۶ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۳۸
کد خبر: 82088899
T T
۰ نفر
مامويت جهاد نصر اجراي طرح هاي بزرگ كشاورزي / هدف گذاري توليد 200 هزار تن ماهي در قفس

گرگان - ايرنا - مديرعامل موسسه جهاد نصر گفت: از ماموريت هاي اصلي اين موسسه امروز در دست گرفتن طرح هاي بزرگ حوزه كشاورزي در كشور است.

به گزارش صبح پنجشنبه ايرنا، يدالله شمايلي در نشست گرگان هماهنگي مسوولان دستگاه هاي استان گلستان براي اجراي طرح پرورش ماهي در قفس درآب هاي درياي خزر ، افزود: در برنامه ششم توسعه كشور پرورش 200هزار تن ماهي در قفس در حوزه آبهاي درياي خزر و جنوب از سوي جهاد نصر هدف گذاري شده است.
وي اضافه كرد: در سال 95 جهاد نصر از طريق اجراي پرورش ماهي در قفس به ميزان 20 هزار تن توليد در استان هاي گيلان و مازندران برنامه ريزي كرده است و استان گلستان نيز مي تواند با ايجاد زيرساخت ها به جمع اين توليدكنندگان افزوده شود.
شمايلي در خصوص طرح هاي اجرايي جهاد نصر نيز گفت: اكنون طرح 550 هزار هكتاري احياي زمين هاي كشاورزي استان هاي خوزستان و ايلام كه در سال 75 و در سفر رهبر معظم انقلاب به خوزستان مصوب شده است را اجرا مي كند.
وي افزود: كار اجرايي احياي اين اراضي در سال 92 با سفر رييس جمهوري به استان خوزستان و اختصاص 1.5 ميليارد دلار از محل صندوق توسعه آغاز شد.
به گفته وي تاكنون 750 ميليون دلار از اين اعتبار جذب و كار احياي 200 هزار هكتار از زمين هاي دشت هاي خوزستان و ايلام با هدف توسعه كشاورزي در بخش هاي ايجاد شبكه آبياري فرعي، زهكشي اراضي شور و تسطيح و تجهيز اراضي كشاورزي انجام شده است.
وي افزود: اختصاص 1.5 ميليارد دلار براي احياي 330 هزار هكتار از 550 هزار هكتار زمين هاي دشت استان هاي خوزستان و ايلام در مرحله نحست است.
شمايلي اضافه كرد: دستور اجراي مرحله دوم احياي زمين هاي دشت استان هاي خوزستان و ايلام وتبديل به اراضي كشاورزي نيز از سوي دولت يازدهم داده است.
به گفته وي اجراي اين طرح بزرگ كشاورزي در استان هاي خوزستان و ايلام در راستاي اقتصاد مقاومتي است.

*پيش بيني توليد 450 تني ميگو در گميشان
شمايلي همچنين گفت: موسسه جهاد نصر توليد 450 تن ميگو را در شهرستان گميشان از توابع استان گلستان براي سال 95 پيش بيني كرده است.
وي افزود: سال گذشته توليد ميگو در شهرستان گميشان 280 تن بوده است.
به گفته وي جمع توليد ميگو توسط جهاد نصر در گميشان و قشم طي سال گذشته 340 تن بود كه 280 تن آن در گميشان استان گلستان توليد و روانه بازار شد.
شمايلي افزود: گميشان با توجه به همسايگي درياي خزر و اراضي مناسب براي ايجاد پرورش ميگو، ظرفيت بالايي براي سرمايه گذاري در پرورش و توليد اين آبزي دارد.

*بزرگترين مجتمع هاي پرورش ماهي خاوياري در لاريم و نوشهر
مديرعامل موسسه جهاد نصر گفت: اكنون اين موسسه بزرگترين توانمندي پرورش ماهي خاوياري را در مناطق لاريم شهرستان جويبار و نوشهر و در حوزه آبهاي درياي خزر دارد.
وي افزود: امسال براي نخستين بار در اين مناطق تكثير ماهي خاوياري انجام شده است.
شمايلي، يكي از سياست هاي جهاد نصر را سرمايه گذاري در استان هاي مازندران ، گيلان و گلستان براي پرورش ماهي خاوياري بيان كرد و گفت: لازم است مسوولان گلستاني بيش از گذشته با اين موسسه همكاري داشته باشند.
به گفته وي استقبال استان هاي مازندران و گيلان از اجراي طرح پرورش ماهي در قفس بيش از استان گلستان است.
وي ادامه داد: اين موسسه فقط طرح پرورش ماهي در قفس را در دستور كار خود ندارد ،بلكه زنجيره توليد تا مصرف را از صفر تا 100 درصد پيگيري مي كند، به عبارتي زنجيره پرورش ماهي تا مصرف را از مرحله توليد بچه ماهي، عمل آوري، غذا و بازارمصرف انجام مي دهد.
به گفته وي اكنون در بحث بازاريابي و صادرات به كشور روسيه تلاش هايي ا نجام شده است و محصول توليدي امسال را به اين كشور صادر خواهد شد.
وي افزود: تاكنون در 64 قفس در تعدادي از سدها و با منابع مالي حود نسبت به پرورش ماهي اقدام كرده و لازم است در اين سرمايه گذاري از توان بخش خصوصي و جوامع محلي بيشتر استفاده شود.

*پيش بيني توليد 200 تن ماهي در قفس در استان گلستان
مديرعامل موسسه جهاد نصر همچنين گفت: امسال براي استان گلستان توليد 200 تن از طريق پرورش ماهي در قفس پيش بيني شده است .
وي گفت: گلستان در پرورش ماهي در قفس با توجه به همجواري با درياي خزر و ويژگي هاي ممتايز آن نسبت به استان هاي گيلان و مازندران مي تواند با سرمايه گذاري ، ظرفيت توليد در اين بخش را افزايش دهد.
مديركل شيلات گلستان نيز با اشاره به ويژگي استان در پرورش ماهي از جمله همجواري با درياي خزر گفت: محدوديت منابع آبي و توجه به آب هاي نامتعارف باعث شده تا در گلستان از شرايط درياي خزر براي آبزي پروري بيشتر استفاده شود.
سيد جواد قدس علوي افزود: تاكنون طرح پرورش ميگو در شهرستان گميشان عملياتي شده است به طوري كه اكنون محصول اين طرح روانه بازار مصرف مي شود.
وي اضافه كرد: طرح پرورش ماهيان خاوياري در استان نيز با گرفتن مشاور و مطالعه آن در دست اجراست.
به گفته وي تاكنون براي پرورش ماهي در قفس در گلستان هشت تقاضا ارايه شده كه با تعدادي از اين درخواست هااز جمله از سوي موسسه جهاد نصر موافقت شده است.
وي از دستگاه هاي مرتبط در استان درخواست كرد كه جواب استعلام براي آغاز كار پرورش ماهي در قفس در استان را ظرف 10 تا 14 روز پاسخ دهند.
استاندار گلستان نيز به ظرفيت خوب استان در ورود به طرح پرورش ماهي در قفس اشاره كرد و از موسسه جهادنصر خواست بيش از گذشته در استفاده از اين ظرفيت در ايجاد اشتغال و توسعه اقتصادي استان وارد عمل شود.
حسن صادقلو اضافه كرد: مسوولان استان نگاه مثبتي به اجراي اين مهم دارند.
وي افزود: سرمايه گذاري‌ توسط جهاد نصر در استان در راستاي اقتصاد مقاومتي است و براي اجرا و به نتيجه رسيدن اين طرح، تمامي دستگاه‌هاي استان كمك خواهند كرد.
استاندار گلستان از فرمانداران شهرستان هاي مرتبط در استان نيز خواست در فراهم سازي زيرساخت‌ها به موسسه جهاد نصر كمك كنند و در اجراي اين طرح مسايل زيست محيطي نيز مد نظر قرار گيرد.
در اين نشست سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار ، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان، مديران كل منابع طبيعي و آبخيزداري، حفاظت محيط زيست و دو تن از مشاوران اجراي طرح مطالعه پرورش ماهي در قفس در استان گلستان به تشريح مراحل اجرايي آن پرداختند.
استان گلستان واقع در شمال كشور و در شرق درياي خزر ،داراي 100 كيلومتر ساحل است.
6204/1648

سرخط اخبار استان‌ها