۱۰ دی ۱۳۹۴، ۲۳:۰۳
کد خبر: 81901805
T T
۰ نفر
همايش ملي بيماريهاي گوارش وتغذيه كودكان درچابهار پايان يافت

چابهار- ايرنا- نخستين همايش ملي بيماريهاي شايع گوارش، كبد و تغذيه كودكان ايران پس از سه روز برگزاري در تالار وحدت دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار به كار خود پايان داد.

بنيانگذار طب گوارش و كبد كودكان ايران پنجشنبه شب در حاشيه مراسم پاياني اين همايش در گفت و گو با خبرنگار ايرنا هدف از برگزاري اين همايش را تجديد ديدار متخصصان گوارش، كبد و تغذيه كودكان سراسر كشور، تبادل نظر در مورد تازه هاي بيماريهاي گوارشي و آشنايي بيشتر پزشكان متخصص بيماري كودكان عنوان كرد.
دكتر غلامرضا خاتمي اظهار داشت: پزشكان متخصص هر سال يك بار در چنين همايش هايي گردهم مي آيند و ضمن تبادل تجربيات و جديدترين يافته هاي علمي، بهتر مي توانند مشكلات يكديگر را بررسي كنند.
وي گفت: خوشبختانه در اين سه روز بيماريهاي شايع كودكان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و پزشكان پيشكسوت كمك بزرگي به افزايش علم پزشكان جوان كردند.
وي به دستاوردهاي خوب اين همايش ملي اشاره كرد و افزود: در اين همايش ملي تاكيد شد كودكاني كه دچار ضعف و كم وزني مي شوند بايد به استفاده از شير مادر ادامه دهند و نيازي به قطع شير مادر نيست.
بنيانگذار طب گوارش و كبد كودكان ايران ادامه داد: همچنين پس از بحث و تبادل نظر اعلام شد نوزاداني كه داراي ريفلاكس هستند هيچ احتياجي به دارو ندارند و نيازي به تغيير غذاي مادر نيست و در فاصله دو تا سه ماه خوب مي شوند و نيازي به درمان ندارند.
دكتر خاتمي گفت: در اين همايش به پزشكان آموختند بچه هايي كه در دو ماه اول تولد مدام گريه مي كنند نيازي به درمان و شيرخشك ندارند و در طول دو ماه آرامش پيدا مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: گريه دو ماه اول كودك پس از تولد بيماري نيست و به والدين هم اين تاكيد و آموزش داده شود.
وي وضعيت بهداشتي درماني سيستان و بلوچستان را در مقايسه با ساير استانهاي كشور در حد پايين تري دانست و گفت: اين استان محروميت زيادي در زمينه بهداشتي و درماني دارد.
بنيانگذار طب گوارش و كبد كودكان ايران افزود: بسياري از خانواده هاي سيستان و بلوچستان براي تامين مخارج زندگي مانده اند و فقر و كم درآمدي خانوارها سبب شده كمتر به پزشك مراجعه و مراقبت هاي لازم را انجام دهند.
دكتر خاتمي با بيان اينكه بهداشت، آموزش و فرهنگ در اين استان نسبت به ساير نقاط كشور در سطح كمتري قرار دارد، اظهار اميدواري كرد: با اقدامات خوب دولت، ايجاد امكانات بهداشتي و تامين نيروي انساني متخصص بسياري از مشكلات بهداشتي درماني اين منطقه مرتفع شود.
دبير علمي همايش ملي بيماري هاي شايع گوارش، كبد و تغذيه كودكان نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در سه روز برگزاري اين همايش از 65 مقاله رسيده 45 مقاله بصورت سخنراني از سوي اساتيد برجسته كشوري ارايه شد.
دكتر منيژه خليلي گفت: در اين همايش بيش از 100 استاد برجسته از تجربيات يكديگر بهره گرفتند و توانستند برخي از اطلاعات پزشكي حوزه بيماري كودكان را به روز كنند.
وي افزود: تاكيد فراوان پزشكان بر تغذيه شير مادر و تشريح مزاياي آن براي كودكان از خواسته هاي شركت كنندگان اين همايش بود.
وي از دانشگاه علوم پزشكي زاهدان به سبب برگزاري نخستين همايش ملي براي بحث و تبادل نظر و بررسي بيماريهاي كودكان در چابهار تقدير كرد.
دبير علمي همايش ملي بيماري هاي شايع گوارش، كبد و تغذيه كودكان يكي از اهداف برگزاري اين همايش ملي را آشنايي بيشتر پزشكان كشور و خانواده هاي آنان با ظرفيت ها و قابليت هاي گردشگري و توانمنديهاي چابهار و استان سيستان و بلوچستان ذكر كرد و گفت: اين هدف به خوبي محقق و سيماي جديدي از منطقه در اذهان شركت كنندگان ترسيم شد.
وي از حضور دكتر خاتمي بنيانگذار طب گوارش و كبد كودكان ايران، اساتيد پزشكي كشور، معاونان وزارت بهداشت و تلاشهاي مسئولان و كاركنان دانشگاه علوم پزشكي زاهدان، مسئولان محلي و شبكه بهداشت و درمان چابهار در برگزاري اين همايش قدرداني كرد.
شبس 3043 / 6081**1565
۰ نفر