۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۲۶
کد خبر: 82191461
T T
۰ نفر
561 ميليون متر مكعب آب غيرمجاز در بخش كشاورزي قزوين مصرف مي شود

قزوين - ايرنا - مدير آب و خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين گفت: هم اكنون 561 ميليون متر مكعب آب غيرمجاز اين استان در بخش كشاورزي مصرف مي شود.

به گزارش ايرنا، محمدحسين عطايي شامگاه سه شنبه در جلسه شوراي حفاظت از منابع آبي استان قزوين، افزود: ميزان مصرف كنوني از منابع آب مجاز استان در بخش كشاورزي يك ميليارد و 815 ميليون متر مكعب است.
وي ميزان آب استحصالي استان در بخش كشاورزي را دو ميليارد و 376 ميليون متر مكعب اعلام و يادآور شد: از اين ميزان، حجم استحصالي باغ هاي 582 ميليون متر مكعب است.
عطايي اجراي سيستم آبياري نوين در جهت كاهش مصرف آب حوزه كشاورزي را بسيار موثر دانست و يادآور شد: هم اكنون بيش از 35هزار هكتار از اراضي استان قزوين به اين نوع سامانه مجهز است.
به گفته وي، 234 هزار و 880 هكتار از اراضي كشاورزي استان مستعد اجراي طرح آبياري تحت فشار بوده كه با اجراي سيستم آبياري نوين، ميزان آب قابل صرفه جويي به يك ميليارد و 89 ميليون متر مكعب خواهد رسيد.
وي ادامه داد: نياز آب بخش كشاورزي استان با تركيب كنوني و با روش آبياري سطحي دو ميليارد و 618 ميليون متر مكعب است كه با در نظر گرفتن 35 هزار هكتار از اراضي تحت پوشش آبياري نوين، نياز موجود به دو ميليارد و 441 ميليون متر مكعب مي رسد.
مدير آب و خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين افزود: مصرف كنوني حوزه كشاورزي استان از منابع آبي مجاز و غيرمجاز دو ميليارد و 376 ميليون متر مكعب است كه بايد با تدابير انديشده شده و اجراي طرح هاي نوين اين ميزان را كاهش دهيم.
عطايي اجراي سيستم آبياري نوين، مديريت و افزايش كارآيي مصرف آب و نصب كنتورهاي هوشمند بر چاه هاي آب را از جمله راهكارهاي مصرف بهينه از منابع آب حوزه كشاورزي اعلام و يادآور شد: رعايت الگوي كشت نيز يكي ديگر از راه هاي مصرف بهينه آب كشاورزي در كشور مطرح است.
وي اضافه كرد: داشتن كشاورزي پايدار، حفظ محيط زيست و كاهش مصرف آب از جمله مزيت هاي مهم اجراي الگوي كشت در بخش كشاورزي است در حالي كه الگوي كشت نياز به اقدام هاي اوليه از جمله اقليم، خاك، بهره وري، سياست گذاري هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي دارد.
عطايي، اجراي الگوي كشت را بحث پيچيده اي دانست كه آن را مي توان به راحتي در سطح اراضي كشاورزي و با همكاري كشاورزان و حمايت دولت اجرا كرد و ادامه داد: طي سال هاي گذشته سازمان جهاد كشاورزي با اجراي تركيب كشت در سطح اراضي به 524ميليون متر مكعب در كاهش مصرف آب كمك كرده است.
وي در پايان به چالش هاي الگوي كشت در استان نيز اشاره و افزود: مشخص كردن پارامترهاي اساسي بهره وري مالي، فيزيكي، اشتغال، اقليم، خاك و مسائل اجتماعي از جمله اين چالش ها است.
7390/8054

سرخط اخبار استان‌ها