۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۰۹
کد خبر: 82200061
T T
۰ نفر
صادرات خوراك دام آماده در دوره 10 ساله، نزدیك 11 برابر رشد كرد

تهران- ایرنا- رییس كمیسیون كشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و كشاورزی تهران گفت: صادرات خوراك دام آماده در بازه زمانی 10 ساله از هفت میلیون و 500 دلار به 81 میلیون دلار در سال 1394 رسید.

«كاوه زرگران» امروز (سه شنبه) در دومین همایش و نمایشگاه بین المللی خوراك دام، طیور و آبزیان كه در محل بوستان گفت و گو برگزار شد، افزود: بر پایه آخرین آمار بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، مصرف لبنیات 35 درصد و گوشت قرمز 22 درصد كاهش یافت؛ از این رو، بهبود شیوه تولید برای كاهش قیمت ها لازم است.
زرگران گفت: سازوكار تولید در بخش كشاورزی با مشكلاتی روبروست كه همین امر موجب افزایش قیمت ها و در نهایت كاهش مصرف برخی محصولات در كشور می شود.
وی تاكید كرد برای حفظ سلامت جامعه نیاز است سازوكار تولید محصولات كشاورزی تغییر یابد تا با بهره وری مناسب قیمت تمام شده محصول را كم شود.
دبیر كانون صنایع غذایی ایران درباره عملكرد وزارت جهادكشاورزی در بخش خوراك مصرفی دام كشور افزود: وزارت جهاد كشاورزی صنایع خاموش و شاید تعطیل روغن‌كشی را راه‌اندازی كرده است.
به گفته وی، تراز تجاری این بخش رو به بهبود است؛ به گونه ای كه كنجاله سویا بیشتر توسط صنایع داخلی تامین می‌شود.
وی گفت: در گذشته صنایع روغن‌كشی با هشت درصد ظرفیت كار می‌كرد و اكنون به بالای 40 درصد رسیده است.
رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق تهران الزام واحدها به مصرف خوراك دامی تولید شده در كارخانه ها را تصمیمی مثبت برای تولید سالم عنوان كرد و گفت: در گذشته با آماری تكان دهنده از بار میكربی و سم آفلاتوكسین شیر كه به بدن انسان منتقل می‌شد، روبرو بودیم كه در چند سال گذشته، این مساله با تدبیر و تلاش سازمان دامپزشكی حل شده است.

** برخی سازمان‌های متولی غذای سالم جزیره ای عمل می كنند
زرگران گفت: همه مولفه‌های اقتصادی باید به طور هماهنگ عمل كنند تا مردم از غذای سالم برخوردار شوند اما برخی سازمان‌های متولی سیاستگذاری‌ متضادی دارند و جزیره‌ای عمل می‌كنند.
وی اضافه كرد: تلاش داریم برای حفظ سلامت و بهداشت جامعه بین سازمان های دامپزشكی، استاندارد و صنایع غذایی ایران همكاری هایی ایجاد كنیم.
به گزارش ایرنا، سالیانه نزدیك به 800 هزار تن گوشت قرمز، 9 میلیون و 500 هزار تن شیر خام، 2 میلیون تن گوشت مرغ و 950 هزار تن تخم مرغ در كشور تولید می شود كه مجموع تولیدات پروتئینی با منشا دامی را به 13 میلیون تن می رساند.
دومین همایش و نمایشگاه بین المللی خوراك دام، طیور و آبزیان فیداكسپو (2016) امروز با حضور 46 شركت داخلی و خارجی از كشورهای اتریش، مجارستان، فرانسه، بلغارستان، چین، تركیه و هلند در محل دایمی نمایشگاه تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفت و گو آغاز به كار كرد و تا چهارم شهریورماه به كار خود ادامه می دهد.
اقتصام**9186**1961
۰ نفر