۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۷
کد خبر: 82345258
T T
۰ نفر
دولت از مدیریت دلالان بر بازار محصولات كشاورزی جلوگیری كند

تهران -ایرنا- رییس كمیسیون كشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید با حمایت لازم از كشاورزان از مدیریت دلالان بر بازار محصولات كشاورزی جلوگیری كند.

«علی محمد شاعری» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینكه دولت زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در كشاورزی را فراهم كند، افزود: باید با اتخاذ سیاست های حمایتی مناسب میزان ریسك سرمایه گذاری را در این بخش كاهش دهیم.
رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:علاوه بر فراهم كردن زیرساخت های لازم در كشور، سیاست های اقتصادی باید در جهت حمایت از تولید داخلی و گسترش صادرات فرامرزی در بخش كشاورزی باشد.
شاعری با اشاره به اینكه «دولت باید در زمینه بیمه محصولات و قیمت های خرید تضمینی محصولات نیز سیاست های مناسبی اتخاذ كند» اضافه كرد: اگر سیاست های درستی در زمینه بهبود نظام های بهره برداری و زیر ساخت های مناسب بخش كشاورزی مانند استفاده از فناوری های نوین آبیاری، افزایش درجه مكانیزاسیون، یكپارچه سازی اراضی كشاورزی اعمال شود، قطعا بخش كشاورزی می تواند لكوموتیو توسعه كشور باشد.
*موفقیت در محصولات كشاورزی؛تولید آری،صادرات نه
نماینده بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس با بیان اینكه «صنعت كشاورزی می تواند رشد اقتصادی خوبی در اقتصاد ملی ایجاد كند» ، از این كه این صنعت با سهم 34درصدی در كسب و كار كشور و سهم13درصدی از تولید ناخالص ملی، فقط 5درصد از سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی سهم دارد، ابراز تاسف كرد.
وی عدم شناخت از اهمیت بخش كشاورزی و نقش آن در توسعه اقتصادی را عامل اصلی در پایین بودن سهم جذب سرمایه در این صنعت دانست و افزود: ما در بخش تولید محصولات كشاورزی موفق بودیم اما در بخش صادرات و بازرگانی نه.
رییس كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی فقدان یك سیاست مشخص در حوزه بازرگانی و صادرات را مهمترین چالش بخش كشاورزی عنوان كرد.
*دولت مانع مدیریت دلالان بر بازار كشاورزی شود
این نماینده مجلس به بحران مركبات در شمال كشور اشاره كرد و گفت: حدود 30درصد از این نوع محصولات به خاطر سرمای غیرمترقبه از بین رفتند.
رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس خواستار ایفای نقش اثربخش دولت و دخالت به موقع در تنظیم بازار شد و بیان كرد: دولت باید با حمایت لازم از كشاورزان از مدیریت دلالان بر بازار محصولات كشاورزی جلوگیری كند.
نماینده بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس با بیان اینكه این روند نه تنها به مركبات بلكه در تمام محصولات كشاورزی وجود دارد، اظهار داشت: وزارت جهادكشاورزی باید یك خانه تكانی جدی در بخش كشاورزی به عمل آورد.
شاعری با تاكید بر تدوین و بكارگیری سیاست های حمایتی كارآمد از سوی دولت تصریح كرد:دولت باید با اعلام قیمت ها و خریدهای تضمینی مناسب محصولات، ارائه تسهیلات كم بهره با بازپرداخت بلند مدت به كشاورزان، كارآمد كردن نظام بیمه در كشاورزی و تدارك بسته كامل تشویقی برای حمایت از صادرات محصولات، از توسعه كشاورزی حمایت كند.
رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه «ایران در زمینه كشاورزی دارای سابقه ای دیرینه است» گفت: مزیت های نسبی محصولات كشاورزی ما بسیار زیاد است.
وی با اشاره به مزیت نسبی محصولات كشاورزی ایران افزود: ایران بهترین برنج را در دنیا تولید می كند؛ همچنین بسیاری از محصولاتی مانند پسته، خرما، كشمش، مركبات و گندم و زعفران جزو تولیدات بی نظیر در بین محصولات كشاورزی دنیاست و از مزیت های نسبی كشاورزی كشور ما محسوب می شود.
**تا پایان برنامه ششم 2.5 میلیون هكتار از زمین های كشاورزی تحت توسعه شبكه نوین آبیاری می رود
رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره مصوبات برنامه ششم توسعه و بودجه 96 در بخش كشاورزی گفت: در برنامه ششم توسعه صندوق حمایت از صادرات محصولات كشاورزی را پیش بینی كردیم كه در كمیسیون تلفیق هم به تصویب رسید.
شاعری اضافه كرد:در كمیسیون كشاورزی پیش بینی كردیم با طرح توسعه آبیاری نوین 500هزار هكتار زمین در سال، در انتهای برنامه ششم توسعه دو و نیم میلیون هكتار از زمین های كشاورزی كشور زیر پوشش این طرح قرار گیرد.
نماینده بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس افزود: كاهش بهره برداری از جنگل های شمال، مقابله با پدیده بیابان زایی در سطح كشور، تعیین یك ردیف بودجه مستقل برای بیمه محصولات كشاورزی برای قطع وابستگی صندوق بیمه محصولات كشاورزی به اعتبارات بحران از دیگر مصوبات كمیسیون كشاورزی مجلس در برنامه ششم توسعه است.
شاعری با بیان این كه دولت را ملزم كردیم مطالبات كشاورزان را در موعد مقرر بپردازد گفت: دولت باید بابت هر گونه دیركرد، جریمه های لازم را متناسب با نرخ تورم محاسبه و به كشاورزان پرداخت كند.
رییس كمیسیون كشاورزی آب و منابع طبیعی ابراز امیدواری كرد این مصوبه در صحن علنی مجلس هم رای بیاورد.
به گزارش ایرنا، طبق آمارها، امسال دولت با خرید تضمینی 11 میلیون و 500 هزار تن گندم توانست ركورد تولید و خرید این محصول را بشكند.
«حسن روحانی» رئیس جمهوری روز گذشته نیز در مراسم جشن شكرگزاری برداشت محصول خودكفایی در تولید گندم را تبلور بزرگترین بخش اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: امروز ملت بزرگ ما در بخش امنیت غذایی شاهد قدم مهم برای خوداتكایی و خودكفایی است و این به معنای تضمین امنیت ملی كشور در یك بخش مهم و آن بخش غذایی است.
سیام**3070**1449**خبرنگار: داود نخ كوب نیاسر*انتشار: امیر كاردان راد
۰ نفر