۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82109614
T T
۰ نفر
95 درصد میگوی كشور صادر می شود/ سهم 38 درصدی امارات

تهران- ایرنا- مدیركل میگو سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته 18 هزارتن میگو در كشور تولید شد كه سالیانه حدود 95 درصد آن به كشورهای عربی و اروپایی صادر و مابقی به مصرف داخلی می رسد.

وحید معدنی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان این كه مصرف میگو نسبت به سالهای گذشته رشد داشته است، افزود: هم اكنون فرهنگ سازی و رشد مصرف میگو در داخل كشور در برنامه های سازمان شیلات ایران قرار دارد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر 38 درصد میگوی تولیدی ایران به امارات، 36 درصد به كشورهای آسیای جنوب شرقی و حدود 20 درصد به اروپا صادر می شود كه بخش عمده حمل و نقل آن به شكل دریایی انجام می شود.
معدنی با اشاره به این كه استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گلستان مناطق عمده تولید میگو در كشور هستند، گفت: درحال حاضر میگوی صادراتی ایران در داخل فرآوری و بسته بندی می شود و در برخی موارد بسته بندی، برچسب و كارتن محصولات صادراتی تحت نظارت برخی شركت های متقاضی در داخل كشورمان صورت می گیرد.
وی درباره سرمایه گذاری در این بخش گفت: هم اكنون تولید میگو در كشور با سرمایه گذاری داخلی انجام می شود و در این زمینه سرمایه گذاری خارجی نداشته ایم.

** سهم واردات غذای میگو پنج درصد است
وی با اشاره به این كه بخشی از غذای میگو از طریق واردات تامین می شود، گفت: در سال های گذشته تكنولوژی و ماشین آلات تولید غذای میگو در ایران وجود نداشت بنابراین بخش عمده این نهاده وارد می شد، اما با احداث كارخانجات مجهز به دستگاه ها و تكنولوِژی های نوین هم اكنون سهم واردات غذای میگو به حدود 5 درصد رسیده است.
مدیر كل میگو سازمان شیلات ایران افزود: برخی براین باورند ضریب تبدیل غذای میگوی وارداتی شاید بهتر از تولید داخلی باشد، اما اینگونه نیست زیرا هم اكنون هفت كارخانه مجهز به تكنولوژی های نوین برای تولید غذای میگو هستند و تولیدات انان دست كمی از تولیدات خارجی ندارد.
معدنی گفت: در حال حاضر برای انتقال تكنولوژی تولید غذای میگو و آبزیان، واردات دستگاه ها و ماشین آلات نوین، آموزش كارشناسان بخش خصوصی تحت عنوان كارشناس مجوز، برگزاری كلاس های اموزشی بهره برداران (كارشناس مروج)، ورود كارشناسان خارجی و برگزاری كارگاه های آموزشی و ارایه خدمات كارشناسی از طریق استقرار كارشناسان را در طول دوره پرورش مزارع در دست اجرا داریم كه بیش از 90 درصد انتقال دانش فنی از كشورهای آسیای جنوب شرقی تایلند، فیلیپین، مالزی، هند و سنگاپور صورت می گیرد.
وی با بیان این كه ماشین آلات خوراك دام و آبزیان در داخل كشور تولید نمی شود، گفت: برای ارتقای دانش فنی و انتقال تكنولوژی طبیعی است كارخانجات ما تحت لیسانس كشورهای دیگر قرار بگیرند تا از خدمات گارانتی، پشتیبانی و آموزش های لازم بهره مند شوند.
معدنی با اشاره به این كه در تولید و پرورش میگو نیازمند دانش فنی جدید هستیم، افزود: هم اكنون در پروش میگو به دستگاه های هواده پرتاب غذا و تجهیزاتی كه سیستم پرورش را به شكل مكانیزاسیون انجام دهد، نیازمندیم كه تمامی اینها می تواند تركیبی از دانش فنی خارجی و داخلی باشد كه البته تولیدات داخلی در ارجحیت قرار دارد.
به گزارش ایرنا، هم اكنون بیش از 27 كارخانه تولید غذای دام، طیور و آبزیان در كشور فعال است كه تولیدات آنان با وارداتی قابل رقابت است.
اقتصام**9186 **1561
۰ نفر