۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۵۸
کد خبر: 82229976
T T
۰ نفر
آب هاي زيرزميني جوابگوي نياز آبي بخش كشاورزي در عجبشير نيست

مراغه - ايرنا - فرماندار عجب شير با بيان اينكه سطح آب هاي زيرزميني شهرستان به شدت افت كرده است، گفت: آب هاي زيرزميني عجبشير جوابگوي نياز آبي بخش كشاورزي در اين شهرستان نيست.

به گزارش ايرنا سيد شمس الدين مراثي روز چهارشنبه در شوراي حفاظت از منابع آب عجب شير با بيان اينكه در گذشته 52 درصد از آب مورد نياز بخش كشاورزي عجبشير از محل آب هاي زيرزميني و ۴۸ درصد از سدقلعه چاي تامين مي شد، افزود: در پي افت سطح آب هاي زيرزميني سهم منابع زيرزميني در تامين آب هاي بخش كشاورزي شهرستان به كمتر از 40 درصد رسيده است و براي تامين كسري آب كشاورزي بايد از آب سد قلعه چاي استفاده كرد.
فرماندار عجب شير با بيان اينكه آب كشاورزي سد قلعه چاي 29 ميليون مترمعكب است و بايد بيش از 4 ميليون مترمعكب ديگر به آن اضافه شود، افزود: سطح آب‌ سفره‌هاي زيرزميني در عجب شير 6 متر كاهش يافته است و از ۱۰۵ چشمه اين شهرستان ۵۵ چشمه در زمان حاضر آبدهي دارد.
وي برخورد جدي دادگستري، نيروي انتظامي وآب و فاضلاب شهرستان با متخلفان و بهره برداران غيرمجاز از سفره هاي زير زميني را خواستار شد و افزود: ۹۸۷ حلقه چاه مجاز در شهرستان عجب شير وجود دارد كه 254 حلقه از آنها در حاشيه درياچه اروميه شور شده است.
فرماندار عجب شير با اشاره به اينكه 70 درصد از آب مصرفي عجبشير به بخش كشاورزي اختصاص دارد ، گفت: با تغيير الگوي كشت در سال جاري /كاهش كشت پياز و استفاده از بذرهاي اصلاح شده گندم و كشت بذرگ با نياز آبي فقط يكباردر سال/ به ميزان بيش از 34 هزار متر معكب آب در اين شهرستان صرف جويي شده است.
شهرستان 85 هزار نفري عجبشير در فاصله 98 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي قرار دارد.
7485/ 3072/3071/518

سرخط اخبار استان‌ها