۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۸:۱۱
کد خبر: 82431976
T T
۰ نفر
حمله لارو برگ خوار به مزارع غلات چند كشور آفريقايي بحران آفريد

تهران - ايرنا - حمله لارو برگ خوار به مزارع غلات چند كشور جنوب و غرب آفريقا موجب افزايش نگراني هاي بين المللي براي امنيت توليد و تجارت محصولات كشاورزي شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاري فرانسه، كميته كشاورزي سازمان ملل طي ديروز و امروز دو نشست اضطراري را در مقر آن سازمان در نيويورك براي بررسي وضعيت شيوع اين لارو بومي آمريكاي شمالي و جنوبي در قاره آفريقا برگزار كرده است.
اين آفت كه در مدت كوتاهي در غنا، آفريقاي جنوبي، زامبيا، زيمبابوه، مالاوي، نيجريه، بنين و توگو شيوع پيدا كرده، مزارع بيش از 100 نوع محصول كشاورزي اين قاره را در نورديده است.
جامعه بين المللي بيشتر نگران آن است كه اين آفت اغلب مزارع ذرت منطقه كه قوت اصلي مردم منطقه و حتي محصول صادراتي آنها است، را از بين ببرد.
خبرگزاري فرانسه همچنين در گزارشي از 'اوندراستپورت' آفريقاي جنوبي اعلام كرد كه حمله اين آفت به مزارع ذرت اين كشور علاوه بر لكه دار كردن ذرت به رنگ قهوه اي چسبناك، تا عمق محصول نيز نفوذ كرده و آن را فاسد مي كند.
اين خبرگزاري به نقل از جك پرينسلو، ذرت كار نمونه اين كشور در شمال پرتوريا، عمق فاجعه ويراني كشت ذرت را بسيار بيش از آنچه كه رسانه ها به تصوير مي كشند، توصيف كرد و افزود: حمله اين لارو به ذرت موجب توقف رشد و نمو آن و حتي عقيم شدن بذر آن مي شود.
محققان حوزه كشاورزي پيش بيني مي كنند كه اين آفت به تدريج مي رود تا به يك بحران جهاني تبديل شود، زيرا چند روزي است كه نشانه هاي آن در چند كشور آسيايي و آمريكايي نيز آشكار شده است.
اين آفت با گسترش به سمت مناطق گرمسيري آسيا و مديترانه تهديد بزرگي عليه تجارت جهاني محصولات كشاورزي مهم و به طور عمده علفي همچون ذرت خوشه اي، برنج، نيشكر و نيز صيفي جاتي چون كلم، چغندر، بادام زميني، دانه سويا، يونجه، پياز، كتان، چمن مرتع، ارزن، گوجه فرنگي و سيب زميني و حبوبات و علوفه هاي احشام و گياهان دارويي نيز شده است.
براساس اين گزارش، لارو گياهخوار معمولاً به شكل بالغ و يا توده هاي تخم و به طور مستقيم از طريق پروازهاي تجاري وارد آفريقا شده است.
برآوردهاي جديد مراكز تحقيقات بين المللي كشاورزي در سطح اروپا، آمريكا و حتي آفريقاي جنوبي حاكي است كه اين بيماري ابتدا از طريق صادرات محصولات ناقل به قاره آفريقا وارد شده و به دليل قدرت پرواز بالاي پروانه اين لارو، به تدريج به يك آلوده كننده مهم در سطح قاره و حتي در ديگر قاره ها بدل شده است.
اين آفت كه به دليل رشد گسترده آن در فصل پاييز در قاره آمريكا، به 'برگ خوار پاييزي' نيز معروف است، با تخريب گياهان جوان و جوانه گياهان قديمي تر به نقاط در حال رشد محصولات كشاروزي حمله كرده و به تدريج به عمق محصول همچون ذرت نفوذ مي كند.
البته اين آفت، بومي آمريكا است و پيش از اين جز در يك مورد در كور غنا كه آن هم سال گذشته بود اين بيماري در سطح قاره آفريقا يافت نشده بود.
پزشكان گياه شناس كلينيك گياهي پلنت وايز۲ موسسه تحقيقات علمي كشاورزي «كابي» در انگليس براي نخستين بار از وجود شواهدي از وجود دو گونه لارو برگ خوار در غنا خبر دادند.
دو هفته قبل بود كه خبرگزاري رويترز نيز از شيوع نوعي طاعون ناشي از يك لارو برگ خوار مشكوك در دو هزار هكتار از زمين هاي زراعي مالاوي خبر داده بود.
بنابر اين گسترش تدريخي اين بيماري، مقامات سازمان ملل را وا داشت تا براي كمك به كشاورزان اين كشورهاي آفت زده چاره اي بيانديشند و بهترين راهكارها را براي كنترل اين آفت جستجو كنند.
چرا كه به گزارش سازمان غذا و كشاورزي ملل متحد (فائو) امروزه بيش از 40 ميليون شهروند آفريقايي فقط در جنوب آفريقا با پديده آب هوايي خشكسالي موسوم به 'ال نينو' دست و پنجه نرم مي كنند كه طي 2 سال اخير 15 درصد از توليدات كشاورزي منطقه را كاهش داده است، لذا شيوع اين لارو گياهخوار خود مزيد علت خواهد بود تا كشاورزي برخي از كشورهاي جنوبي اين قاره نابود شود.
به همين دليل هم بود كه اين سازمان هفته گذشته براي جلوگيري از عوارض بيشتر آن بحران خشكسالي بر صنعت محصولات غذايي جهان، اجلاس بين المللي وزيران كشاورزي كشورهاي عضو سازمان ملل را در حراره پايتخت زيمبابوه برگزار كرده بود كه بيش از همه كشورها نيز از آن آسيب ديده بود.
خاورم 1378**1144
تهيه كننده علي نصيري** انتشار دهنده: عليرضا جباري
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد