کشاورزی ظرفیت اصلی توسعه کردستان/ همراهی بخش خصوصی با دولت ضروری است

فرماندار شهرستان سنندج کشاورزی را ظرفیت اصلی توسعه کردستان خواند و گفت: همراهی بخش خصوصی برای رسیدن به اهداف و چشم انداز توسعه ضروری است.

به گزارش خبرآنلاین کردستان، وسعت اراضی زراعی استان كردستان حدود 1100000 هكتار است كه سالیانه 700000 هكتار آن به كشت انواع محصولات اختصاص داده می شود و 15 درصد كل اراضی زیر كشت به كشت آبی اختصاص دارد. در استان تعداد 12 دشت مساعد و حاصلخیز به مساحت تقریبی 218600 هكتار وجود دارد كه عمدتا در قروه، بیجار، دهگلان، دیواندره، مریوان و كامیاران قرار گرفته اند، بستر تولید بسیار زیادی را برای انواع مختلف محصولات زراعی فراهم نموده است. تولید سالیانه بیش از 480000 تن گندم، 42 هزار تن جو، 250000 تن سیب زمینی، چغندر و مقادیر زیادی كلزا و صیفی جات كه از كیفیت بسیار مناسبی هم برخوردار هستند، جایگاه ویژه استان را از نظر تولید محصولات زراعی بهتر نمایان می كند. تامین امكانات لازم، آبی نمودن اراضی زراعی دیم و استفاده از فناوری های جدید باعث می شود تولید تا چند برابر فعلی افزایش یابد. صنایع وابسته جهت تبدیل و فرآوری محصولات كشاورزی از دیگر اقداماتی است كه می تواند سهم کردستان را از لحاظ شاخص های اقتصادی به نحو چشمگیری افزایش دهد.

با توجه به وجود اراضی شیب دار و دامنه های كوهستانی، مزارع دیم رها شده و زمین های حاشیه رودخانه ها و همچنین بارندگی مناسب، باغداری و كشت درختان مثمر در استان كردستان اهمیت خاصی دارد. پتانسیل توسعه آنها تا چند برابر ظرفیت فعلی وجود دارد. مو كاری (دیم و آبی)، كشت توت فرنگی، درختان گردو و بادام، سیب، هلو، زردآلو و ... در اراضی مستعد استان از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

در زمینه كشت توت فرنگی استان كردستان از استان های پیشرو در كشور است و محصول تولیدی از شهرت خاصی برخوردار است. با توجه به وجود حدود 25 هزار تن مازاد محصول سالیانه (در شرایط فعلی)، تبدیل و فرآوری آن به محصولات جانبی، بسته بندی، نگه داری و ارسال آن به مناطق دیگر از جمله مواردی است كه با برنامه ریزی درست و اصولی و سرمایه گذاری مورد نیاز موجب رونق هر چه بیشتر تولید این محصول با ارزش در استان خواهد شد.
از نظر تولید انگور، استان وضعیت مناسبی را دارد و حدود 50 درصد سطح باغات در استان به كشت مو اختصاص یافته است و سالیانه بالغ بر 60 هزار تن انواع انگور از جمله رقم خوشناو (انگور سیاه) وارد بازار می شود. این در حالی است كه میوه انگور دارای فرآورده های بسیار زیادی می باشد كه با ایجاد صنایع تبدیلی می تواند نقش مهمی را در اقتصاد کردستان ایفا نماید.
كشت و تولید محصولاتی مانند خیار، گوجه، هندوانه، پیاز، سبزیجات و به ویژه در شهرستان های سنندج و قروه رونق زیادی دارد و هر ساله هزاران هكتار از اراضی آبی استان به كشت این نوع محصولات اختصاص داده می شود. به طور كلی گسترش باغات استان از جمله راهكارهای توسعه و اشتغال در استان محسوب می شود. به طوریكه به ازای هر 3/1 هكتار یك نفر می تواند مشغول به كار باشد، لذا به ازای 10000 هكتار افزایش سطح زیر كشت باغات زمینه اشتغال 7500 نفر فراهم می شود و حدود 150 هزار تن به تولید محصولات باغی در استان اضافه می شود.
استفاده از فناوری های جدید همراه با افزایش تولید در واحد سطح موجب بهبود كمی و كیفی تولیدات کردستان در این زمینه خواهد شد.

صبح روز یکشنبه به مناسبت هفته جهاد كشاورزی سردخانه دو منظوره دربنده سنندج، با حضور مسئولان استانی، افتتاح و به بهره‌برداری رسيد.

مدير اداره جهاد كشاورزی شهرستان سنندج با اشاره به افتتاح ٢٨ ميليارد تومان پروژه در هفته جهاد كشاورزی، اظهار كرد: از مجموع 28 ميليارد تومان پروژه استان كردستان در هفته جهاد كشاورزی، ٦ ميليارد و 500 ميليون تومان آن به شهرستان سنندج اختصاص دارد.

فريد سپری افزود: اين سردخانه با سه سالن مجزای بالای صفر درجه با ظرفيت ١٥٠٠ تن دارای تونل انجماد، قطعه بندی و بسته بندی انواع طيور برای نگهداری انواع مركبات، سيب زمينی، خرما، گوشت مرغ و گوشت قرمز است.

مدير اداره جهاد كشاورزی سنندج عنوان کرد: اعتبار هزينه شده برای اين پروژه ٣ ميليارد و 100 ميليون تومان بوده است كه یک ميليارد و 500 ميليون تومان از محل صندوق توسعه كشاورزی تامين شده و مابقی اعتبار آورده شخصی بوده است.

فرماندار سنندج نیز در این مراسم کشاورزی را رکن توسعه اقتصادی کردستان عنوان کرد و گفت: باید مدیران به توان بخش خصوصی اعتقاد و ایمان کامل داشته باشند.

ابراهیم زارعی افزود: دولت به تنهایی قادر به حل مسائل عمده اقتصادی کشور نیست و در این میان توان بخش خصوصی قطعا جوابگو خواهد بود.

وی از تلاش های دولت برای تداوم فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی خبر داد و اظهار داشت: رغبت بخش خصوصی برای ادامه فعالیت به حمایت های دولت بستگی دارد.

مدیر این پروژه در حاشیه افتتاحیه این طرح نیز طی سخنانی گفت: این سردخانه در دو دمای زیر صفر درجه و بالای صفر درجه برای نگهداری انواع میوه‌جات، مرکبات و گوشت قرمز و سفید احداث شده است.

بختیار اختیاری اظهار داشت: ظرفیت این پروژه یک هزار و 500 تن است که 300 تن آن برای نگهداری گوشت قرمز و سفید و یک هزار و 200 تن آن برای نگهداری مرکبات و میوه‌جات استفاده می‌شود.

مدیر این پروژه عنوان کرد: این بنا در زمینی با عرصه 2 هزار و 800 متر و اعیانی 2 هزار و 364 متر احداث شده است و یکی از زیرمجموعه‌های مجتمع خدماتی شارو محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: مجتمع شارو علاوه بر این سردخانه دو مداره شامل کارخانه قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت انواع طیور، تالار پذیرایی و سالن اجتماعات، باسکول 60 تنی تریلی‌کش و کارواش سواری و کامیون نیز است.

اختیاری افزود: با تکمیل شدن بخش‌های دیگر این مجتمع 20 نفر به صورت مستقیم و 10 نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =