۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۵
کد خبر: 82196778
T T
۰ نفر
صادرات از سمنان با نظارت دامپزشكی، در دولت تدبیر و امید به 25 میلیون دلار رسید

سمنان- ایرنا- مدیركل دامپزشكی استان سمنان با اشاره به صادرات 10 قلم محصولات دام و طیور با نظارت دامپزشكی از استان به خارج از كشور گفت: ارزش صادرات این اقلام از سال 93 تاكنون 25 میلیون و 100 هزار دلار بوده است.

محمد سعیدی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال 93 به میزان 2 میلیون دلار، در سال 94 به میزان 15 میلیون دلار و در چهارماهه سال 95 به میزان هشت میلیون و 100 هزار دلار انواع محصولات دام و طیور مانند مرغ، تخم مرغ، پشم و كُرك بز، آلایش های دامی غیرخوراكی و گوشت، از استان سمنان به خارج از كشور صادر شده است.
وی با اشاره به ظرفیت مطلوب استان سمنان در تولید فرآورده های دام و طیور با هدف صادرات، تاكید كرد: با زمینه سازی مناسب دولت تدبیر و امید در استان سمنان، صادرات این فرآورده ها در سال 94 نسبت به سال 93 رشد 630 درصدی داشته است.
سعیدی خاطرنشان كرد: با توجه به توان رقابت این محصولات در كنار توجه به نیازهای بازارهای منطقه و بین‌المللی، افزایش كیفیت تولیدات دام و طیور در استان سمنان با هدف افزایش صادرات، در سال 95 در دستور كار دامپزشكی استان سمنان قرار دارد.
مدیركل دامپزشكی استان سمنان با بیان اینكه سمنان با تولید بیش از یك سوم داروهای دامپزشكی كشور، قطب تولید این نوع دارو در كشور است، افزود: در حال حاضر، صادرات دارو از استان سمنان به كشورهای منطقه مانند افغانستان و عراق و كشورهای آسیای میانه انجام می شود و افزایش صادرات و توسعه كشورهای هدف در این مورد باید در دستور كار قرار گیرد.
وی با اشاره به عملكرد دامپزشكی استان سمنان در دولت تدبیر و امید در حوزه های مختلف، یاد آور شد: از مرداد 92 تاكنون تعداد 27 میلیون و 831 مورد انواع واكسیناسیون، مراقبت و نمونه برداری از دام در استان سمنان انجام شده است.
سعیدی ادامه داد: عملكرد دامپزشكی در بخش پوشش كنترل كیفی و بهداشتی در مراكز تولید و توزیع فرآورده های دام و طیور استان در دولت تدبیر و امید 2 میلیون و 126 هزار مورد بازدید و نظارت و مراقبت بوده است.
وی، پوشش كنترل بهداشتی در بخش طیور و آبزیان علیه بیماریهای مختلف را از سال 92 تاكنون 593 میلیون و 498 هزار مورد مراقبت و نظارت بر جوجه ریزی و ماهی ریزی عنوان كرد.
مدیركل دامپزشكی استان سمنان تاكید كرد: هیچ مورد و كانون آلوده به بیماری تب برفكی دام در استان گزارش نشده است.
وی با اشاره به فعالیت هفت كشتارگاه دام شامل پنچ كشتارگاه نیمه صنعتی و 2 كشتارگاه سنتی و همچنین 6 كشتارگاه صنعتی طیور در استان سمنان، افزود: امسال دامپزشكی بر كشتار 69 هزار و 800 راس دام در این كشتارگاه ها نظارت داشت كه هفت هزار و 500 كیلوگرم لاشه دام غیرقابل مصرف توسط دامپزشكی معدوم شد.
وی ادامه داد: امسال سه میلیون و 600 هزار قطعه طیور در كشتارگاه های استان سمنان كشتار شد كه با نظارت دامپزشكی 113 تن طیور غیرقابل مصرف ضبط و معدوم شد.
سعیدی افزود: در چهار ماهه سال 95 تعداد 9 هزار و 780 مورد نظارت بر مراكز عناصر خام دامی از سوی دامپزشكی در استان سمنان انجام شد كه 94 تن موادخام دامی غیرقابل مصرف از این مراكز ضبط شد.
وی با اشاره به زمینه سازی برای افزایش صادرات داروهای دامپزشكی تولیدی در استان، گفت: از ابتدای سال 95 تا پایان ماه تیر 200 مورد و در سال گذشته 700 مورد بازدید از واحدهای تولید، شركتهای پخش و داروخانه های داروهای دامی انجام شد.
مدیركل دامپزشكی استان سمنان با اشاره به افزایش داروهای تولیدی در كارخانه های تولید داروهای داكپزشكی استان به تعداد 171 قلم دارو در سالجاری ،گفت: امسال 946 هزار لیتر انواع محلول، 2 میلیون و 450 هزار عدد انواع قرص و یك میلیون و 365 هزار مورد انواع داروهای تزریقی در استان سمنان تولید شده است.
در استان سمنان 14 كارخانه تولید، هشت شركت پخش و 20 داروخانه داروهای دامپزشكی وجود دارد كه سمنان را به قطب تولید داروهای دامپزشكی در كشور تبدیل كرده است.
6103

سرخط اخبار استان‌ها