30درصدناوگان ماشین آلات بخش كشاورزی نوسازی شد/ كاهش 20درصدی ماشین های وارداتی

تهران- ایرنا- رییس مركز مكانیزاسیون بخش كشاورزی می گوید، در دولت یازدهم و درنتیجه گشایش های برجام تاكنون بیش از 25 تا 30 درصد ناوگان ماشین های كشاورزی در كمتر از 3 سال نوسازی و بازسازی شد كه این امر تحولی در بخش كشاورزی كشور ایجاد كرده است.

كامبیز عباسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره گشایش های برجام در یكسال گذشته افزود: در پسابرجام قیمت ماشین های وارداتی بین 15 تا 20 درصد به طور عمده در كمباین های سنگین برداشت غلات و تراكتورهای سنگین كاهش یافته است.
به گفته وی، در یك سال گذشته برندهای معتبر و مطرح ماشین آلات كشاورزی دنیا به ویژه ماشین های زراعت برنج، تراكتورهای سنگین، كمباین های سنگین و تراكتورهای باغی در كشور حضور پیدا كرده اند.
رییس مركز مكانیزاسیون بخش كشاورزی تصریح كرد: در پسابرجام امكان ارایه بهینه خدمات پس از فروش به ویژه در حوزه تامین قطعات یدكی اصلی با كیفیت از شركت های مادر و تولیدكننده ماشین های كشاورزی فراهم شده است.
عباسی از دیگر گشایش های برجام را تسریع مبادلات پولی و ارزی برای تامین به موقع ماشین های فصل زراعی در كوتاهترین زمان ممكن عنوان كرد.
وی اضافه كرد: همچنین در پسابرجام قطعات یدكی اصلی برای بخشی از ماشین های كشاورزی تولید داخل كه درصدی از ساخت آنها نیازمند قطعات وارداتی است، تامین شده است.
این مقام مسوول وزارت جهادكشاورزی دولت یازدهم واردات كیفی ماشین های مورد نیاز بخش كشاورزی را یكی از دستاوردهای برجام برشمرد و افزود: در گشایش های برجام، شرایط برای تامین قطعات اصلی وارداتی از برندهای معتبر دنیا فراهم شد به طوری كه همین امر موجب ارتقای كیفیت تولیدات داخل نیز شده است.
به گفته عباسی ، در زمان تحریم های ظالمانه علیه ایران برخی قطعات ماشین آلات تولید داخل نیز از چین خریداری می شد كه در كاهش كیفیت ماشین آلات موثر بود.
رییس مركز مكانیزاسیون بخش كشاورزی اظهار داشت: قبل از برجام به دلیل نبود نمایندگی شركت های معتبر در بخش ماشین های كشاورزی، تمام آموزش ها برای رفع مشكلات از طریق تلفن و دفترچه های راهنما انجام می شد.
وی گفت: اما در پسابرجام شرایط برای حضور نمایندگی ها، كارشناسان و متخصصان شركت های معتبر در عرصه مزارع و باغات و حوزه تولیدات كشاورزی برای ارایه خدمات آموزش و فروش ایجاد شده است.
عباسی ادامه داد: بخش عمده ماشین آلات و قطعات وارداتی مربوط به برندهای معتبر از كشورهای اروپایی همچون آلمان، ایتالیا و فرانسه و آسیای جنوب شرقی مانند كره و ژاپن است.
به گزارش ایرنا، در سه سال اخیر اعتبارهای بخش مكانیزاسیون كشاورزی برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش كشاورزی با محوریت اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال 1392 با چهار خط اعتباری مكانیزاسیون كشاورزی در كشور راه اندازی شد.
خط اول اعتباری در سال 1392 به ظرفیت هفت هزار و 500 میلیارد ریال(750 میلیارد تومان) تخصیص یافت و به طور كامل جذب شد.
خط دوم اعتباری به میزان هشت هزار میلیارد ریال (800 میلیارد تومان) در سال 1393تخصیص یافت كه تاكنون 94 درصد آن جذب شده است.
خط سوم اعتباری در سال 1394 به میزان 10 هزار میلیارد ریال( یك تریلیون تومان) بود كه حدود 65 درصد آن تامین و جذب شد.
خط اعتباری چهارم كه در سال 1395 تخصیص یافت 12 هزار میلیارد ریال(1200 میلیارد تومان) بود كه در نیمه نخست سالجاری حدود چهار و 600 میلیارد ریال (460 میلیارد تومان) آن جذب شد.
برآورد شده بود تا پایان سال 1395 با تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این بخش سرانه توان ماشین آلات اراضی كشاورزی به ضریب 1.62 صدم اسب بخار در هكتار برسد.
افزایش بیش از دو میلیون و 100 هزار هكتار كشت مكانیزه غلات، رشد بیش از یك میلیون و 400 هزار هكتار سمپاشی پشت تراكتوری، افزایش 241 هزار هكتار برداشت مكانیزه برنج، افزوده شدن نزدیك به 60 هزار تراكتور به ناوگان تراكتورهای كشور و در نهایت به كارگیری بیش از یك هزارو 100 دستگاه انواع كمباین برداشت غلات در مزارع كشور در سه سال اخیر از عمده دستاوردهای حوزه مكانیزاسیون كشاورزی در دولت تدبیر و امید بوده است.
به گزارش ایرنا، برجام یا برنامه جامع اقدام مشترك (Join Comprehensive Plan of Action)، در 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاكرات فشرده و سخت كه از آن به عنوان مذاكرات قرن نام برده می شود، بین ایران و كشورهای 1+5 (آمریكا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
این توافق در 29 تیرماه 1394 با تصویبت قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا كرد و بدین ترتیب، 6 قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو كرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید كرد.
برجام در 19 مهرماه 1394 در قالب قانون «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با تایید شورای نگهبان در 23 مهرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شد.
این توافق از 26 دی ماه 94 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.
اقتصام**9186**1561** خبرنگار: هما همت خواه** انتشاردهنده: مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر