پیش بینی تولید500 هزارتن لیموترش درسالجاری/عرضه خارج ازفصل علت گرانی است

تهران- ایرنا- مدیركل دفترمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد كشاورزی از پیش بینی تولید480 تا 500 هزارتن لیموترش در كشور در سال جاری خبر داد كه نسبت به سال گذشته حداقل بیش از 30 هزارتن افزایش دارد.

ابوالقاسم حسن پور روز سه شنبه در گفت و گوبا خبرنگار اقتصادی ایرنا سطح زیر كشت لیموترش را حدود 30 هزار هكتار بارور و غیربارور اعلام كرد و افزود:این محصول در استان های هرمزگان، فارس، جنوب كرمان، كهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، كرمانشاه و خوزستان تولید می شود.
وی دلیل گرانی لیموترش را عرضه این محصول در خارج از فصل عنوان كرد و اظهارداشت: بخش عمده تولید لیموترش مربوط به نیمه مردادماه تا اواخر مهر ماه است كه از استان های هرمزگان و فارس برداشت می شود.
وی تصریح كرد: لیموترشی كه هم اكنون خارج از فصل در بازار عرضه می شود از ارقام چهارفصل (لایم كوات) است كه در تمامی فصول سال محصول دارند، این ارقام دورگ دارای پوست ضخیم هستند كه كیفیت آنان نسبت به لیموترش فصل پائین تر و قابلیت آبگیری ندارد.
به گفته مدیركل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادكشاورزی ، تعداد درختان ارقام چهارفصل لیموترش در كشور محدود است، یعنی اگر باغداری 100هكتار باغ لیموترش داشته باشد 5 تا 10 درخت لایم كوات برای خود مصرفی سالیانه دارد، اما به دلیل گران بودن این محصول در خارج از فصل برداشت این محصول به بازار عرضه می شود.

** اصلاح باغات لیموترش به 10 میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد
حسن پور درباره بیماری جاروك لیموترش گفت: سال گذشته حدود 450 هزار تن لیموترش در كشور تولید شد كه در اثر بیماری جاروك لیموترش بین 200 تا 300 هزار تن خسارت دیدیم.
وی اظهار داشت: هر ساله با بیماری جاروك لیموترش مواجه هستیم و برای كنترل این بیماری به كمك ستاد مبارزه با حوادث غیرمترقبه بحران كشور نیاز داریم تا بتوانیم با مهار بیماری، تولید را افزایش دهیم.
این مقام مسئول افزود: براساس براوردها حداقل به 100 میلیارد ریال( 10 میلیارد تومان) اعتبار نیاز داریم تا با مدیریت دانش بنیان بتوانیم در مدت پنج تا 6 سال با حذف باغات آلوده، بكارگیری ارقام مقاوم به بیماری جاروك لیموترش، این باغات را اصلاح و مدیریت كنیم.
حسن پور گفت: حدود 2 سال است كه برنامه اصلاح باغات لیموترش در دست اجراست اما به دلیل نبود اعتبارات كافی این عملیات به كندی پیش می رود.
به گزارش ایرنا، هم اكنون قیمت هر كیلوگرم لیموترش برزیلی 270 هزار ریال( 27 هزارتومان) و لیموترش سنگی 130 هزار ریال( 13 هزارتومان) در میدان های میوه و تره بار و با قیمت های بیش از این در بازار به فروش می رسد.
حسین مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی علت گرانی لیموترش را كف بركردن باغات در چهارسال گذشته و كمبود تولید عنوان كرد و گفت: چندی پیش لیموترش بهاره میناب در بازار با قیمت 70 هزار ریال(7 هزارتومان) عرضه می شد كه هم اكنون قیمت این محصول نیز به 120 هزارریال( 12 هزارتومان) رسیده است.
وی می گوید، لیموی بهاره میناب در برخی استان ها به شكل محدود عرضه می شود زیرا بخش عمده این محصول برای مصارف آبگیری به مصرف می رسد.
به گفته مهاجران، برخی افراد سودجو از تفاله لیموترش میناب برای عطر داركردن آب لیموهای سال گذشته و یا ماقبل آن استفاده می كنند و به اسم آب لیموی تازه به فروش می رسانند كه همین امر باعث كمبود عرضه لیموترش میناب به بازار شده است.
اقتصام**9186 **1561
۰ نفر