۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82102419
T T
۰ نفر
دامپزشكي قزوين نسبت به شيوع بيماري تب كريمه – كنگو هشدار داد

قزوين – ايرنا – رئيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره كل دامپزشكي استان قزوين نسبت به شيوع بيماري تب كريمه – كنگو در اين استان هشدار داد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي اداره كل دامپزشكي استان قزوين، راوال غلامپور اقدمي افزود: باتوجه به شرايط آب و هوايي جهت تزايد بند پايان ناقل تعدادي از بيماري هاي دامي، دغدغه هاي اين اداره كل جهت بروز اين بيماريها افزايش مي يابد.
وي اظهاركرد: از جمله اين بيماريها مي توان به لمپي اسكين، تب سه روزه، تيلريوز، بابزيوز و تب خونريزي دهنده كريمه - كنگو اشاره كرد كه به ويژه بمياري كريمه – كنگو قابليت انتقال بين انسان و حيوان را بيشتر دارد.
اقدمي خاطرنشان كرد: تب كريمه - كنگو بيماري ويروسي حاد تب دار و خونريزي دهنده اي است كه باوجود آنكه در گوسفندان تظاهرات باليني مشخصي ندارد و فقط به صورت تب و موجب سقط جنين مي شود.
وي اضافه كرد: مخازن ويروس در طبيعت كنه ها، گاو، گوسفند، بز، شتر، شترمرغ و خرگوش مي باشند و در فصل هاي گرم سال يعني از اواسط بهار تا اواسط پاييز كه بيشترين احتمال حضور كنه هاي ناقل در طبيعت وجود دارد، پرخطرترين زمان سال براي ابتلا به اين بيماري مي باشد.
اقدمي با اشاره به اينكه كساني كه با دام سرو كار دارند، بيشتر در معرض بيماري هستند، افزود: مشاغلي مثل كارگران كشتارگاه، قصابان، چوپانان، دامداران، زنان خانه دار، دامپزشكان، پزشكان و مشاغل وابسته بيمارستاني از جمله رده هاي شغلي جامعه در معرض خطر هستند.
وي در ادامه از جمله راههاي سرايت بيماري به انسان را از طريق تماس مستقيم با دام آلوده و ترشحات آن، تماس مستقيم با انسان آلوده و ترشحات آن، تماس با كنه هاي گزنده ناقل ويروس بيماري، تماس با فرآورده هاي خام حاصل از دام آلوده به ويژه گوشت قرمز كه مراحل جمود نعشي و نگهداري در سردخانه را طي نكرده است ذكر كرد.
اقدمي همچنين عمده ترين راههاي پيشگيري از ابتلاي به بيماري در انسان را پرهيز جدي از نگهداري دام به خصوص گوسفند و بز در منازل، اجتناب از كشتار دام در منازل، معابر و مكان هاي عمومي، اقدام به سم پاشي مرتب دام ها و جايگاه نگهداري آن ها در تمامي سال به خصوص در فصل گرم عنوان كرد.
وي در ادامه نگهداري گوشت تازه گرم حداقل به مدت 18 ساعت در دماي چهار درجه براي طي شدن جمود نعشي و توليد اسيد لاكتيك و از بين رفتن ويروس احتمالي و پوشيدن لباس كار كامل و يكسره و استفاده از كلاه، ماسك، دستكش، چكمه، عينك محافظ براي كارگران كشتارگاه براي جلوگيري از گزش كنه ها و ورود آن ها به داخل لباس را از ديگر راههاي پيشگيري از بروز اين بيماري دانست
اقدمي در پايان تاكيد كرد: درصورت مشاهده و گزارش بيماري اين بيماري در يك منطقه، جاي نگراني از جهت مصرف آلايش خوراكي و گوشت قرمز كشتار شده در كشتارگاه هاي دامي مجاز، كه مهر دامپزشكي بر روي آن ها زده شده و در فروشگاه هاي مجاز عرضه مواد پروتئيني به فروش مي رسند، وجود ندارد.
استان قزوين داراي 149 دامپزشك، 19 كارشناس و 103 كاردان دامپزشكي است.
7390/ 6128

سرخط اخبار استان‌ها