۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۵۸

تجهیز ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به سامانه‌ نوین آبیاری

تجهیز ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به سامانه‌ نوین آبیاری

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت اختصاص ۱۰۰ درصدی اعتبارات، امسال سیستم‌های آبیاری تحت فشار و کم فشار در سطح ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی مراد اکبری افزود: در سال ۹۵ برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی، ۲۸۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که ۵۰۰ میلیون دلار آن از محل صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

 این مقام مسئول  با بیان این که سال گذشته در سطح ۱۵۰ هزار هکتار، سیستم آبیاری تحت فشار در حال اجرا داشتیم، خاطر نشان کرد: از این سطح، ۹۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده و ۵۸ هزار هکتار نیز در حال انجام است.

وی سهم دولت در اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار را ۸۵ و سهم کشاورزان را ۱۵ درصد اعلام کرد و گفت: در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام و نیز طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری با لوله سیستان، دولت تمام هزینه‌های عملیات اجرایی سیستم‌های آبیاری تحت فشار را پرداخت می‌کند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان صرفه جویی آب با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری ادامه داد: به ازای هر هکتار اجرای سیستم‌های آبیاری نوین نزدیک به ۴۴۰۰ متر مکعب در مصرف آب کشاورزی، صرفه جویی می‌شود.

وی درباره اعتبارات مربوط به احداث شبکه‌های فرعی در اراضی پایین دست سدها نیز گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث شبکه‌های فرعی و نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در سال ۹۵ پیش بینی شده است.

اکبری ادامه داد: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، برنامه احداث ۸۰ هزار هکتار شبکه فرعی در پروژه ۵۵۰ هزارهکتاری خوزستان و ایلام را داریم.

وی درباره پروژه ۴۶ هزار هکتاری آبیاری با لوله سیستان نیز اعلام کرد: تاکنون نزدیک به ۹۲۰ میلیارد تومان قرارداد برای اجرای سیستم نوین آبیاری منعقد شده است و امیدواریم امسال بتوانیم ۵۰ درصد این پروژه ۴۶ هزار هکتاری را عملیاتی کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی درباره سرمایه گذاری‌های خارجی در زمینه پروژه‌های آب و خاک افزود: ما فاینانس سه پروژه بزرگ را با چین و یا کشورهای اروپایی که آمادگی داشته باشند، دنبال می‌کنیم و این پروژه‌ها در زمینه تجهیز شالیزارهای استان گیلان و مازندران، زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان گلستان و توسعه روش‌های نوین آبیاری است.

کد خبر 3670080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha