۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82137989
T T
۰ نفر

امیدها به افق روشن صنعت چایكاری

۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82137989
امیدها به افق روشن صنعت چایكاری

رشت - ایرنا - توجه دولت یازدهم به احیای باغ های رهاشده چای و نیز نرخ گذاری متعارف برگ سبز چای در طول سه سال فعالیت خود زمینه ای را فراهم كرد كه كشاورزان چایكار، نسبت به ادامه فعالیت های كشاورزی ترغیب شوند و امیدها به افقی روشن پیش روی این صنعت افزایش یابد.

نمونه آشكار اهتمام و توجه دولت تدبیر و امید،احیای سه هزار هكتار از باغ های مخروبه چای است؛ موضوعی كه سال ها دشواری هایی را برای چایكاران ایجاد و آنها را به انجام كار كشاورزی بی میل كرده بود اما با اهتمام دولت به صنعت چای در استان های شمالی، شاهد احیای تدریجی آن هستیم.
* دولت بارقه امیدی در كشاورزان چایكار ایجاد كرد
در همین زمینه نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه و بندركیاشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا بیان كرد: دولت در سال گذشته، با اختصاص یك هزار میلیارد ریال برای خرید برگ سبز چای، اتفاق خوبی رقم زد كه البته پرداخت این مبلغ تا حدودی محقق شده است.
محمدحسین قربانی اظهار داشت: همچنین علاوه بر اختصاص مبلغ یادشده، برای خرید برگ سبز چای، 600 میلیارد ریال نیز برای بهزراعی باغ های چای اختصاص یافته بود.
وی با طرح این درخواست از دولت كه به این دو تعهد خود نسبت به چایكاران عمل كند، گفت: دولت تدبیر و امید به صنعت چای نگاه ویژه ای داشته و اختصاص این دو اعتبار، از كارهای خوب دولت برای احیای صنعت چای و ایجاد امید در چایكاران است.
وی بیان داشت: قبل از دولت یازدهم، بی توجه به صنعت چای و كارخانه داران و كارشناسی نبودن قیمت های برگ سبز چای، موجب شده بود كه چایكار نسبت به تولید رغبتی نداشته و از این كار دست بردارد.
نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اما با فشار ویژه مجمع نمایندگان گیلان، استاندار و نماینده ولی فقیه در استان، دولت به صنعت چای نگاه ویژه ای كرد.
وی احترام به كارخانه دار را از دیگر كارها در راستای احیای صنعت چای نام برد و خاطرنشان كرد: قرار شد تا 33 درصد هزینه برگ سبز چای را كارخانه داران بپردازند و 67 درصد را نیز دولت به صورت یارانه پرداخت كند.
قربانی اظهار كرد: همین اقدامات دولت موجب شد كه در سال 94 كشاورزان به باغات چای خود برگردند و بارقه امیدی در آنها ایجاد شود به طوری كه امسال شاهد افزایش 30 درصدی برگ سبز چای هستیم.
وی همچنین گفت: پیشنهاد داده بودیم كه قیمت برگ چای حداقل 30 درصد افزایش یابد كه شورای اقتصاد با افزایش 12 درصدی موافقت و ابلاغ كرده و آن چیزی كه مورد توجه ما بود، تحقق نیافت.
نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: با این حال انتظار داریم كه دولت به همین مصوبات نیز عمل كند.

* دولت حمایت های خوبی از چایكاران كرده است
رئیس اتحادیه چایكاران كشور هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: دولت تدبیر و امید پس از آنكه استقرار یافت، حمایت های خوبی از چایكاران بویژه در بحث احیای باغ های چای انجام داد.
ایرج هوسمی ادامه داد: این دولت با بررسی همه جانبه و اطلاعات لازمی كه در این زمینه كسب كرد، طی سه سال گذشته متوجه ستمی كه در حق چایكاران شده بود، 126 درصد به قیمت برگ سبز چای افزود.
وی خاطرنشان كرد: دیگر توفیق دولت یازدهم در زمینه چای این بود كه حدود چهار هزار هكتار باغ چای احیا و به مسیر تولید بازگشت كه موضوعی غیرقابل كتمان هستند.
رئیس اتحادیه چایكاران كشور با اشاره به افزایش قیمت برگ سبز چای در سال جاری متناسب با قیمت تورم، این افزایش قیمت را جوابگوی مقدار افزایش دستمزد كارگران بخش كشاورزی چای ندانست و گفت: این افزایش قیمت، متناسب با تورم در بخش چایكاری نیست.
هوسمی همچنین خواستار پرداخت هرچه سریعتر برگ سبز چای به كشاورزان چایكار شد و تحقق این مهم را زمینه ساز افزایش رغبت آنان دانست.

* چایكاران: حمایت ها از كشاورزان باید مستمر باشد
یكی از كشاورزان چایكار روستای سلاكجان رودسر نیز به ایرنا گفت: در صورتی كه از چایكار حمایت شود، كشاورز هم با علاقه مندی و رغبت بیشتری وارد باغ می شود و ما از دولت انتظار داریم كه از ورود چای خارجی نیز در كشور جلوگیری و تنها از تولیدات داخلی حمایت شود.
احمد مهرزاد بر لزوم اعطای تسهیلات به كشاورزان چایكار تاكید و اضافه كرد: اگر این حمایت ها پررنگ باشد، می توان از كشاورز نیز برای ورود به باغ های چای انتظار داشت.
گداعلی سالاری از كشاورزان چایكار شهرستان لاهیجان نیز در گفت وگو با ایرنا بیان كرد: پیش تر ، حدود سه هزار مترمربع زمین چایكاری داشتم و با توجه به شرایط پیش آمده، رغبتی به انجام كار كشاورزی نداشتم.
وی ادامه داد:در سه سال اخیر و با توجه به ترتیب و نظمی كه در تعیین قیمت برگ سبز چای و فرآیند خریداری این محصول ایجاد شده، با تسهیلاتی كه دریافت كردم، نسبت به احیای این باغ چای اقدام كردم.
وی با بیان اینكه ارائه تسهیلات به كشاورزان باید با سود كم باشد، گفت: در صورتیكه تسهیلات با سود اندك و به صورت مستمر به چایكاران پرداخت شود، آنها نیز نسبت به ورود به كار كشاورزی و در عین حال تولید برگ سبز چای با كیفیت اقدام می كنند.
28 هزار هكتار باغ چای در استان های گیلان و مازندران وجود دارد و بیش از 50 هزار خانوار چایكار در این دو استان، به این مهم اشتغال دارند.
برداشت برگ سبز چای، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود كه امسال، برداشت برگ سبز چای از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است.
میزان نیاز سالانه كشور به چای خشك، حدود یكصد هزار تن است كه سال گذشته در مجموع 87 هزار تن برگ سبز چای از كشاورزان خریداری شد كه از این میزان، 19 هزار و 600 تن چای خشك استحصال شد.
طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد، قیمت خرید برگ سبز چای درجه یك با رشد 12 درصدی نسبت به سال گذشته، به 24 هزار و 400 ریال و درجه دو با رشد 13 درصدی به 13 هزار و 670 ریال افزایش یافته است.
3019 / 7286/2007/1042

سرخط اخبار اقتصاد