خبرگزاری کار ایران

اجرای روش‌های نوین آبیاری در کرمانشاه به 60 هزار هکتار رسیده است

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: از بهمن ماه سال 93 تاکنون سطح اجرای سیستم های نوین آبیاری در استان به 60 هزار هکتار رسیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مهندس حسنی با بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه بهمن ماه سال 93 سطح اجرای روش‌های نوین آبیاری در استان 55هزار هکتار می‌باشد خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز 5 هزار هکتار روش‌های نوین آبیاری در استان اجرا شده و این روند ادامه دارد.

حسنی با بیان اینکه کل سطح اراضی آبی در استان 242 هزار هکتار می‌باشد تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده این سطح به بیش از 33 هزار هکتار برسد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اجرای 633 هکتار پوشش کانال‌های آبیاری عمومی در استان گفت: تاکنون 206 هکتار انتقال آب با لوله، احیاء و مرمت قنات‌ها در سطح 120 هکتار و بیش از 25 هزار و 200 هکتار نیز تجهیز و نوسازی اراضی سنتی انجام شده است.

حسنی افزود: در بهمن ماه سال گذشته 41 هزار هکتار از اراضی پایاب سدها و ایستگاههای پمپاژ استان شبکه‌های فرعی آبیاری اجرا شده که در بهمن ماه سال جاری این رقم به 45 هزار هکتار افزایش یافته است و پیش‌بینی شده در پایان برنامه ششم توسعه به بیش از 133 هزار هکتار خواهد رسید.

حسنی با اشاره به اینکه در بهمن سال 93 افزایش راندمان آبیاری در استان به  42 درصد رسیده  گفت: پیش‌بینی می‌شود در پایان برنامه ششم توسعه راندمان آبیاری در استان به 48 درصد برسد.

حسنی هدف از اجرای پروژه‌های زیر بخش آب و خاک در استان کرمانشاه را افزایش راندمان آبیاری، افزایش سطح اراضی آبی استان و بهره‌وری حداکثری از منابع آب و خاک عنوان کرد و گفت: با حصول اهداف پیش‌بینی شده، به ازاء هر یک درصد راندمان در وضعیت موجود و منابع آب حدود 2 میلیارد متر مکعب معادل 20 میلیون متر مکعب صرفه جویی می‌گردد و پتانسیل تامین آب استان حدود 20 هزار هکتار دیگر از اراضی را دارد.

کد خبر : ۳۵۵۹۲۱