۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۵۳
کد خبر: 82435337
T T
۰ نفر
تغيير الگوي كشت و صنايع تبديلي، كشاورزي اردبيل را متحول مي كند

اردبيل - ايرنا - استاندار اردبيل گفت: تغيير الگوي كشت و صنايع تبديلي دو طرح مهم براي رونق و توسعه كشاورزري است كه در صورت اجرا كشاورزي استان متحول خواهد شد.

به گزارش ايرنا ، مجيد خدابخش روز شنبه در جلسه شوراي برنامه ريزي استان افزود: استان اردبيل به عنوان قطب كشاورزي و گردشگري محسوب شده و براي رونق و توسعه كشاورزي بايد صنايع تبديلي كه درآمد بيشتري را بدنبال دارد ايجاد شود.
وي اضافه كرد: در استان اردبيل 34 درصد مردم در بخش كشاورزي شاغل هستند كه در صورت صنايع تبديلي علاوه بر اشتغال زياد شاهد رونق اقتصادي و صادرات در استان خواهيم بود.
استاندار اردبيل سرمايه گذاري بخش خصوصي در استان را رو به رشد دانست و گفت: در اين استان از سرمايه گذاران بخش خصوصي بويژه سرمايه گذاري در زمينه فرآورده هاي سيب زميني با توجه به افزايش توليد سيب زميني از 50 هزار تن به 150 هزار تن در پنج سال آينده حمايت ويژه اي صورت مي گيرد.
خدابخش از توليد 700 هزار تن گندم در استان اردبيل خبر داد و گفت: پيش بيني شده تا پايان برنامه ششم توسعه 902 هزار تن گندم در اين استان توليد شود.
وي اجراي سدهاي معيشتي در استان را ضروري دانست و اظهار كرد: تغيير الگوي كشت در اين استان بايد بيشتر مد نظر قراربگيرد هر چند در سال هاي اخير توسعه كشت بادام زميني ، پسته ، زعفران و دانه هاي روغني در استان شروع شده اما لازم است در مناطق ديگر هم بصورت آزمايشي كشت محصولات جايگزين مد نظر باشد.
استاندار اردبيل در زمينه ارائه برنامه هاي برنامه ششم توسعه از سوي دستگاههاي اجرايي گفت: برنامه ششم توسعه بايد از سوي تمام دستگاههاي اجرايي تببين تا براي تسريع آن اقدامات خوبي انجام شود.
خدابخش در زمينه طرح توسعه و عمران خلخال گفت: براي الحاق روستاي خوجين به خلخال بايد ضمن اينكه اهالي اين روستا رضايت داشته باشند فرماندار و اعضاي شوراي روستا هم با در نظر گرفتن موقعيت منطقه موافق باشند كه به نظر مي رسد هنوز موافقت لازم در اين مورد حاصل نشده و لازم است اين طرح دوباره بازنگري شده و در جلسه بعدي بصورت مكتوب در شوراي برنامه ريزي مطرح شود.
او همچنين با اشاره به احداث كمربندي در شهرهاي استان افزود: احداث كمربندي بمنظور كاهش حجم ترافيك در شهرها صورت مي گيرد اما رويكرد جديد وزارت راه و شهرسازي درباره احداث كمربندي هاي شهر توقف احداث كمربندي در شهرها است به اين دليل كه بجاي احداث كمربندي در داخل شهر اقدامات ديگري براي كاهش ترافيك صورت بگيرد.
در اين جلسه الحاق روستاي خوجين به خلخال مورد برسي قرار گرفت كه بدليل موافق نبودن فرماندار خلخال طرح مورد نظر راي نياورد و قرار شد طرح مذكور در جلسه بعدي بصورت مكتوب در شوراي برنامه ريزي بررسي شود.
استان اردبيل در سال هاي اخير در زمينه توليد سيب زميني رتبه اول و دوم كشوري را به خود اختصاص داده و قطب فعال در توليد سيب زميني كشور است.
استان اردبيل با توليد حدود 800 هزار تن حدود 15 تا 20 درصد سيب زميني كشور را توليد مي كند كه از لحاظ كيفيت ، درصد ماده خشك ، وجود كمترين ميزان باقي مانده سموم و كود در سطح كشور از جايگاه خاصي در توليد محصول پاك برخوردار است.
سيب زميني توليدي اردبيل از لحاظ كيفيت و كميت قابل رقابت با سيب زميني هاي توليدي كشورهاي اروپايي بوده و حتي از لحاظ محتويات آن نسبت به ارقام اروپايي برتر است.
خبرنگار: يعقوب شاددل ** انتشار دهنده: گيتي طالبي
7110/6018

سرخط اخبار استان‌ها