۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴
کد خبر: 82163038
T T
۰ نفر
بیش از 6 هزارتن مرغ منجمد در بورس كالا و بازار برای كنترل قیمت ها عرضه شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت پشتیبانی امور دام گفت: برای كنترل قیمت مرغ گرم، امروز(دوشنبه) این شركت بیش از 6 هزار تن مرغ منجمد با قیمت 51 هزار ریال به بورس كالا و بازار میوه و تره بار عرضه كرد.

«علیرضا ولی» روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با تاكید بر اینكه كشور از تولید مرغ گرم اشباع است و هیچ كمبودی در این زمینه نداریم، افزود: برای كاهش قیمت مرغ گرم، امروز پنج هزار تن مرغ منجمد در بورس كالا و یك هزار تن مرغ منجمد به بازار و میادین میوه و تره بار عرضه شد.
وی اظهارداشت: البته دیروز نیز پنج هزار تن مرغ منجمد به بورس كالا عرضه شد كه از این میزان یك هزار تن به فروش رسید؛ همچنین روز گذشته 500 تن مرغ نیز در میادین میوه و تره بار عرضه شد.
وی، عامل اصلی گرانی مرغ گرم را در ماه اخیر گرم شدن هوا، كاهش جوجه ریزی، افزایش مصرف دانست و تصریح كرد: با توجه به افزایش دمای هوا در تابستان، جوجه ریزی در سالن ها كاهش یافته كه همین امر در افزایش قیمت محصول نهایی تاثیرگذار است كه البته با این مشكل هر ساله در فصل تابستان مواجه هستیم.
وی به حضور مستمر شركت پشتیبانی امور دام در بازار اشاره كرد و افزود: در 6 ماه گذشته تاكنون در همه میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای حضور داشته ایم و از 10 روز گذشته حضور این شركت پررنگ تر شده است.
ولی، به تاكید وزیر جهاد كشاورزی برای عرضه همه محصولات كشاورزی در بورس كالا برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره كرد و گفت: یكی از اقدامات موثر دولت دبیر و امید، كاهش قیمت محصولات و كوتاه كردن دست دلالان و واسطه گران است كه با عرضه این محصولات در بورس، برخی از این مشكلات برطرف می شود.
وی افزود: سال گذشته به شكل آزمایشی ذرت و جو به طور محدود در بورس كالا عرضه شد اما امروز همه جو و ذرت تولیدی كشور در بورس كالا عرضه می شود و در حال فراهم كردن زمینه لازم برای عرضه سایر نهاده های تولید در این بخش هستیم.
وی اضافه كرد: اكنون همه جو، ذرت و مرغ منجمد توسط شركت پشتیبانی اموردام در بورس كالا عرضه می شود؛ وجود مشكل در روزهای نخست عرضه این محصولات طبیعی است زیرا ما نخستین تجربه عرضه نهاده های دامی محصولات كشاورزی در بورس كالا را داریم و امیدواریم با استفاده از تجربه ها در بورس كالا، این مشكلات برطرف شود.
وی با بیان اینكه شركت پشتیبانی امور دام متولی تنظیم بازار است نه مسئول قیمت گذاری مرغ، گفت: این شركت برای تنظیم بازار، اقدامات لازم را برای ورود به بازار و عرضه در بورس كالا انجام داده است.
ولی، با تاكید بر اینكه افزایش نرخ مرغ در بازار، ارتباطی به میزان عرضه شركت پشتیباینی امور دام ندارد، افزود: نظارت های كافی در شبكه های خرده فروشی و توزیع مرغ انجام نمی شود و همین امر سبب شده مرغ، گرانتر از قیمت واقعی به دست مصرف كنندگان برسد.
به گفته وی، حضور مستمر و تشدید كنترل ها توسط دستگاه های نظارتی می تواند از ورود افراد سودجو و درست كردن بازار سیاه جلوگیری كند.

** مرغ گرم با قیمت 70 تا 72 هزار ریال عرضه شود
مدیرعامل شركت پشتیبانی امور دام افزود: قیمت كارشناسی تمام شده مرغ گرم با احتساب فراوری آن باید هر كیلوگرم حداكثر 70 تا 72 هزار ریال به بازار عرضه شود.
ولی اضافه كرد: عرضه مرغ گرم با قیمتی بیش از این نرخ تخلف است و انتظار می رود دستگاهای نظارتی همچون سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كنندگان وارد عمل شوند تا قیمت ها در بازار كاهش یابد.

** قطعه بندی مرغ منجمد در دستور كار
مدیرعامل شركت پشتیبانی امور دام با بیان اینكه قطع بندی مرغ منجمد در دستور كار قرار دارد، افزود: برای رفاه حال شهروندان و سهولت مصرف در نظر داریم مرغ منجمد قطعه بندی شده به بازار عرضه كنیم.
وی ادامه داد: اكنون شركت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار، بیش از 40 هزار تن ذخایر استراتژیك مرغ منجمد دارد و نگرانی در این زمینه نداریم.
ولی گفت: مرغ منجمد از نظر كیفیت و بهداشت زیر نظر سازمان دامپزشكی و كارشناسان بهداشت با روش های علمی منجمد می شود و به مراتب كیفیت آن از مرغ گرم بالاتر است؛ بنابراین مصرف این محصول در كشور باید به یك فرهنگ تبدیل شود.
وی اظهارداشت: شركت پشتیبانی امور دام كشور آمادگی دارد مرغ منجمد مورد نیاز همه مراكز نظامی، دانشگاهی، هتل ها، رستوران ها، بیمارستان ها و مدارس را تامین كند.
اقتصام**9186 ** 2023
۰ نفر