بارش های امسال 38درصد بهبود یافت/افزایش بهره وری آب در 2سال گذشته

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی مركز ملی مطالعات راهبردی كشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران اعلام كرد: بارش ها و نزولات آسمانی امسال در مقایسه با سال گذشته 38 درصد بهبود یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس كشاورز امروز (سه شنبه) در نشست همایش بزرگداشت روز ملی آب، اضافه كرد: امسال پاییز خوبی نداشتیم و تا اواسط بهمن ماه، متوسط بارندگی ها 40 درصد از متوسط درازمدت بارندگی ها كمتر بود.
وی افزود: این روند از اواسط بهمن ماه تغییر یافت و شاهد بارش هایی در سطح كشور بودیم؛ بارش ها در شمال غرب و شمال شرق استثنایی بود و برخی استان ها مانند فارس نیز از خشكسالی خارج شد؛ برخی استان ها مانند خراسان جنوبی نیز كه براساس متوسط درازمدت باید تاكنون 70 میلیمتر بارندگی داشته باشد، بارش های امسال از این عدد بیشتر شده و به 72 میلیمتر رسیده است.
كشاورز همچنین با اشاره به سرد شدن هوا از آذرماه تاكنون، گفت: این سرد شدن هوا از نظر پایداری منابع آب اطمینان بخش تر شده و برای برخی كشاورزی ها نیز مناسب است.
معاون مركز ملی مطالعات راهبردی كشاورزی و آب اتاق ایران گفت: این مركز پیشنهادهای خود را در مورد مباحث نگران كننده ای مانند خشك شدن دریاچه ارومیه، تالاب گاوخونی و مساله ریزگردها به دولت ارائه كرده و دولت نیز پاسخ های مثبتی به این پیشنهادها را داده است است. اكنون كمیته هایی مشترك میان دولت و اتاق ایران برای مدیریت آب تشكیل شده است.

** افزایش بهره وری آب در 2 سال گذشته
سرپرست مركز ملی مطالعات راهبردی كشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست به افزایش بهره وری آب اشاره كرد و گفت: باید به سمتی حركت كنیم كه بتوانیم از یك مترمكعب آب بیشترین محصول كشاورزی را برداشت كنیم.
محمد حسین شریعتمدار ادامه داد: تا 2 سال گذشته، به ازای هر مترمكعب آب 1.07 كیلوگرم محصول برداشت می شد كه این رقم اكنون به 1.20 افزایش یافته است.
وی افزود: اگر بتوانیم روند ارتقای بهره وری آب را سالانه 6 درصد افزایش دهیم، تا پنج سال آینده می توانیم در مصرف 21 میلیارد مترمكعب آب صرفه جویی كنیم؛ در این صورت حتی اگر منابع آبی كمتر شود نیز از مواجه با بحران جلوگیری كرده ایم.
شریعتمدار هشدار داد برای افزایش بهره وری آب و تعادل بخشی در این زمینه، فقط تا پایان برنامه ششم توسعه فرصت وجود دارد؛ بنابراین مباحث مرتبط با بهره وری آب در برنامه ششم توسعه را باید جدی گرفت و نباید از اجرای آن غافل شد.
به گزارش ایرنا، دومین همایش بزرگداشت روز ملی آب روز چهارشنبه (11 اسفندماه)، توسط مركز ملی مطالعات راهبردی كشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران در سالن همایش های اتاق ایران برگزار می شود.
در این نشست، مسئولان و كارشناسانی از اتاق ایران، شركت آب و فاضلاب كشور، معاونت آب و خاك وزارت جهادكشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری و ستاد احیای دریاچه ارومیه حضور دارند و مباحث مرتبط با موضوع آب را مطرح می كنند.
«مسعود مرسلی» مجری پروژه آب‌های كارستی سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات معدنی كشور دیروز گفت: ایران با داشتن یك درصد جمعیت و یك درصد خشكی جهان، سه دهم درصد از منابع آبی و 2.5 درصد مصارف آب جهان را به خود اختصاص داده است.
این محقق سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات ‌معدنی كشور گفت: اكنون 40 میلیارد مترمكعب آب سطحی و 56 میلیارد مترمكعب از آب‌های زیرزمینی كشور مصرف می‌شود، همچنین 450 هزار حلقه چاه مجاز و 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز شناخته شده در كشور وجود دارد.
اقتصام**9189** 2023** خبرنگار: اسماعیل داودی ** انتشار: لطیف نكوئی

اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد