فروردین ماه امسال به ایران سفر می‌کند.

در سفر دو روزه سلطان نظربایف که با هدف تحکیم و گسترش روابط اقتصادی ایران و قزاقستان صورت می‌گیرد، قرار است ۹ سند همکاری میان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، ۳۷ تفاهم نامه و قرار داد توسط بخش‌های خصوصی و دو تفاهم نامه میان بانک‌های مرکزی و ملی دو کشور امضا شود.

اسناد همکاری‌های دستگاه‌های دولتی ایران و قزاقستان در زمینه‌هایی همچون کشاورزی، تجارت، حمل و نقل، فناوری، صنعت، بانکی، انرژی، توسعه سرمایه گذاری، انتقال محکومان به حبس و کشتی رانی منعقد خواهد شد. همچنین ۳۷ تفاهم‌نامه و قرارداد که به امضای بخش‌های خصوصی دو کشور می‌رسد در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، کشت فراسرزمینی، صنعت، معدن، سرمایه گذاری و انرژی پیش بینی شده است.

علاوه بر این، یک سند نظارتی میان بانک‌های مرکزی دو کشور و یک تفاهم نامه میان بانک ملی ایران و بانک ملی قزاقستان به امضا می‌رسد.  در این سفر، تفاهم نامه‌ای میان صندوق توسعه ملی ایران و صندوق توسعه سرمایه گذاری قزاقستان منعقد می‌شود.

رئیس جمهور قزاقستان در سفر به تهران، علاوه بر دیدارها و ملاقات‌های جداگانه با مقامات عالی ایران، در نشست فعالان اقتصادی دو کشور شرکت می‌کند. تعدادی از تفاهمات و قراردادهای تنظیم شده برای امضا در این سفر، ماحصل چهاردهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و قزاقستان و پی گیری دبیرخانه این کمیسیون است.

انتظار می‌رود با سفر نظربایف به ایران، در پانزدهمین اجلاس مشترک اقتصادی دو کشور که طی سال جاری در تهران و با ریاست محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی برگزار می‌شود، گام‌های بلندتری برای اجرایی شدن تفاهمات برداشته شود.

به گزارش مهر، در چند وقت اخیر چند پروژه سرمایه گذاری در دو کشور در زمینه احداث گلخانه، ایجاد مجتمع‌های کشتارگاهی، توسعه باغات و کشت فراسرزمینی در استان‌های قزاقستان اجرایی شده است.

چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان در مهر ماه سال گذشته در شهر آستانه قزاقستان برگزار شده بود.

کد خبر 3594991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha