۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۳۰
کد خبر: 82112772
T T
۰ نفر
رشد 210 درصدي خريد تضميني گندم دركهگيلويه وبويراحمد

ياسوج- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه وبويراحمد از افزايش 210 درصدي خريد تضميني گندم در سال زراعي جاري نسبت به سال زراعي 90 و 91 خبر داد و گفت: اين مهم در راستاي سياست راهبردي دولت براي توسعه و افزايش سطح محصولات استراتژيك بوده است.

به گزارش ايرنا، جعفر گوهرگاني روز سه شنبه در نشست خبري افزود: ميزان خريد تضميني گندم در سال زراعي امسال در مناطق گرمسيري تاكنون افزون بر 57 هزار تن در دو بخش بذري و سيلويي است.
وي بيان كرد: اين در حالي است كه ميزان خريد گندم در سال زراعي 90 و 91 با متوسط افزايش بارندگي حدود 150 ميليمتري كمتر از 27 هزار تن بود.
گوهرگاني ابراز داشت: از مجموع حدود 57 هزار تن گندم خريداري شده در مناطق گرمسيري استان 10 هزارتن گندم بذري و مابقي نيز سيلويي بوده است.
وي با بيان اينكه اين ميزان خريد در حدود 60 هزار از مجموع 70 هزار هكتار سطح زيركشت محصول زراعي گندم در مناطق گرمسيري است، گفت: ميزان پيش بيني خريد گندم سيلويي و بذري در استان در سال جاري نيز 70 هزار تن بود.
وي با تاكيد بر اينكه هم اكنون 10هزار تن گندم بذري پيش بيني شده خريداري شده است، اظهار كرد: هدف گذاري خريد اين محصول زراعي براي سال 96 نيز 100 هزار تن است.
گوهرگاني ميزان گندم مصرفي مورد نياز براي جمعيت 700 هزار نفري كهگيلويه و بويراحمد را حدود 80 هزار تن ذكر كرد.
وي گفت: با ادامه اين روند و تعامل بيش از پيش كشاورزان و جهاد كشاورزي امكان تحقق و تامين 100درصد مواد غذايي در استان تحقق خواهد يافت.
سطح زيركشت گندم ديم، آبي و جو ديم و آبي در استان كهگيلويه وبويراحمد به ترتيب 82، 24 هزار و 200 و 30 هزار هكتار است.
رئيس جهاد كشاورزي كهگيلويه وبويراحمد همچنين از رشد دو برابري توليد گل شاخه بريده در استان در دو سال گذشته خبر داد و گفت: ميزان توليد اين محصول از 6و نيم ميليون شاخه در سال 92 به حدود 13 ميليون شاخه گل در سال 94رسيد.
وي از اجراي حدود پنج هزار هكتار سطح آبياري تحت فشار ظرف دو سال گذشته خبر داد و گفت: اين در حالي است كه متوسط سالانه اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار تا قبل از دولت يازدهم كمتر از 500 هكتار بود.
گوهرگاني اجرا و تكميل بيش از 20 پروژه پمپاژ آب كشاورزي در شهرستان ها و مناطق مختلف استان را ياداور شد و گفت: بسياري از اين طرح ها بيش از 10 سال راكد و متوقف شده بودند.
وي افزود: با بهره برداري از اين طرح ها بيش از پنج هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان نيز زير پوشش شبكه هاي نوين ابياري قرار گرفتند.
وي از آمادگي كامل سازمان جهاد كشاورزي استان براي توليد خوراك چغندر مورد نياز كارخانه متوقف شده قند ياسوج با قدمت بيش از نيم قرن خبر داد و گفت: 50 درصد ميزان چغندر اين واحد صنعتي در كشت پاييزه و در مناطق گرمسيري و 50 درصد نيز در كشت بهاره مناطق سردسيري استان تامين خواهد شد.
گوهرگاني ميزان چغندر مورد نياز كارخانه قند ياسوج را افزون بر 100 هزار تن اعلام كرد.
وي با توجه به كمبود شديد و بحران كم آبي در بخش كشاورزي، از كشاورزان خواست نسبت به كشت محصول برنج در مناطق سردسيري و ذرت در مناطق گرمسيري به جز در پايين دست سدها و رودخانه هاي پرآب خودداري كنند.
3016/6162 /1596
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد