۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۵۷
کد خبر: 82201496
T T
۰ نفر
50 درصد ایرانی ها چاق هستند

تهران - ایرنا - دبیر علمی دومین كنگره بین المللی و چهاردهمین كنگره تغذیه ایران گفت: 40 تا 50 درصد مردم مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند؛ چاقی در همه گروه های سنی از كودك تا بزرگسال دیده می شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، ابوالقاسم جزایری روز چهارشنبه در نشست خبری دومین كنگره بین المللی و چهاردهمین كنگره تغذیه ایران افزود: چاقی هم خودش ، بیماری شمرده می شود و هم عامل خطری برای بروز بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی و عروقی ، فشارخون و دیابت است.

**ناامنی غذایی در هفت استان كشور
دبیر علمی دومین كنگره بین المللی و چهاردهمین كنگره تغذیه ایران گفت: بررسی ها -كه مربوط به چهار سال پیش بوده و فكر نمی كنم آمار آن تغییری كرده باشد- نشان می دهد كه ناامنی غذایی در هفت استان كشور از جمله استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان و كرمان شدیدتر است.
جزایری افزود: جهاد كشاورزی و وزارت بهداشت برای برطرف كردن این ناامنی غذایی ، برنامه هایی دارند و این مساله در دست بررسی و پیگیری است.
وی یادآور شد: در برنامه استراتژیك هدف گذاری شده كه سوء تغذیه طی 10 سال، 20 درصد كاهش یابد.
به گفته وی، سند ملی تغذیه ، پنج سال است كه تدوین شده و مسائلی مانند امنیت غذایی در آن مدنظر قرار گرفته شده است.

**ارتباط تغذیه كودكی با بیماری های دوران بزرگسالی
دبیر علمی دومین كنگره بین المللی و چهاردهمین كنگره تغذیه ایران گفت: اگر تغذیه مادر در دوران جنینی كودك خوب باشد، احتمال خطر مبتلا شدن به بیماری مانند دیابت كودك در بزرگسالی كاهش می یابد. براساس تحقیقات تغذیه دوران جنینی به سال های آخر زندگی آن فرد وصل می شود.
جزایری افزود: بنابراین باید به سیاست گذاری ها در حوزه غذا توجه شده تا امنیت غذایی مردم تامین شود؛ امنیت غذایی به معنای دسترسی به غذای كافی و سالم است. بطورمثال تحقیقات نشان می دهد كه ارزش غذایی ماهی بسیار بالا است اما از سوی دیگر ماهی گران است و زود خراب می شود بنابراین با كمك از صنایع غذایی باید این ماده غذایی به صورت كنسرو در اختیار مردم قرار گیرد.
وی یادآور شد: مساله امنیت غذایی در دو برنامه اخیر كشور از جمله برنامه پنج ساله توسعه مورد تاكید قرار گرفته است.

**پیغام نمكی به مردم نرسید
دبیر علمی دومین كنگره بین المللی و چهاردهمین كنگره تغذیه ایران گفت:یكی دیگر از مشكلات تغذیه ای مردم مصرف زیاد نمك است كه منجر به بیماری هایی مانند فشارخون و بیماری های قلبی و عروقی می شود.
جزایزی افزود: متاسفانه پیغام خطرناك بودن مصرف زیاد نمك به طور مناسبی به مردم رسانده نشده است و رسانه ها باید در این زمینه بیش از پیش فرهنگسازی كنند.

**نگاهی به وضعیت سوء تغذیه در كشور
دبیر علمی دومین كنگره بین المللی و چهاردهمین كنگره تغذیه ایران در خصوص سوء تغذیه در كشور گفت: كمبود ویتامین دی D به مقدار زیادی در كشور وجود دارد.
جزایری افزود: همچنین كمبود ید در كشور به علت غنی سازی نمك ها باید، حذف شود و كمبود ویتامین ای A شدید نیست اما مردم كمبود كلسیم، ویتامین D و آهن دارند.
دومین كنگره بین المللی و چهاردهمین كنگره تغذیه ایران 14 تا 17 شهریور ماه جاری در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود.
اجتمام(3)9185 ** 1569

سرخط اخبار جامعه