عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کشاورزی باید از مرز خودکفایی گذشته و با مدیران جوان به سمت صادرات محور شدن پیش رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی وقفچی در جلسه علنی امروز در موافقت با استیضاح وزیر کشاورزی اظهار داشت: تاسف از اینکه هر روز عکس‌های مردان بزرگی را در مجلس می بینیم که برای اعتلای کشور شهید شدند و جایگاه ما حاصل خون هزاران شهید است. اما ما در عمل متوجه این امر نیستیم.
وی افزود: یک شبه بیش از ۱۸۰ رای با کمال تاسف به ۵۰ رای تبدیل می شود. این امضا که نشان از هویت نمایندگان است، یک شبه تغییر می کند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: استدعا دارم یا موضوعی را امضا نکنید و اگر امضا می کنید با جدیت آن را پیگیری کنید.

وقفچی تصریح کرد: مجلس عصاره یک ملت است و همه مردم به آن چشم دوخته‌اند، اجازه ندهید به یک مرکز ناکارآمد تبدیل شود تا مجموعه هایی مانند بانک مرکزی در گزارش خود همه گرفتاری‌های موسسات مالی و مشکلات را به گردن مجلس بیندازد.

وی متذکر شد: لطفا در این باره تجدیدنظر کنید. در خصوص وزیر جهادکشاورزی نیز امیدوارم هر آنچه می گویم به حق باشد. در درجه اول باید گفت با وجود اینکه بنده شخصا مخالف حضور ایشان در دوره دوازدهم بودم و بنده و سایر اعضای کمیسیون نقدهای اساسی نسبت به عملکرد ایشان داشتیم، آقای حجتی متعهد شدند که تغییرات اساسی را در مدیریت کلان خود ایجاد کند. اما اقداماتی که انجام گرفته در این مدت نشان می دهد که ایشان هیچگونه تعهدی که به همکاران در کمیسیون داده‌اند، نداشته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: با وجود تذکرات متعدد دوستان و همچنین تشکل‌های مختلف در خصوص عدم استفاده از بازنشستگان، اما معاونت‌های شما نظیر دکتر باغستانی، رییس سازمان حفظ نباتات با بیش از ۳۰ سال سابقه، دکتر رکنی معاون امور دام با ۳۱ سال سابقه، عباس کشاورز معاون زراعت با ۱۰ سال سابقه بازنشستگی، دکتر طهماسبی معاون باغبانی با ۱۰ سال سابقه بازنشستگی و سایر مسوولانتان با سابقه‌های بازنشستگی بالا حاکی از آن است که در مملکت قحط‌الرجال است و استفاده از فرصت برای ایجاد اشتغال جوانان تنها شعار است.

نماینده مردم زنجان در مجلس گفت: در خیلی از مجموعه ها شما از افرادی که هیچ گونه تجربه ای ندارند، استفاده کرده‌اید. به عنوان مثال در موسسه رازی که از جایگاه بین‌المللی برخوردار است، دکترای شیمی را برای مسند ریاست انتخاب کرده‌اید که هیچ گونه سنخیتی با این جایگاه ندارد.

وی یادآور شد: برای سازمان دامپزشکی کسی را آورده‌اید که یک سال سابقه مدیریتی ستادی و ملی را نداشته و خروجی آن از دست دادن سرمایه عظیم صنعت طیور کشور بود که نزدیک ۳۰ میلیون مرغ تخم گذار نابود شد و ایران که صادرکننده تخم‌مرغ بود به واردکننده تبدیل شد.

وقفچی خاطرنشان کرد: انتصاب رییس سازمان تعاون که هیچ گونه سابقه مدیریتی در بخش کشاورزی ندارد و در شرف بازنشستگی است، جای بسی تاسف است. امروز دنیا، دنیای ارتباطات است و زبان ارتباطات علم و تخصص است. باید کشاورزی از مرز خودکفایی گذشته و با مدیران جوان به سمت صادرات محور شدن پیش رود.

وی گفت: متاسفانه با آرایش فعلی مدیران در وزارت جهاد کشاورزی رسیدن به این هدف غیرممکن است. عدم استفاده از نظرات کشاورزان پیشرو و نداشتن استراتژی برای صادرات محور کردن کشاورزی ایران از دیگر ضعف های این وزارتخانه است. این امر باعث بدبختی احوال کشاورزان ایران است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: این موارد باعث شده کشور به جای نگاه علمی به کشاورزی به صورت مدیریت سنتی و ناکارآمد بخش کشاورزی را جلو ببرد و حاصل این وضعیت نابسامانی مدیریت کلان در آب و خاک و هوای کشور است.

وقفچی ادامه داد: ایران با توجه به ظرفیت‌های زیادی که دارد، به جای اینکه صادرکننده محصولات کشاورزی باشد تبدیل به یک کشور واردکننده شده است که خود بیش از ۵۰ درصد سبزی و صیفی تولیدی اش را به دلیل سوءمدیریت و عدم تعریف زنجیره تولید از بین می برد.

این عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: محصول چای ما که بیش از ۱۰ هزار تن در انبارها مانده است، یا به کود تبدیل می شود و یا از بین می‌رود؛ در حالی که چای از خارج وارد کشور می شود. بحران امروز بحران آب است که حیات کشور را تهدید می کند.

وقفچی خاطرنشان کرد: مدیریت این بخش باید برعهده جهاد کشاورزی باشد؛ چراکه ۹۲ درصد مصرف آب کشور در این بخش است و جهادکشاورزی ملزم به تعیین تکلیف است.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =