استاندار گیلان: توسعه بخش کشاورزی جزو سیاست‌ها و اولویت‌های استان است

استاندار گیلان در نشست با مدیران بخش کشاورزی استان با اشاره اقدامات اثر بخش دولت در بخش کشاورزی طی 3 سال گذشته افزود: توسعه بخش کشاورزی جزو سیاست‌ها و اولویت‌های استان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان، دکتر محمدعلی نجفی در نشست با مدیران بخش کشاورزی استان که به مناسبت فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی در محل سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد با اشاره اقدامات اثر بخش دولت در بخش کشاورزی طی 3 سال گذشته با بیان اینکه هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی استان برای توسعه بخش کشاورزی وجود دارد افزود: توفیقات حاصل شده بخش کشاورزی نشان از هماهنگی، مودت و همکاری خوب مجموعه استان است.

استاندار گیلان توسعه بخش کشاورزی را جزو سیاست‌ها و اولویت‌های استان برشمرد و افزود: در سالی که مزین به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است باید با بهره‌گیری از فرصت اقتصاد مقاومتی در جهت رشد و توسعه بخش کشاورزی بهره گیریم.

نماینده عالی دولت در گیلان میزان طرح‌های قابل واگذاری بخش کشاورزی در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را محدود دانست.

وی گیلان را استانی کشاورزی عنوان کرد و افزود : 26 تا 28 درصد اشتغال را بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است.

دکتر نجفی با اشاره به برخی منتقدین به آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار گفت: متأسفانه برخی افراد زمانی که آمارها همراه اندیشه‌های سیاسی آنان بود آن را تایید می کنند و چنانچه برخلاف آن باشد آمارها را زیر سوال می‌برند.

وی بر ضرورت مکانیزه کردن بخش کشاورزی و تجهیز و نوسازی اراضی تأکید کرد و افزود: باتوجه به ظرفیت و پتانسیل کشور می توانیم در عمده محصولات کشاورزی به خود کفایی دست یابیم.

دکتر نجفی بر لزوم تهیه بانک اطلاعاتی در خصوص پروژه‌های قابل واگذاری به سرمایه گذاران تأکید کرد و افزود : اکنون که در ماههای آغازین سال قرار داریم باید اقدامات ما به گونه‌ای باشد تا در پایان سال پاسخگوی برنامه‌های خود باشیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه سرمایه گذاران را با اولویت بخش کشاورزی جذب کنیم افزود : در بخش کاشت صنوبر علی رغم اینکه از لحاظ قیاس با سایر استان‌ها اقدامات قابل قبول صورت گرفته اما باتوجه به سرمایه گذاری‌های شکل گرفته در بخش MDF و تولیدات چوبی ، نیازمند کاشت بیشتر صنوبر جهت تامین مواد اولیه این کارخانجات هستیم.

وی با اشاره به فرصت خوب مهیا شده در گیلان برای کاشت صنوبر افزود: کاشت این محصول صرفه اقتصادی را درپی خواهد داشت.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت بر لزوم ارتقاء کمی و کیفی صنعت ابریشم، صنوبر کاری و چای تأکید کرد و اظهار داشت: به گونه‌ای تلاش کنیم تا برنامه‌ها در جهت توسعه استان عملیاتی و به اقدام و عمل تبدیل شود.

دکتر نجفی گیلان را جزو 2 استان کشور در تولید برنج عنوان کرد و افزود: باید رسالت استان را در بخش کشت برنج حفظ و به منافع ملی در این بخش بپردازیم اما در زمین‌های که با مشکل کم آبی مواجه اند می توانیم از فرصت کاشت صنوبر بهره گیریم.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه اگر مدیریت آب در 2 سال گذشته صورت نمی‌گرفت قطعاً با خشکسالی سنگین و آسیب جدی مواجه بودیم افزود : همکاری کشاورزان و حضور قوی مدیریتی استان در آن سالها موجب گردید تا بتوانیم خشکسالی را به خوبی پشت سر گذاریم.

دکتر نجفی وضعیت آب پشت سدسفید رود را بهتر از سالهای گذشته دانست و با بیان اینکه نیاز آبی استان حدود 2 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب است افزود: ذخیره آب پشت سد سفیدرود در سال جاری که در بهترین وضعیت خود قرار دارد تنها یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب است.

وی بر لزوم مدیریت آب در منابع پایین دستی تأکید کرد و افزود: احداث سدهای لاستیکی، شفارود، پلرود و لاسک جزو برنامه‌های استان در این بخش است.

استاندار گیلان با اشاره به فرصت استثنایی فراهم گردیده برای صادرات به بازار 300 میلیون نفری کشور روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر اظهار داشت: این کشورها عمدتاً نیازمند تولید محصولات ما هستند و گیلان و بخش‌های مختلف کشاورزی باید از این فرصت بهره گیرد.

وی بر ضرورت اجرایی شدن تولید 12 هزار تن پرورش ماهی در استان تأکید کرد و افزود: این میزان 2 هزار تن بیشتر از سهمیه گیلان است که تحقق آن باید جزو برنامه های اولویت دار بخش کشاورزی باشد.

وی ایجاد آب بندان و سدها را از جمله راهکارهای مدیریت اب در استان دانست و افزود: الحمدا.. در 2 سال اخیر علی رغم محدودیت اعتباری اقدامات خوبی در این راستا صورت پذیرفته است.

دکتر نجفی حفظ عرصه‌های موجود را تکلیف منابع طبیعی و جهاد کشاورزی دانست.

وی بر ضرورت تولید پیله ابریشم تأکید کرد و افزود: متأسفانه در طی 12 سال ، هر سال بخشی از تولیدات پیله ابریشم استان از دست رفت که امسال اقدامات خوبی در این راستا صورت پذیرفت.

استاندار گیلان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در بخش چای اظهار داشت: چای به گواه تمام کسانی که در استان بودند در حال نابودی بود اما در دولت تدبیر و امید باتوجه به اقدامات خوب صورت گرفته بیش از 3 هزار هکتار از باغات چای احیاء شد.

دکتر نجفی با اشاره به احیای شورای کشاورزی استان افزود: برگزاری این جلسات کافی نیست و باید افزایش یابد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به ظرفیت خوب استان در بخش تحقیقات وابسته به بخش کشاورزی گفت: باید در این بخش بیشتر وقت گذاشته شود.

دکتر نجفی از رشد 25 درصدی اعتبارات تملک دارایی استان خبر داد و افزود : مدیران باید خود را موظف بدانند تا از سهم ملی بیشتر بهره گیرند.

وی بر ضرورت جبران عقب ماندگی استان در آبیاری تحت فشار تأکید کرد و افزود: دستگاه‌ها باید در این بخش مجدانه تلاش کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه از ایجاد شهرک‌های کشاورزی حمایت و پشتیبانی می‌کنیم افزود: علاقمند به الگوسازی این شهرک‌ها هستیم و بخش های تحقیقاتی می توانند در این بخش فعال باشند.

وی با بیان اینکه باید از فرصت اقتصاد مقاومتی در توسعه بخش کشاورزی بهره گیریم افزود: نباید به وضعیت موجود اکتفا کنیم بلکه باید از فرصت‌ها در جهت توسعه بهره گیریم.

استاندار گیلان حفظ و ثبات بازار را از جمله اقدامات ارزشمند دولت برشمرد و افزود: اکنون که کشور با حداقل درآمد ارزی اداره می گردد تثبیت بازار را شاهد هستیم.

در ابتدای این نشست مدیر کل جهاد کشاورزی به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در بخش کشاورزی استان پرداخت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =