۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۴۵
کد خبر: 82158647
T T
۰ نفر
اخذ یارانه صادراتی بر مشكلات صادركنندگان خرمشهری افزوده است

خرمشهر – ایرنا - رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خرمشهر، معضل اصلی در صادرات محصولات كشاورزی را اخذ یارانه صادراتی از صادركنندگان در مرز شلمچه دانست.

به گزارش ایرنا احمد شریفات پنجشنبه در نشست هم اندیشی كشاورزان با مسئولان محلی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خرمشهر، توسعه صادرات را ركن اصلی اقتصاد مقاومتی و تقویت تشكل های كسب و كار خواند و گفت:با توجه به وجود زمین های بایر با شوری بالا، پرورش آبزیان و فراهم شدن زمینه صادرات، در افزایش درآمد مردم منطقه موثر است.
وی كشت یونجه و نخیلات را از دیگر راهبردهای محصولات صادراتی منطقه عنوان كرد و افزود:با توجه استعدادهای بالقوه در خرمشهر در كشت و صادرات یونجه و نخیلات و نزدیكی این شهرستان به كشور عراق و كشورهای حاشیه خلیج فارس، باید تفاوتی در پرداخت یارانه صادراتی با شهرستان های دیگر باشد.
شریفات، از برگزاری همایش شكرگزاری تولید خرما در آینده نزدیك در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به فرارسیدن برداشت خرما از نخلستان های خرمشهر همایش شكرگزاری با همكاری جهاد كشاورزی و شهرداری خرمشهر با حضور مسئولان استانی، كشوری و بین المللی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی این شهرستان برگزار می شود.
رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خرمشهر افزود: در این همایش تمامی مشكلات كشاورزان مطرح شده و تفاهمنامه ای از سوی بخش خصوصی اتاق بازرگانی به مسئولان تحویل می شود.
رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خرمشهر تصریح كرد: با توجه به قانون توسعه روستاها وام های سه درصدی به روستاهای كشور تعلق گرفت ولی تنها استان هایی كه تاكنون نتوانستند این وام ها را دریافت كنند استان های لرستان، خوزستان و كرمانشاه بودند.
رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خرمشهر گفت: این درحالی است كه كشاورز ما برای بازپرداخت دیون چند درصدی وام های خود با مشكل مواجهند.
*** احیای زمین های كشاورزی آسیب دیده از جنگ اعتبار زیادی نیاز دارد
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان خرمشهر نیز در این نشست گفت: زمین های كشاورزی خرمشهر طی سال های جنگ تحمیلی آسیب جدی دید و تسطیح، زهكشی و آبشویی یك هكتار از این اراضی به میزان 150 میلیون ریال هزینه در بردارد و این از توان كشاورز خارج است بنا بر این پرداخت وام های بلاعوض برای افزایش تولید و اشتغال در بخش كشاورزی ضروری است.
محمدمطرودی با بیان اینكه در حال حاضر دولت در اجرای طرح 550 هزار هكتاری مقام معظم رهبری اقدامات مثبتی انجام داده است، گفت:از 10هزار هكتار سهم خرمشهر یك هزار و 900 هكتار در جزیره مینو، پنج هزار هكتار در شلمچه و دوهزار و 800 هكتار در حفار شرقی و غربی در حال اجرا است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر برای پیشبرد كار كشاورزی خرمشهر الگوی در بخش نخیلات و میانه كاری برای كشاورزان تعریف شده و طبق این الگو كار كشاورزی انجام می شود.
مطرودی در ادامه گفت: با توجه به پیشرفت علم و فناوری، خروج از كشاورزی سنتی و استفاده از تكنولوژی روز و مكانیزاسیون كشاورزی برای توسعه پایدار ضروری است.
وی استفاده از فناوری مكانیزه افزایش سطح كشت و افزایش تولید در واحد سطح خواند و گفت: بهبود كیفیت كار با ماشین های مدرن علاوه بر افزایش بهره وری می تواند در كاهش هزینه ها تاثیر بسزایی دارد.
مدیر جهاد كشاورزی خرمشهر اجرای طرح كشت گلخانه ای و پرورش ماهی در قفس از طرح های نوین در پیشبرد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: با توجه به داشتن زمین های كشاورزی و نهرها در جزیره مینو پتانسیل و استعداد اجرای این دو طرح در شهرستان خرمشهر فراهم است.
مطرودی گفت: برای اجرای این طرح دولت تسهیلات پرداخت می كند و كشاورزان می توانند از این فرصت استفاده كنند.
**** انتقاد از حضور نیافتن برخی مسئولان در نشست ها
عبدالرزاق بابارحمتی كشاورز نمونه خرمشهر نیز در این نشست با انتقاد از حضور نیافتن برخی مسئولان محلی در این نشست گفت:در سازمان منطقه آزاد اروند برای پر كردن اوقات فراغت و بیكاری جوانان و اجرای برنامه های ورزشی مبالغ هنگفتی صرف می شود، در حالی كه اكثر همین جوانان ما از بیكاری و نداشتن شغل رنج می برند.
وی افزود: اگر همین مبالغ برای خرید تراكتور و ادوات كشاورزی كشاورزان خرمشهر هزینه می شد، حداقل اشتغال تعدادی از جوانان تامین شده و بخش عمده ای از مشكلات و ناهنجاری های اجتماعی كاهش می یافت.
وی حمایت دولت از كشاورزان را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر كشاورزان با گرفتن موانع بانكی برای گرفتن تسهیلات با مشكل مواجه هستند.
وی ادامه داد: شناسایی و حمایت از كارآفرینان و تولیدكنندگان كه در این منطقه زحمت می كشند، كار سختی نیست و می توان از فكر و ایده آنها برای توسعه منطقه الگو گرفت.
به گزارش ایرنا در پایان این نشست از كشاورزان، تولیدكنندگان و پرورش دهندگان ماهی نمونه خرمشهر تقدیر شد.
7100/6125

سرخط اخبار استان‌ها