۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82138409
T T
۰ نفر
آفت سن گندم در 2 ميليون هكتار از اراضي كشاورزي كنترل شد

تهران - ايرنا - رييس سازمان حفظ نباتات كشور گفت: در سال جاري در سطح دو ميليون هكتار از اراضي زير كشت گندم و جو كشور با آفت سن مادر و پوره مبارزه شد.

به گزارش ايرنا از وزارت جهاد كشاورزي، محمدعلي باغستاني در تشريح آخرين وضعيت مبارزه با آفات و بيماري‌هاي گندم و جو در مزارع كشور اظهار داشت: كليدي‌ترين آفت گندم، سن است كه امسال در سطح دو ميليون هكتار در كشور مبارزه با سن مادر و پوره صورت گرفت و مراحل پاياني آن نيز در حال اجراست.
وي با بيان اين كه اين آفت به خوبي كنترل و مديريت شد، افزود: در سال جاري با توجه به شرايط نسبتا خوب بارندگي و آب و هوايي كشور، وضعيت توليد محصولات استراتژيك در حوزه كشاورزي مطلوب و رضايت‌بخش است و به طور طبيعي در كنار آن طغيان آفات و بيماري‌ها در مزارع اجتناب‌ناپذير خواهد بود.
باغستاني تصريح كرد: اين امر باعث شد تا همكاران استاني و شبكه‌هاي مراقبت و پيش آگاهي در سازمان و بخش‌هاي پيش‌آگاهي غيردولتي مرتبط با سازمان با همت و جديت بسيار خوبي كه از خود نشان دادند بتوانند در مقابله با اين آفات و بيماري‌ها به نحو بسيار مطلوب و شايسته‌اي عمل كنند و شرايط را مديريت كنند كه لازم است از كليه اين عزيزان تقدير ويژه شود.
اين مقام مسوول اضافه كرد: در زمينه مبارزه با علف‌هاي هرز نيز با توجه به بارندگي‌ها كه فرصت كافي براي ورود به مزارع را نمي‌داد، سال بسيار سختي داشتيم كه باوجود تمامي مشكلات، ميزان خسارت بسيار پايين و كمتر از 5 درصد پيش‌بيني مي‌شود.
به گفته وي، سطح كل مبارزه با علف‌هاي هرز 3.5 (سه و نيم) ميليون هكتار و بيشترين سطح مبارزه مربوط به استان خوزستان است.
رييس سازمان حفظ نباتات كشور در خصوص بيماري‌هاي گندم گفت: با توجه به افزايش بارندگي، طغيان بيماري زنگ زرد گندم حادث شد و باوجود اين كه شرايط محيطي براي اين بيماري 100 درصد مساعد بود و سازمان حفظ نباتات نيز براي مقابله با اين بيماري تدارك سموم در سطح 800 هزار هكتار ديده بود، به همت همكاران سازمان در استان‌ها و با پيش آگاهي‌هاي بسيار خوبي كه انجام شد، خوشبختانه سطح مبارزه به 60 هزار هكتار تقليل يافت و به اين ترتيب 650 هزار ليتر سم، كمتر وارد محيط زيست شد.
اقتصام**9186 **1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد