۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82436335
T T
۰ نفر
جلوگيري از تغيير كاربري غير قانوني 738 هكتار زمين مازندران در دولت يازدهم

ساري- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت: با همت كارشناسان امور اراضي، دادگستري كل و استانداري از سال 92 تاكنون چهار هزارو 955مورد به مساحت 738 هكتار از زمين هاي كشاورزي استان حفظ كاربري شده است.

دلاور حيدر پور روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين مدت 253پلاك زمين براي اجراي طرح هاي توليدي و سرمايه گذاري به مساحت 340هكتار واگذار شده است.
وي با بيان اينكه در سه سال اخير واگذاري هاي زمين با حساسيت و برخورد با تغيير كاربري غيرقانوني شديد و بدون تعارف شده است، بيان داشت: در اين مدت يكهزارو 156فقره مجوز تبصره يك ماده يك قانون امور اراضي به مساحت 71هكتار صادر شده است.
تبصره يك از ماده يك قانون حفظ كاربري زمين هاي زراعي و باغي مي گويد ،بمنظور حفظ كاربري زمين هاي زراعي و باغ ها و تداوم و بهره‌وري آنها در‌خارج از محدوده قانوني شهرها و شهركها تغيير ان جز در موارد ضروري ،ممنوع است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران از صدور 2هزارو 327فقره مجوز از تبصره 4ماده يك قانون حفظ كاربري زمين هاي زراعي و باغي به مساحت 346هكتار از سال 92 تا كنون خبر داد.
تبصره چهار از ماده يك قانون حفظ كاربري زمين هاي زراعي و باغها مي گويد ،احداث گلخانه‌ها،‌ دامداري ها، مرغداري ها، پرورش ماهي و ساير توليدات كشاورزي و كارگاه هاي صنايع تكميلي و غذايي در روستاها بهينه‌كردن توليدات بخش كشاورزي بوده و تغيير كاربري محسوب نمي‌شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران با بيان اين نكته كه در سه سال اخير روند بي رويه تغيير كاربري هاي غير مجاز در استان كنترل شده ، گفت:با حمايت دولت در مقوله توسعه زير ساختي ، مكانيزاسيون و ساماندهي بازار ،نگاه به فروش زمين در كشاورزان تغيير يافته است.
حيدر پور با بيان اينكه در سه سال گذشته به اندازه 10 سال ما قبل با متخلفان زمين خواري و تغيير كاربري غير مجاز برخورد صورت گرفته است، گفت: 22 ماشين انتظامي ويژه گشت پيشگيري و برخورد با تغيير كاربري غير مجاز با حكم دادستان در تمام نقاط استان به صورت شبانه روزي فعال است.
او با اشاره به اينكه بايد زمين مازندران را قدر بدانيم و زمين اين استان براي امنيت غذايي و اشتغال كشور بايد حفظ شود، گفت: البته نيازهاي توسعه شهرها ، روستاها و طرح هاي عمراني به زمين نيز ديده شده است.
وي گفت: امروز هر گونه تغيير كاربري قانوني و بر اساس نياز ،متناسب با مقررات صورت مي گيرد و خسارت به زمين هاي كشاورزي حداقل است.
وي گفت: امسال 6هكتار از زمين هاي تغييركاربري غير مجاز مازندران با اجراي حكم قلع قمع به كشاورزي برگشت داده شده است.
حيدر پور خاطر نشان كرد: در حال حاضر حكم قلع و قمع 172هكتار از زمين هاي كشاورزي كه غير قانوني تغيير كاربري داده شده است، نيز صادر و در اختيار جهاد كشاورزي قرار دارد.
**شناسايي پنج هزارو 382هكتار زمين بلاكشت در مازندران
وي از شناسايي پنج هزار و 382هكتار زمين هاي بلاكشت در استان مازندران خبر داد و گفت: امسال با اخطارهاي صورت گرفته 442هكتار از اين زمين ها احياء و زير كشت محصولات كشاورزي رفته است.
آمار هاي رسمي در حوزه كشاورزي اهميت ملي كشاورزي مازندران را نشان مي دهد و يكي از آمار ها ضريب كشت 35/1 درصدي در مازندران است كه اين شاخص در كشور هفت دهم درصد است و به عبارتي ديگر سطح زير كشت سالانه استان بيش از 670 هزار هكتار و 2 برابر ميانگين كشوري است.
استان مازندران با 5/10 درصد ارزش افزوده اقتصادي توليدات بخش كشاورزي كه حدود 5/4 برابر ميانگين كشور است، رتبه اول كشور را به خود اختصاص داده است.
72 نوع محصول كشاورزي در مازندران توليد مي شود كه در 15نوع از جمله برنج با يك ميليون تن ،مركبات با 2 ميليون و 500 هزار تن ،كيوي ،گل و گياه ،دام وطيور و شيلات رتبه اول تا سوم كشور را دارد.
خبرنگار: سيد رضا هاشمي كروئي ** انتشار دهنده:سيد محسن حسن نيا
/1899/6990

سرخط اخبار استان‌ها