کد خبر: ۹۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 01
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>بررسی که به‌وسیله انجمن قلب آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که با جایگزین کردن کربوهیدرات تصفیه‌شده و چربی‌های اشباع‌شده با روغن‌های گیاهی می‌توان سالانه جان یک میلیون انسان در جهان را از مرگ نجات داد.
به گزارش شفا آنلاین،رابطه بین مصرف رژیم‌های غذایی با میزان زیاد چربی‌های اشباع‌شده و بیماری‌های قلبی حقیقتی است که اثبات شده است. در این مطالعه محققان می‌گویند اگر جهان بر آن است که جان انسان‌ها را نجات دهد باید رژیم غذایی آن‌ها را تغییر دهد.

       دکتر داریوش مظفری، نویسنده ارشد مقاله که در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، می‌گوید: «جهان و سیاست‌گذاران توجه خود را به چربی‌های اشباع‌شده معطوف کرده‌اند. اما ما متوجه شدیم که اگر اولویت ما افزایش مصرف چربی‌های چنداشباع‌نشده و جایگزین کردن چربی‌های اشباع‌شده و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده با آن‌ها باشد می‌توانیم تاثیر بزرگی روی کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی بگذاریم.»

       لزوماً همه چربی‌ها بد نیستند. اما چربی‌های اشباع‌شده، چربی‌های چنداشباع‌نشده و چربی‌های ترانس متفاوت از هم هستند. مهم است که بدانیم وجود چربی‌ها برای عملکرد بدن ضروری است. چربی‌ها نه‌تنها که منبع تامین انرژی برای سلول‌ها و فعالیت‌های بدنی هستند، بلکه روی واکنش‌های التهابی و خلق‌وخو تاثیر می‌گذارند و وجود آن‌ها برای مبادلات بین سلولی بسیار ضروری است. چربی‌های چنداشباع‌نشده اغلب در روغن‌ها و در صدها نوع ماده غذایی گیاهی از قبیل دانه‌های سویا، روغن آفتابگردان، دانه‌های آجیل و ماهی چرب یافت می‌شوند. مصرف این روغن‌ها میزان‌های کلسترول خون را بهبود می‌بخشد، خطر بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی را کاهش می‌دهد و همچنین شواهدی وجود دارد که اثبات می‌کند این چربی‌ها خطر دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهند. در مطالعه انجام شده که بر مبنای اطلاعات در دسترس مربوط به رژیم غذایی و غذا از ۱۸۶ کشور جهان بود، روشن شد که 6/21درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی در سراسر دنیا ناشی از مصرف کم چربی‌های چنداشباع‌نشده و استفاده بیش‌ازاندازه از چربی‌های ترانس و اشباع‌شده است.

       دکتر مظفریان در رابطه با روند بیماری‌های قلبی ناشی از تغذیه نامناسب می‌گوید: «مردم فکر می‌کنند که به دلیل مصرف زیاد غذاهای آماده و فست فودها، چربی‌های ترانس تنها مشکل کشورهای ثروتمند است، اما در جوامع فقیر و یا نیمه فقیری مانند هند از این نوع روغن به دلیل ارزان بودن آن استفاده گسترده‌ای می‌شود. در جوامع غربی به دلیل اتخاذ راهبردهای سخت‌گیرانه مرگ‌های ناشی از مصرف چربی‌های ترانس کاهش یافته است، درحالی‌که این آمار در کشورهای فقیر و نیمه فقیر رو به افزایش است و رفته‌رفته آن را تبدیل به یک مشکل جهانی می‌کند.» سپید
MNT
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: