۱۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۹
کد خبر: 82140457
T T
۰ نفر
آغاز برداشت مكانیزه برنج در مازندران/كاهش كارمزد تسهیلات كشاورزی از 18به 15 درصد

ساری- ایرنا- برداشت مكانیزه برنج زودرس طارم محلی مازندران روز جمعه با حضور مدیر كل غلات وزارت جهاد كشاورزی و تعدادی از مسئولان در روستای رزكنار از توابع شهرستان بابلسر آغاز شد.

رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا كیفیت و تولید امسال شالی را در استان مطلوب ارزیابی و اظهار كرد: افزایش تولید بیش از 5 تا 8 درصدی شالی برای امسال پیش بینی می شود.
دلاور حیدرپور از پیش بینی كارشناسان مبنی بر برداشت یك میلیون و 150 هزار تن شلتوك در كشت اول در مازندران خبرداد و گفت: برداشت 10 تا 15 روز زودتر شالی برنج امسال نسبت به سال قبل، فرصت كشت مجدد نشای برنج را فراهم كرده است.
وی گفت : پیش بینی می شود در كشت مجدد برنج امسال حدود 90 هزارتن شالی در مقایسه با كشت اول امسال برداشت شود .
بر اساس آمار سازمان جهاد كشاورزی مازندران امسال 220هزار هكتار از زمین های استان برنجكاری شد.
***كاهش كارمزد تسهیلات كشاورزی از 18 به 15درصد
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران از كاهش كارمزد تسهیلات بانكی برای بخش كشاورزی از 18به 15درصد خبر داد و گفت: وزارت جهاد كشاورزی این مصوبه بانك مركزی را به بانك های كشور ابلاغ كرد و از فردا قابل اجراست.
وی به برداشت مكانیزه حدود 80 درصدی برنج در دو سال اخیر اشاره كرد و افزود : در مدت مذكور یكهزار و 150 میلیارد ریال برای خرید ماشین آلات كشاورزی، به كشاورزان مازندران تسهیلات پرداخت شد .
حیدرپور همچنین از پرداخت 500 میلیارد ریال تسهیلات بانكی برای خرید ماشین آلات به كشاورزان مازندران در سال جاری خبرداد و ادامه داد : این اقدامات تاثیر بسزایی در افزایش راندمان تولید محصولات كشاورزی دارد .
وی ادامه داد : به منظور تسریع در مكانیزاسیون نشای شالی ، دولت 10 تا 15 درصد از هزینه خرید دستگاه نشاء كار را به صورت بلاعوض پرداخت می كند .
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران گفت: با مكانیزه شدن كشت و برداشت شالی برنج 40 تا 45درصد هزینه تولید این محصول كاهش می یابد.
**ممنوعیت واردات برنج تا اول آذرماه امسال
حیدر پور با بیان اینكه واردات برنج از آخر تیرماه تا پایان آبان امسال ممنوع شده است، گفت: بر اساس گزارش وزارت جهاد كشاورزی ، در دوماهه امسال به مدت مشابه سال قبل 20 درصد برنج كمتری وارد شد .
وی به مصوبه ستاد تنظیم بازار مازندران مبنی بر ممنوعیت توزیع برنج خارجی توسط دستگاه های دولتی در استان اشاره كرد و گفت: این رویكرد حمایتی دولت تدبیر و امید در راستای محقق شدن خوداتكایی تولید برنج كشور و افزایش درآمد شالیكاران استان های مازندران و گیلان است.
مازندران با تولید سالانه 950 هزار تن 42درصد برنج مورد نیاز كشور را تامین می كند.
6990/1654/1042
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد