30 هزار تن انگور ياقوتي در سيستان و بلوچستان برداشت مي شود

زاهدان- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: 30 هزار تن انگور ياقوتي امسال پيش بيني مي شود از باغات استان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

رضا نجفي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: سيستان و بلوچستان داراي سه هزار و 600 هكتار باغ انگور است كه بيش از 90 درصد آن را باغات انگور ياقوتي قرمز به خود اختصاص داده است.
وي ادامه داد: برداشت انگور ياقوتي در استان از اوايل خرداد به مدت يك ماه آغاز و پيش بيني مي شود بيش از 30 هزار تن محصول توليد و روانه بازار مصرف شود.
وي تصريح كرد: با بروز خشكسالي و خشك شدن بيش از 2 هزار و 500 هكتار از باغات انگور منطقه، اين سازمان با مشاركت كشاورزان با ايجاد 18 نهالستان مجوز دار سالانه يك ميليون اصله نهال اين محصول را در استان توليد مي كند كه اين امر ضمن تامين نهال و توسعه باغات استان نهال به ديگر استانهاي كشور ارسال مي شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان افزود: هم اينك در 15 شهرستان استان انگور ياقوتي كشت مي شود كه شهرستان هاي زهك، هامون، خاش، هيرمند و زاهدان بيشترين سطح باغات استان را به خود اختصاص داده اند.
نجفي گفت:300 هزار اصله نهال يارانه دار سال گذشته به منظور توسعه باغات انگور بين كشاورزان سيستان و بلوچستان توزيع شده است كه بابت هر نهال 6 هزار و 500 ريال يارانه پرداخت مي شود.
وي خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه انگور ياقوتي اقتصادي ترين محصول باغي منطقه سيستان بوده و مي تواند نقش زيادي در بهبود وضعيت اقتصادي مردم منطقه داشته باشد طرحي در دست اقدام است كه با اتمام طرح بزرگ آبرساني با لوله به 46 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي دشت سيستان سطح باغات انگور به بيش از 20 هزار هكتار افزايش يابد.
سيستان با پنج شهرستان زابل، زهك، هامون، نيمروز و هيرمند در شمال سيستان و بلوچستان واقع شده است.
وي خاطر نشان كرد: علاوه بر انگور ياقوتي قرمز ارقام ديگر انگور شامل ياقوتي سفيد، فخري، سنگك، اميري، لعل، حاجي عباسي، چشم گاوي، قندهاري، مايه ميش غلامي و شست عروس در سيستان و بلوچستان كشت و توليد مي شود.
سيستان و بلوچستان به سبب نزديكي به خط استوا و بهره گيري از رطوبت دريا توانمندي زيادي در توليد محصولات گرمسيري و نيمه گرمسيري و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپايا، گواوا، هندوانه آناناسي، نارگيل، زيتون محلي، مركبات و غيره دارد.
توليد محصولات كشاورزي در سيستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمين هاي برخي مناطق اين استان مانند نيكشهر، سرباز، ايرانشهر، كنارك و چابهار در هر سال توان توليد 2 بار محصول را دارند.
هم اينك در بيش از 200 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي سيستان و بلوچستان محصولات زراعي و در 80 هزار هكتار از باغ هاي استان انواع ميوه هاي گرمسيري، نيمه گرمسيري و سردسيري توليد مي شود.
7316 /8005 /6081

سرخط اخبار استان‌ها