۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81682692
T T
۰ نفر
زاكانی: تفاهم هسته ای وارد مرحله حساسی شده است/تشتت به هر بهانه ای خلاف منافع ملی است

تهران- ایرنا- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تفاهم هسته ای وارد مرحله حساسی شده و از اهمیت بالایی برخوردار است كه در این مراحل حساس می بایست برای تامین منافع ملی در كشور اقدامی یكپارچه و منسجم داشت و تشتت و دوقطبی با هر بهانه ای در كشور غلط و خلاف منافع ملی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علیرضا زاكانی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی افزود: ما امیدوار هستیم توافق خوبی صورت بگیرد اما راه درست این است كه ما بر منافع ملی مان ایستادگی كنیم.

وی ادامه داد: این برای ما یك افتخار است كه قدرت های جهانی به خصوص آمریكا قدر و منزلت ایران اسلامی را اندكی درك كردند. باید به ایستادگی ملت ایران در 37 سال اخیر به ویژه 12 سال گذشته افتخار كرد و باید قدر دستاوردهای دانشمندان هسته ای علی الخصوص شهدای بزرگوار هسته ای را پاس داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: باید به تیم های مذاكره كننده قبلی و فعلی و علی الخصوص تیم مذاكره كننده فعلی خدا قوت گفت و از همه بالاتر باید به واسطه داشتن رهبر بصیر و آگاهی كه این مسیر را هدایت كرد تا به این چنین نقطه ای برسد، به درگاه الهی شكر كرد.

زاكانی با بیان این كه هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته و یك جمع بندی اولیه است، افزود: جمع بندی اولیه به مراكز كشورها علی الخصوص به ایران بیاید كه 15 روز این جمع بندی اولیه توسط شورای عالی امنیت ملی در ایران مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: دو صورت دارد یا این جمع بندی اولیه با منافع كلی كشور سازگار است كه به تبع رای مثبت این شورا را خواهد داشت و رای مثبت این شورا بعد از 15 روز به 6 كشور ارایه خواهد شد و اگر آن ها بهانه جویی نكنند منجر به توافق خواهد شد و شورای امنیت سازرمان ملل آن وقت است كه قطعنامه صادر خواهد كرد و طی سه ماه زمان بندی متناظر اقدامات ما و طرف های مقابل انجام خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه كرد: اما اگر شورای عالی امنیت ملی این را خلاف منافع ملی دید به تبع به آن رای نخواهد داد و تا وقتی كه این اشكالات وجود داشته باشد توافقی نخواهیم داشت. همه باید بدانند كه ایران اسلامی زیر هیچ توافق بدی را امضا نخواهد كرد.

زاكانی تاكید كرد: كنگره آمریكا هم از فردا به مدت 82 روز فرصت دارد كه بررسی كند و كنگره و دولت آمریكا بداند مجلس شورای اسلامی با همه ظرفیت های خودش از منافع ملی صیانت خواهد كرد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان كرد: در صورت توافق، بعد از آن دو گروه هستند كه آفت این مسیر هستند. گروه اول كسانی هستند كه دعوت به جشن زودرس می كنند. ما نفی جشن نمی كنیم اما دعوت به جشن زودرس فعلا معنایی ندارد، بنابراین از كسانی كه در این مسیر تبلیغ می كنند، می خواهم كمی به نتایج عمل خود دقت كنند.

وی با بیان این كه این تبلیغ زودرس برای جشن دارای اشكالاتی است، گفت: اشكال اول این است كه به دشمن آدرس غلط می دهد، او را امیدوار می كند كه این خواست آمریكا و خلاف منافع ملی است، دوم این كه در جامعه ایجاد انتظار می كند.

زاكانی گفت: عده ای می خواهند دست شورای امنیت ملی را با این كار ببندند كه این، خواست آمریكا است.

وی ادامه داد: این كار در جامعه دوقطبی ایجاد می‌كند. این باید از طرف همه گروه‌ها رد شود و دیگر این كه منافع گروهی و حزبی را مقدم بر منافع ملی می‌داند. ما تاكنون ضربات سختی از این نوع نگاه جناحی خوردیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این كه موضوعات ملی را نباید جناحی كرد، افزود: نكته دیگر این است كه با سطحی‌نگری و خلاف عقلانیت عمل كردن، مسیر آینده را دشوار می‌كند. لااقل در این زمینه از دشمنانمان درس بگیریم.

زاكانی اظهار داشت: گروه دوم كسانی هستند كه بعد از توافق و بعد از افق روشن پیش رو، دستاوردهای توافق را نفی كنند كه این اقدام نادیده گرفتن منزلت ایران، نتیجه صبوری ملت ایران و نادیده گرفتن نتایج دستاوردهای دانشمندان، شهدا و مذاكره كنندگان است و به معنای نادیده گرفتن نتایج تدابیر رهبری معظم انقلاب است كه همه این نادیده گرفتن‌ها ناسپاسی است.

وی تصریح كرد: همچنین این اقدام در واقع به معنای نادیده گرفتن مصالح كشور،‌ منافع ملی و نداشتن و عدم دریافت صحیح پیام نرمش قهرمانانه است. این اقدام به معنای ندیدن همه توانمندی‌ها در عرصه‌های مختلف اعم از هسته‌ای و غیره نیز هست.

نماینده مردم تهران اضافه كرد: این اقدام دوقطبی كردن جامعه و مایوس كردن مردم را در پی دارد و در واقع ناسپاسی نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

سیام**1058**1429

سرخط اخبار سیاست