۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۵۲
کد خبر: 82230350
T T
۰ نفر
همدلي دولت و نمايندگان مجلس براي حل مشكلات كشاورزان آذربايجان شرقي

تبريز- ايرنا - مديران دولتي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشستي با فعالان كشاورزي و مديران تشكل هاي صنفي و خصوصي اين بخش در آذربايجان شرقي نسبت به حل مشكلات موجود و گام برداشتن در مسير توسعه همدل شدند .

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا ، پرداخت نشدن مطالبات خريد تضميني گندم و مشكل در تامين اعتبار خريد بذر گندم ، كمبود نقدينگي واحدهاي توليدي و بالا بودن نرخ تسهيلات بانكي و محروم بودن كارفرماهاي بخش كشاورزي از خدمات تامين اجتماعي از مسائلي بود كه از طرف تعدادي از فعالان بخش كشاورزي استان در اين نشست مطرح شد.

* مطالبات گندم كاران تا پايان مهر تسويه مي شود
عضو كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در اين نشست گفت: بر اساس اعلام وزير جهاد كشاورزي تا پايان مهر ماه مطالبات خريد تضميني گندم كاران پرداخت مي شود .
يوسف داوودي با اشاره به مشكلات ضعف مديريت آب در بخش كشاورزي و هدر رفتن بخش مهمي از منابع آبي در مسير انتقال به مزرعه گفت: دولت با اعطاي تسهيلات براي اين منظور درصدد كاهش آب مصرفي در اين بخش است .
وي با اشاره به اينكه توليد و عرضه برخي از محصولات دامي و كشاورزي از جمله شير، گوشت قرمز و برنج منطبق بر نياز نيست ، افزود: توليد ماهيان سردآبي و گرم آبي هم بيش از تقاضاي موجود است و افزايش توليد در اين بخش پيشنهاد نمي شود .
نماينده مردم سراب با تاكيد بر توجه به سلامت توليدات كشاورزي گفت: براي نفوذ به بازارهاي جهاني اين موضوع در كنار ارتقاي بسته بندي از اهميت ويژه اي برخوردار است .
وي با اشاره به اينكه از توليد 6 ميليون تني سيب زميني در كشور سالانه 2 ميليون تن مصرف مي شود ، گفت: براي افزايش صادرات اين محصول بايد مشوق صادراتي اختصاص يابد.
داوودي بر ممنوعيت واردات محصولات تراريخته تاكيد كرد و افزود: احتمال اثر گذاري طولاني مدت اين محصولات در سلامت انسان ها وجود دارد.

* خودكفايي در توليد محصولات كشاورزي امنيت غذايي را تضمين مي كند
نماينده مردم ميانه در مجلس شوراي اسلامي هم با اشاره به سرطان زا بودن محصولات تراريخته ، گفت: تمامي نياز مصرفي خود را در بخش غذايي بايد در داخل كشور توليد كنيم و نيازي به واردات نداشته باشيم .
يعقوب شيوياري با اشاره به جايگاه ويژه بخش كشاورزي در اقتصاد مقاومتي بر ضرورت انجام آمايش سرزمين در اين بخش تاكيد كرد تا مشخص شود در هر منطقه چه محصولي بايد كشت شود .
وي با اشاره به كمبود آب شرب در روستاها و در عين حال مصرف آب لوله كشي براي آبياري درختان و باغچه هاي روستايي ، گفت: نهادينه كردن مصرف بهينه آب نيازمند فرهنگ سازي است كه اهتمام بيشتر رسانه ملي را مي طلبد .

* مشكل اصلي توليد، ضعف بازرگاني است
نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مشكل اصلي توليد ضعف بازرگاني است ، گفت: در بخش كشاورزي اين ضعف بيشتر احساس مي شود .
شهاب الدين بي مقدار با بيان اينكه سياست گذاري در بخش كشاورزي بايد توسط كشاورزان انجام شود ، گفت: تشكل هاي كشاورزي بايد خريد و عرضه محصولات را بر عهده گيرند .
وي با اشاره به اينكه دولت براي توليد 13 ميليون تن گندم در سال جاري 63 هزار ميليارد ريال يارانه داده است ، گفت: حمايت از توليد محصولات استراتژيك رويكرد دولت است .

* دولت با اعمال سياست هاي مناسب ، سودمندي بهره برداران در بخش كشاورزي را ارتقا دهد
يكي ديگر از نماينده هاي مردم تبريز ، اسكو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي هم با بيان اينكه مديريت حاكميت بايد در جهت منفعت و رفاه مردم شود ، گفت: در اجراي طرح هايي همچون تجميع اراضي كشاورزي و استفاده از سامانه هاي نوين آبياري بدون ايجاد انگيزه و سودمندي نمي توان انتظار همراهي مناسب را داشت .
احمد عليرضا بيگي با تاكيد بر اينكه توليد در زمينه هاي مختلف بايد داراي منفعت باشد ، گفت: افزايش قيمت تمام شده كالا در نتيجه هزينه هاي سربار موجب كاهش توان رقابت محصولات داخلي و از دست دادن بازار مي شود .
وي تداوم كشت هندوانه به عنوان محصولي آب بر را نتيجه سياست هاي غلط در بخش كشاورزي و كم توجهي به ضرورت تغيير الگوي كشت دانست ، براي توليد اقتصادي در بخش كشاورزي بايد هزينه مصرفي برق و گاز در اين بخش به صفر برسد .
بيگي پيشنهاد كرد بخشودگي تسهيلات روستاييان مناطق زلزله زده استان در برنامه ششم توسعه به عنوان الحاقيه لحاظ شود .

* صندوق بيمه كشاورزي به تعهدات خود عمل كند
سلمان خدادادي نماينده مردم ملكان در خانه ملت نيز با اشاره به پرداخت نشدن بخشي از مطالبات كشاورزان خسارت ديده در اثر حوادث طبيعي سال گذشته ، گفت: صندوق بيمه كشاورزي بايد به نعهدات خود در قبال حق بيمه دريافتي از كشاورزان عمل كند .
مدير صندوق بيمه كشاورزي آذربايجان شرقي هم با اشاره به اينكه تامين 70 تا 80 درصد منابع صندوق بيمه بر عهده دولت است و دولت اين وظيفه را به صندوق محول كرده است ، گفت: به واسطه سياست هاي انقباضي امكان پرداخت خسارت از منابع داخلي بانك كشاورزي هم وجود ندارد.
شهرام نريماني با اعلام اينكه از يكهزار و 600 ميليارد ريال خسارت سال گذشته بخش كشاورزي استان 420 ميليارد ريال تسويه نشده است ، گفت: منابع دولتي پيش بيني صندوق براي سال جاري هم هنوز تخصيص نيافته است .

* تقويت بازرگاني محرك توليد است
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد كشاورزي استان هم با بيان اينكه بازرگاني محرك توليد است ، بر همراهي بخش خصوصي با دولت براي حل مشكلات موجود در بخش كشاورزي تاكيد كرد .
اكبر فتحي با اشاره به اينكه امنيت غذايي در بخش كشاورزي متجلي مي شود گفت: تزريق منابع به بخش كشاورزي بايد همانند بخش دفاعي باشد تا امنيت لازم محقق شود .
وي با اشاره به اينكه در تعيين قيمت محصولات كشاورزي بايد قيمت تمام شده بعلاوه سود معقول در نظر گرفته شود ، گفت: توليد محصولات استاندارد و مورد پسند بازار جهاني بدون ورود كارشناسان به عرصه توليد ممكن نيست .
فتحي با اشاره به نقش اقتصاد دانش بنيان در افزايش بهره وري در بخش كشاورزي، پيشنهاد كرد: يارانه صادراتي اين بخش در قالب كمك هاي فني و اعتباري از طريق كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي اعمال شود.

* افزايش بهره وري در بخش كشاورزي نيازمند تغيير در سياست هاي توليد است
مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي هم با اشاره به اينكه بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته سالانه بايد 8 درصد مصرف آب در بخش كشاورزي كاهش يابد ، گفت: افزايش بهره وري در بخش كشاورزي نيازمند تغيير در سياست هاي توليد است و توليد بايد مطابق با نيازها باشد .
غلامرضا هاشمي با بيان اينكه مديريت آب فرابخشي است ، گفت: كاهش مصرف آب نيازمند تعامل تمامي دستگاه هاست.
بخش كشاورزي آذربايجان شرقي با برخورداري از 12 درصد توليد ناخالص داخلي، 20 درصد اشتغال، 13.2 درصد صادرات غير‌نفتي و 80 درصد مواد غذايي مورد نياز كشور شامل محصولات زراعي و باغي، جايگاه والايي در اقتصاد ملي دارد.
مساحت كل اراضي كشاورزي استان يك ميليون و 222 هزار هكتار است كه از اين ميزان 805 هزار هكتار اراضي زير كشت ديم و 294 هزار هكتار نيز اراضي زير كشت آبي است؛ اراضي زير كشت محصولات دائمي نيز 123 هزار هكتار وسعت دارد.
پتانسيل بالقوه منابع آبي استان پنج ميليارد مترمكعب است كه از اين ميزان 2 ميليارد مترمكعب از طريق بارندگي، 1.14 ميليارد مترمكعب از طريق آب‌هاي سطحي و 1.4 ميليارد مترمكعب نيز از طريق برداشت از منابع زيرزميني استحصال مي‌شود.
ميزان توليد سالانه محصولات كشاورزي استان در سال گذشته 5 ميليون و 241 هزار تن است كه از اين رقم 3.091 ميليون تن به محصولات زراعي، 1.056 ميليون تن به محصولات باغي، 1.089 ميليون تن به محصولات دامي و 4.724 هزار تن به آبزيان اختصاص دارد.
استان آذربايجان شرقي داراي رتبه اول توليد پياز، زردآلو، عدس، يونجه و تعداد كندو، رتبه دوم توليد سيب درختي، گوشت قرمز و عسل، رتبه سوم جمعيت دامي و تخم مرغ، رتبه چهارم توليد شير خام و رتبه پنجم توليد نخود، سيب زميني، انگور و گردو در كشور است.
3071/518

سرخط اخبار استان‌ها