كارشناس حوزه آبزیان: صنعت میگوی ایران به توسعه بازار داخلی نیاز دارد

تهران- ایرنا- كارشناس حوزه آبزیان گفت: با كمی تبلیغات در رسانه های جمعی، اگر 10 درصد جمعیت 80 میلیونی ایران میگو بخورند، همه تولید این محصول در داخل كشور به فروش می رود و به هزینه اضافی برای صادرات نیازی نیست.

«یودایا سانكار ستی»** مدیرعامل شركت «مایانك آكوآكالچر»* هند كه در 16 سال گذشته به عنوان مشاور یا عضو هیات مدیره با 6 مجتمع پرورش میگوی ایران همكاری كرده و با وضعیت این صنعت در كشور ما آشناست، امروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 90 درصد میگوی تولیدی ایران به خارج صادر می شود اما باید به توسعه بازار داخلی مصرف میگو توجه بیشتری شود.
سرانه مصرف آبزیان در ایران در سال 1357 نزدیك به یك كیلوگرم بود و در سال 1392به هشت كیلو و 500 گرم رسید اما هنوز سرانه مصرف آبزیان در كشور ما از نصف میانگین جهانی كمتر است.
در سه دهه گذشته، مصرف سرانه آبزیان در جهان از 10 كیلوگرم به 19 كیلوگرم افزایش یافته و در برخی كشورهای توسعه یافته مانند آمریكا و ژاپن، این میزان نزدیك به 40 كیلوگرم است.
عضو هیات مدیره شركت ایرانی «فناوری و مدیریت شیلات آسیا» گفت: تقاضای جهانی میگو به صورت فزاینده ای رو به افزایش است. بنابراین سرمایه گذاری در این صنعت آینده خوبی دارد و ایران نیز می تواند با یك برنامه ریزی علمی و صحیح از كشورهای موفق جهان در این صنعت باشد.
ستی افزود: صنعت پرورش میگو در ایران با چهار تهدید اصلی گونه های غیرمقاوم، بیماری لكه سفید، روش نامناسب پرورش و هزینه بالای تولید روبروست.
مدیرعامل شركت مایانك آكوآكالچر هند توضیح داد: بیشتر گونه هایی كه در صنعت پرورش میگوی ایران استفاده می شود، در برابر بیماری مقاوم نیستند، بنابراین می توان با وارد كردن گونه های مقاوم، به رشد این صنعت كمك شایانی كرد.
ستی بیماری لكه سفید میگو را یك مشكل جدی برای صنعت میگوی ایران عنوان كرد كه تاكنون آسیب های زیادی به این صنعت در استان های بوشهر و خوزستان وارد كرده است.
وی عامل ایجاد بیماری لكه سفید را باكتری «باكولوویروس» عنوان كرد.
میگوهای مبتلا به این بیماری اشتهای خود را از دست می دهند و به آهستگی در سطح آب شنا می كنند. دو تا هفت روز پس از نمایان شدن علایم كلینیكی در مزارع پرورشی، مرگ و میر بسیار شدید به میزان 70 تا 100 درصد اتفاق می افتد.
نخستین شیوع این بیماری در سال 1993 میلادی در چین و ژاپن گزارش شد و 80 درصد میگوهای پرورشی این دو كشور را از بین برد.
مدیرعامل شركت مایانك آكوآكالچر افزود: با افزایش امنیت زیستی در مجتمع ها و استفاده از گونه های مقاوم می توان با این بیماری مقابله كرد و ضایعات را كاهش داد.
به گفته وی، روش های مورد استفاده در مزرعه های پرورش میگو نیز گاهی با استانداردها فاصله دارد. برای نمونه غذای میگو به صورت دستی تهیه می شود و از كیفیت خوبی برخوردار نیست. همچنین هزینه تولید در مزرعه ها بالاست.
این متخصص پرورش میگو گفت: شركت مایانك آكوآكالچر می تواند در بخش های انتقال فناوری، ارایه خدمات فنی و مشاوره ای و همچنین فروش مواد اولیه استاندارد به توسعه صنعت میگو در ایران كمك كند.
به گزارش ایرنا، آنگونه كه رییس سازمان شیلات ایران ششم خردادماه در همایش بین المللی میگو اعلام كرد تولید بیش از دو میلیون قطعه بچه میگو در سال های گذشته سبب فعال شدن 500 باب مزرعه با حجم تولید 23 هزار تن شده است.
«حسن صالحی» شمار مراكز كنونی تكثیر میگو را 47 واحد و مجموع ظرفیت تولید آنها را بیش از سه میلیارد قطعه اعلام كرد و افزود: اكنون هشت كارخانه تولید خوراك میگو با ظرفیت نزدیك به 190 هزار تن، امكان تولید غذای این محصول را فراهم كرده است.
دبیركل اتحادیه صادركنندگان آبزیان ایران نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام كرد، پارسال 82هزار و 354 تن انواع آبزیان و محصولات پرورشی به بازارهای هدف صادر شد كه 12 هزار و 850 تن مربوط به صادرات میگو بود.
«علی اكبر خدایی» ارزش صادرات میگو در سال 1394 را 56 میلیون دلار اعلام كرد و گفت: میگوی ایران به بیش از 20 كشور جهان صادر می شود كه برخی از آنها مانند ویتنام، امارات، تایلند، مالزی، چین و اسپانیا قطب تولید میگو در منطقه خود به شمار می روند اما به دلیل كیفیت خوب محصول ایرانی، از واردات آن استقبال می كنند.
به گفته خدایی، كویت، مصر، لبنان، ایتالیا، فرانسه و انگلیس دیگر واردكنندگان میگوی ایران هستند.
همچنین در سال 1394 این محصول كشور ما از طریق مكزیك به آمریكا صادر شد و از راه چین نیز به بازارهای كانادا راه یافت.
آمریكا و ژاپن بزرگ ترین مصرف كنندگان پروتئین دریایی به شمار می روند و 75 درصد میگوی تولیدی جهان به این دو كشور صادر می شود.
* Mayank Aquaculture Pvt. Ltd
** Udaya Sankar Sethi
اقتصام**1063**1961
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد