۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۲
کد خبر: 82122858
T T
۰ نفر

روش پخت در حفظ سلامت مواد غذايي تاثيردارد

۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۲
کد خبر: 82122858
روش پخت در حفظ  سلامت مواد غذايي تاثيردارد

ايلام - ايرنا - كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت ايلام اظهار كرد: روش پخت در حفظ سلامت مواد غذايي نقش ويژه اي دارد.

داود عليمرداني روز چهار شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: استفاده كمتر از آب و روغن باعث مي شود مواد مغذي كمتري از بين رود.
وي افزود: فرايند و اقدامهاي انجام شده بر روي مواد غذايي قبل از پخت، درجه حرارت و مدت زمان پختن، داغ نگه داشتن و مقدار آب استفاده شده كليد حفظ مواد مغذي در پختن غذا هستند.
عليمرداني تاكيد كرد: بسياري از مردم از روش هاي پخت سنتي غذا استفاده مي كنند و هنگام پخت در ظرف غذا را باز مي گذارند كه موجب هدر رفتن ويتامين هاي غذا شده و به ارزش غذايي آن لطمه مي زند.
كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت استان گفت: آب پز كردن، بخار پز كردن و تفت دادن غذا بهترين روش ها براي حفظ ارزش مواد غذايي است.
وي اضافه كرد: بهترين روش آب پز كردن استفاده از مقدار كمي آب، حرارت ملايم و استفاده از ظرف در بسته است.
وي ادامه داد: مواد غذايي خصوصا سبزي ها بهتر است كمتر خرد شوند زيرا با اين كار مواد ويتاميني و املاح معدني كمتري از آنها جدا شده و از دست مي رود.
عليمرداني با بيان اينكه پوست گيري صيفي ها قبل از پخت نيز باعث كاهش قابل توجه مواد مغذي موجود در آنها مي شود گفت: با اين حال بهترين روش براي مصرف سبزي ها به صورت خام و تازه است.
اين كارشناس تصريح كرد: بخار پز كردن بهترين روش پخت غذا است زيرا از دست رفتن مواد مغذي در اين روش به كمترين ميزان ممكن كاهش مي يابد.
وي افزود: در اين روش نيازي به حرارت دادن زياد نيست و علاوه بر سبزي ها براي پخت گوشت قرمز، مرغ، ماهي و ساير گوشت ها هم مناسب است و افراد بايد از تفت دادن مختصر و روغن كم با حرارت ملايم استفاده كنند هر چه مدت سرخ كردن طولاني تر باشد باعث توليد مواد خطرناك در غذاها مي شود.
شناخت عادات غذايي درست و تاثير آن بر سلامت انسان گام مهمي براي الگوي غذايي صحيح و مناسب است.
7180/6034

سرخط اخبار استان‌ها