۲۳ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸
کد خبر: 82030057
T T
۰ نفر
تگرگ و سرما 950 ميليارد ريال خسارت به كشاورزان خراسان جنوبي خسارت وارد كرد

بيرجند - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي گفت: در اثر سيل، تگرگ و سرمازدگي از 11 تا 15 فروردين ماه جاري 950 ميليارد ريال خسارت به بخش كشاورزي استان وارد شده است.

هاشم ولي پور مطلق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اين ميزان خسارت ها مربوط به 9شهرستان از 11شهرستان تابعه استان است، بيشتر مربوط به ميوه هاي سر درختي به ويژه ميوه هاي سردسيري است .
وي با بيان اينكه در شهرستان قاينات 757 هكتار باغ دچار خسارت شد، گفت: اين باغ ها شامل انگور، آلو، گردو، بادام ديم و آبي و پسته است.
ولي پور همچنين با اشاره به خسارت وارده به بخش كشاورزي شهرستان طبس اظهار كرد: بيشترين ميزان خسارت مربوط به بخش ديهوك و دستگردان طبس است كه در اثر سيل، خسارت هايي به كانال هاي آب، جاده هاي دسترسي، خاكريز اطراف اراضي و همچنين به مزارع گندم، جو و جاليزي وارد شده است.
به گفته وي، در شهرستان درميان 30 هكتار اراضي زراعي به طور 60 درصد و 135 هكتار از اراضي باغي نيز متحمل خسارت شد و در شهرستان سربيشه 30 هكتار از اراضي باغي و 9 هكتار اراضي زراعي اين شهرستان دچار خسارت شد.
وي يادآور شد: در شهرستان زيركوه 115 هكتار مزارع گندم و 75 هكتار جو دچار خسارت شد و به محصولات باغي نيز مثل زرشك، بادام و انگور خسارت فراواني وارد شد.
ولي پور مطلق از كشاورزان و دامداران استان خواست تا نسبت به بيمه محصولات خود اقدام كنند تا در زمان بروز چنين حوادثي راحت تر بتوانند به حق مسلم خود دست پيدا كنند.
** اختصاص تسهيلات قرض الحسنه به كشاورزان سيل زده شهرستان نهبندان
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان در خصوص جاري شدن سيل در شهرستان نهبندان افزود: بارش باران در منطقه نهبندان سبب بروز خسارت‌ هاي مختلفي شده است.
وي ادامه داد: در اثر بارندگي و جاري شدن سيلاب در اين شهرستان به ويژه روستاي چهار فرسخ 120 هكتار اراضي زراعي اين روستا حدود 40 تا 100 درصد تخريب شد.
وي با بيان اينكه سيل به بخش‌هاي كشاورزي و قنات هاخسارت ‌هاي زيادي وارد كرد، افزود: بر اساس برآوردهاي صورت گرفته توسط كارشناسان بيش از 40 ميليارد ريال به اين بخش خسارت جدي وارد شده است.
ولي پور با بيان اينكه از همان ابتداي بروز بحران در سطح منطقه ستاد مديريت بحران با حضور ادارات دست ‌اندركار تشكيل شد، اظهار كرد: در حال حاضر بحران در منطقه كنترل شده و كارشناسان در حال بررسي خسارت ‌هاي احتمالي بعدي هستند.
به گفته وي علاوه بر تخريب مزارع گندم حدود 15 هكتار باغ هاي پسته و انار در اين منطقه از بين رفته است.
وي عنوان كرد: اقليم استان به ويژه شهرستان نهبندان براي كشاورزان حكم دو روي سكه دارد يكي خشكسالي كه موجب كمبود شديد آب مي شود و خسارات ناشي از خشكسالي سبب شكننده شدن اقتصاد كشاورزي است، اما از سوي ديگر بارشهاي مقطعي نيز باعث بروز سيلاب مي شود كه در اكثر مواقع با شكسته شدن سيل بندهاي كوچك موجب آبگرفتگي شديد و سيلاب مي شود.
ولي پور با بيان اينكه بيشترين خسارت سيل در نهبندان مربوط به قنات و بخش كشاورزي بوده است، افزود: پنج رشته قنات در روستاي چهار فرسخ به طور كامل مسدود شد.
وي اضافه كرد: يك قنات به طول دو هزار متر، يك قنات به طول يكهزار متر و يك قنات به طول 300 متر به طور كامل دچار سيل زدگي شده و هنوز اعتباري براي مرمت و بازسازي قنات مشخص نشده است.
ولي پورمطلق بيان كرد: سازمان جهاد كشاورزي به 200 خانوار كشاورز خسارت ديده اين منطقه تسهيلات قرض الحسنه اختصاص داده است.
پيشتر ميزان خسارت وارده به بخش كشاورزي استان 250ميليارد ريال اعلام شده بود.
2047/7557

سرخط اخبار استان‌ها