Iranian Agriculture News Agency

در بیستمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران صورت گرفت؛

بررسی تنظیم بازار شکر در اتاق/ مطالبات 510 میلیارد تومانی کارخانه‌های قند و شکر از دولت

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران، امروز نوسانات قیمت شکر، عرضه آن در بورس و واردات شکر با وجود سیاست نظام برای رسیدن به خوداتکایی در تولید این محصول استراتژیک را به بحث و بررسی گذاشتند.

بررسی تنظیم بازار شکر در اتاق/ مطالبات 510 میلیارد تومانی کارخانه‌های قند و شکر از دولت


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا):

هرچند که با ورود شکر به بورس، قدری از التهاب بازار آن کاسته شده است، اما همچنان نیاز به تنظیم بازار شکر جدی به‌نظر می‌رسد. پرمصرف‌ترین ماده صنعتی غذایی که با وجود تولید کافی در داخل کشور، هنوز واردات آن امری عادی و ناگزیر است. نگرانی تولیدکنندگانی که صنایع آنها مرتبط با این ماده است، همزمان با سیر صعودی قیمت آن از قبل از ماه رمضان تا به امروز بیشتر شد و زمانی که به بیش از سه‌هزار تومان رسید، به اوج خود رسید. تا آنجا که چهارشنبه شب هفته گذشته در پخش زنده برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، مدیران دولتی و صنفی مربوطه (البته در غیاب نمایندگان تشکل‌های صنعتی مصرف‌کننده مانند نماینده انجمن شیرینی و شکلات) به بحث و بررسی گذاشته شد. در مجموع آنچه تا امروز هویداست اینکه تولیدکنندگان شکرخام و کشاورزان نیشکر و چغندرکار در ورطه بلاتکلیفی برنامه‌ریزی برای کشت هستند و تولیدکنندگان محصولات نهایی وابسته به شکر، در طرف دیگر ماجرا.

در این میان فرصت خوبی دست داد تا نوسانات قیمت شکر، عرضه آن در بورس، واردات شکر با وجود تولید کافی این محصول، همه و همه اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران را دور میز بررسی ابهامات مرتبط با آن بنشاند. مسئله‌ای که بر اساس مطالبات تمام تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، علاوه بر نشست‌های چندباره این‌چنینی، نیازمند برگزاری جلسات نزدیک و عملیاتی با نمایندگان بخش خصوصی و مسئولان دولتی نیز خواهد بود.


**************


رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در ابتدای این نشست با بیان اینکه در یک ماه گذشته نوسانات متعددی در تأمین شکر داخلی اتفاق افتاد، گفت: به همین دلیل، بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی دچار مشکل شدند.

کاوه زرگران ادامه داد: از حدود دو ماه پیش که روند تأمین شکر دچار اخلال شد و قیمت این محصول در بازار روند صعودی داشت خبر تعطیلی کارخانه‌های مختلف ازجمله کارخانه قند ورامین داده شد و در نهایت به روزهایی رسیدیم که تأمین شکر به یک مشکل بزرگ تبدیل شد.

وی با بیان اینکه طی ماه رمضان، قیمت هر کیلوگرم شکر در بازار داخل به بیش از سه‌هزار تومان رسید، خاطرنشان کرد: بخشی از شکر مورد نیاز برای مصرف داخل که باید در ابتدای فروردین‌ماه امسال صورت می‌گرفت، به موقع انجام نشد و این در حالی است که تشکل‌ها و انجمن‌های مربوطه نیز با وزارت جهاد کشاورزی برای موافقت با واردات شکر موردنیاز کشور مکاتبه کردند، اما نتیجه‌ای به دست نیامد.

زرگران در عین حال خبر داد که موجودی شکر کل کشور در فروردین‌ماه امسال، کافی نبوده و باید واردات شکر در ابتدای سال انجام می‌شد. زرگران عرضه شکر در بورس را برای تنظیم بازار ناکافی عنوان کرد و افزود: در شرایط خاص و وجود تنش در بازار، شکر علاوه بر بورس باید به صورت مستقیم نیز فروخته شود تا بخشی از مشکلات این بخش را برطرف کند.


گلایه از کم‌توجهی به هشدارهای پیشین انجمن شیرینی و شکلات در زمینه کمبود شکر

در این زمینه، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت و شیرینی و شکلات نیز از هشدارهای که این تشکل طی دو ماه اخیر نسبت به بی‌ثبات شدن بازار شکر داده بود، خبر داد و اظهار داشت: در زمینه کمبود شکر در بازار، این تشکل قبلاً اعلام خطر کرده بود، اما کمتر به آن توجه شد.

جمشید مغازه‌ای تصریح کرد: نوسان در بازار شکر اتفاق تازه‌ای نیست و طی سال‌های اخیر بارها شاهد تنش‌هایی در این بازار بوده‌ایم، اما آن اتفاقات به‌موقع مورد رسیدگی قرار می‌گرفت و دولت با کمک گرفتن از انجمن‌های صنفی و بخش‌خصوصی این بخش، مانع تشدید نوسان می‌شد.

وی با بیان اینکه از طریق بازار بورس نمی‌توان این بی ثباتی در بازار را برطرف کرد، یادآور شد: شکر در بورس به‌صورت سلف خرید و فروش می‌شود و علاوه بر آن، عرضه این محصول در بورس نیز محدود است.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت و شیرینی و شکلات تأکید کرد: مقرر شده است که سهمیه عرضه شکر در بورس افزایش یابد و عرضه آن نیز تنها از طریق کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی صورت بگیرد.

مغازه‌ای با اشاره به میزان نیاز واحدهای تولیدی به شکر، افزود: صنعت شیرینی و شکلات سالانه نیاز به 400 تا 500 هزار تن شکر دارد. صنعت تولید نوشیدنی نیز تقریباً به همین اندازه مصرف شکر دارد، این در حالی است که حدود 300 هزار تن نیز برای ذخایر استراتژیک در نظر گرفته می‌شود. از این رو، نیاز صنعت غذا به شکر در حدود سالانه یک میلیون تن است.

وی با انتقاد از بلاتکلیفی دولت در ورود موقت کالا خاطرنشان کرد: ورود موقت با وجود موافقت‌ها، هنوز اجرایی نشده است. وزارت جهاد کشاورزی عملاً مانع واردات موقت می‌شد تا در نهایت وزیر جهاد کشاورزی به صورت کتبی مجوز عملیاتی شدن آن را صادر کرد.


تشکیل کارگروه ورود موقت کالا

در ادامه این نشست، خانم توفیق که به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه شرکت کرده بود، از تشکیل کارگروه ورود موقت کالا خبر داد و گفت: از سوی این کارگروه پرونده‌هایی که در گمرک درباره واردات شکر است، مورد بررسی قرار گرفته و مجوزهای لازم برای آنها صادر می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی این کارگروه مجوز واردات شکر برای یک واحد تولید شیرینی و شکلات صادر شده است.

توفیق تصریح کرد: در حال حاضر هر هفته 47 هزار تن شکر در بورس به قیمت دوهزار و 300 تومان عرضه می‌شود.


دولت، مانع تأمین مواد اولیه کارخانه‌های تصفیه شکر

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه‌کنندگان شکرخام نیز طی سخنانی با اعلام اینکه در حال حاضر 14 کارخانه تصفیه قند و شکر در کشور وجود دارد، اظهار داشت: از این میان، هشت کارخانه به تصفیه قند و شش واحد نیز کارخانه به تصفیه شکر مشغول هستند که به دنبال اتفاقات اخیر، تمامی کارخانه‌های تصفیه قند تعطیل شده است.

غلامحسین بهمئی با بیان اینکه در سال 94، کل شکر خام که توسط شرکت بازرگانی دولتی به کارخانه‌های این بخش داده شده حدود 162 هزار تن بود، یادآور شد: مصرف سالانه شکر خام کارخانه‌های تصفیه شکر حدود 600 هزار تن و میزان مصرف مواد اولیه کارخانه‌های تصفیه قند نیز حدود 260 هزار تن در سال است.

وی تأکید کرد: میزان مصرف شکر در کشور، سالانه کمتر از دو میلیون و 400 هزار تن نیست.

بهمئی بیان داشت: میزان کسری مواد اولیه کارخانه های تصفیه قند و شکر در داخل کشور حدود 800 هزار تا یک میلیون تن در سال است، در حالی که دولت طی دو سال اخیر مانع تأمین مواد اولیه کارخانه‌های این بخش شده است.


مطالبه یارانه ای کارخانه‌های شکر از دولت به 510 میلیارد تومان رسید

معاون انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر نیز در این جلسه، با اعلام اینکه در حال حاضر میزان مطالبات کارخانه‌ها و واحدهای این بخش از دولت بابت یارانه، 510 میلیارد تومان است، گفت: طی فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری، مجوز واردات 480 هزار تن شکر به کارخانه‌های چغندر و نیشکر داده شد.


بالاترین تولید شکر در عمر 121 ساله صنعت قند ایران

رضا رحمتی با اشاره به اینکه پیش از این تصمیم بر این بود که روزانه 50 تن شکر در بورس عرضه شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه هشت‌هزار تن شکر در بورس عرضه می‌شود و این در حالی است که حجم تقاضا و معامله نیز در این بازار افت داشته است.

وی قیمت جهانی شکر خام در بازار جهانی را حدود 480 دلار در هر تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 312 هزار و 200 تن شکر خام به مقصد ایران بار کشتی‌ها شده است و با ورود این محموله‌ها به زودی مشکلات پیش آمده در بازار شکر برطرف خواهد شد.

معاون انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر میزان تولید شکر طی سال 94 را حدود یک میلیون و 524 هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: این میزان بالاترین تولید شکر در عمر 121 ساله صنعت قند ایران است.

به گفته رحمتی، میزان واردات این بخش نیز طی این سال حدود 521 هزار تن و میزان مصرف نیز دو میلیون و 174 هزار تن بوده است.

وی پیش‌بینی کرد: میزان تولید سال 95 در حدود 1.6 تا 1.7میلیون تن باشد.

رحمتی مقدار مصرف شکر در داخل کشور طی سال 94 را دو میلیون و 174 هزار و 264 تن اعلام کرد.


کاهش مشکلات شکر با جابه‌جایی فصل کشت چغندرقند

در همین حال، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی و عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: با جابه‌جایی فصل کشت چغندرقند که مراحل عملیاتی آن در حال انجام است، تا حدود زیادی از مشکلات پیش آمده سال‌های اخیر در حوزه شکر کاسته خواهد شد.

محمدعلی طهماسبی تصریح کرد: آمارهای گمرک در مورد واردات شکر نشان می‌دهد که تاکنون سیاست مناسبی در سطح تولید ملی اتخاذ نشده است.

در پایان این نشست، مقرر شد مسئله شکر و زنجیره‌های مرتبط به آن چه در حوزه واردات و چه تولید همچنان در دستور کار کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران قرار گیرد و به بحث و بررسی گذاشته شود تا در نهایت پیشنهاداتی عملی از آن استخراج شود./

O-950429-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید