۱۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۴۶
کد خبر: 82023151
T T
۰ نفر

كاهش 48 درصدی صید ماهیان استخوانی در مازندران

۱۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۴۶
کد خبر: 82023151
كاهش 48 درصدی صید ماهیان استخوانی در مازندران

ساری - ایرنا - معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره كل شیلات مازندران با بیان اینكه از بیستم مهرماه سال قبل تا دهم فروردین ماه امسال یك هزار و 936 تن انواع ماهیان استخوانی در سواحلی دریای خزر در این استان صید شده ، گفت: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 درصد كاهش نشان می دهد.

فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سواحل 338 كیلومتری مازندران همه ساله از بیستم مهرماه آغاز و تا دهه دوم فروردین سال بعد ادامه دارد.
عباسعلی شیخ تبار روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در این مدت یك هزار و 535 تن ماهی سفید و 389 تن ماهی كفال صید شده است كه به ترتیب نسبت به مدت مشابه فصل صید گذشته 29 و 75 درصد كاهش داشته است.
وی دلیل اصلی كاهش صید ماهیان استخوانی دریای خزر را وضعیت نامناسب جوی اعلام كرد و گفت : تعداد دفعات تور اندازی شركت تعاونی های پره كمتر شده است.
وی با بیان اینكه امسال صید ماهی كپور در مازندران 95 درصد افزایش داشته است، ادامه داد : 12 تن ماهی كپور توسط صیادان شركت تعاونی پره استان صید شده است.
وی از تمدید صید ماهی استخوانی در پهنه سواحل دریای خزر در استان های شمالی مازندران،گیلان و گلستان تا بیست دوم فروردین خبر داد.
54شركت تعاونی صیادی پره با چهار هزارو 200صیاد فعالیت ماهیگیری را در سواحل مازندرانی خزر انجام می دهند.
صیادان مازندرانی برای صید به روش 'پره' از تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یك هزار و 200 متر استفاده می كنند كه این تورها با قایق به آب انداخته می شود و به وسیله تراكتور به ساحل كشیده می‎شود.
** تكثیر طبیعی حدود 14 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه های مازندران
وی ادامه داد: در فصل صید امسال همچنین حدود 14 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به صورت طبیعی به روش شیل گذاری (رها كردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) در رودخانه های نمك آبرود چالوس ، چشمه كیله ، نسا رود ، آزاد رود و كاظم رود تكثیر و رها شده است.
در تكثیر طبیعی ماهی ، صیادان با رها سازی ماهیان مولد در مناطق شیل گذاری شده در رودخانه، شرایط محیطی مناسب و مساعدی را برای ماهیان فراهم می آورند، به گونه ای كه بچه ماهیان پس از رسیدن به وزن یك تا دو گرم به سمت دریا رها می شوند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران از تكثیر طبیعی ماهی كپور به روش شیل گذاری در دو رودخانه چنم میاندرود و لاریم جویبار خبر داد.
وی گفت: امسال نیز همانند سال قبل به منظور جبران تكثیر طبیعی انواع ماهیان استخوانی دریای خزر بیش از 55 میلیون قطعه انواع بچه ماهی به صورت مصنوعی تكثیر و در رودخانه های شیلاتی استان رها می شود.
شیلات مازندران متوسط قیمت انواع ماهی دریایی فصل صید امسال را در هر كیلو با وزن بیش از 900گرم را در بازار ماهی فروشی استان 22هزار تومان اعلام كرد.
6990/6097

سرخط اخبار استان‌ها