۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۰۹
کد خبر: 82436417
T T
۰ نفر
اخطار به مالكان يك هزارو723هكتار زمين هاي بلاكشت در نوشهروچالوس

نوشهر - ايرنا - مديران جهادكشاورزي شهرستان هاي نوشهر و چالوس از صدور اخطار به مالكين يك هزار و 723 هكتار از زمين هاي بلاكشت اين 2 شهرستان در سال جاري خبر دادند.

با اجراي قانون اراضي باير كشاورزي مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام و براي جلوگيري از تخريب اراضي كشاورزي و تبديل آن به غيركشاورزي ، مالكاني كه پنج سال بدون عذر موجه اراضي كشاورزي خود را بلاكشت رها ‌كرده‌ تا تبديل به اراضي باير شود به استناد قانون در صورت عدم اعراض صاحبان اراضي‌، اين اراضي به صورت بلاعوض در اختيار دولت قرار مي‌گيرد.
براساس قانون، باير به اراضي اطلاق مي‌شود كه بيش از پنج سال بدون عذر موجه بلاكشت مانده و يا بماند، كه در صورت عدم اعراض مالكان اراضي باير‌، به دليل ضرورت، ملزم به كشت براساس ضوابط كشاورزي يا فروش يا اجاره يا مزارعه زمين باير خود هستند و در صورتي كه ظرف مدت يكسال مالكين يكي از اين موارد را انتخاب نكنند.
مدير جهاد كشاورزي نوشهر روز يكشنبه به ايرنا گفت : در راستاي اجراي اين مصوبه از ابتداي امسال تاكنون به مالكان يك هزار و 423 هكتار از زمين هاي بلاكشت شهرستان نوشهر اخطار داده شده است.
محمدرضا رضوي زاده بر خلع يد زمين هاي باير در صورت عدم كشت تاكيد كرد و افزود: از اين مقدار يك صد هكتار به چرخه كشت برگشت .
وي همچنين از معرفي صاحبان 17 هكتار از اين اراضي در قالب 72 فقره پرونده به مراجع قضايي خبر داد.
مدير جهاد كشاورزي نوشهر خاطرنشان كرد: اين درحالي است كه سال گذشته 96 فقره پرونده تغيير كاربري غيرمجاز زمين هاي كشاورزي با مساحت 48 هكتار به مراجع قضايي شهرستان معرفي شده بود.
وي گفت: امسال نيز 25 فقره احكام قلع و قمع به مساحت 2 هكتار پس از اعلام جرم عليه متخلفان و بدون تشكيل پرونده نسبت به پيشگيري از تغيير كاربري در زمين هاي جنگلي و جلگه اي و كشاورزي شهرستان انجام شد.
مدير جهادكشاورزي چالوس هم به ايرنا گفت : از ابتداي امسال تاكنون 300 هكتار از زمين هاي بلاكشت منطقه مرزن آباد، ميچكار و سنار اين شهرستان شناسايي و براي بازگشت به چرخه توليد براي صاحبان آن اخطار داده شد.
يزدانقلي خزايي تصريح كرد: در اين مدت نيز 30 هكتار از اراضي هاي بلاكشت شهرستان به چرخه توليد محصولات كشاورزي بازگشته است.
وي تصريح كرد: امسال تعداد 153 فقره پرونده تغيير كاربري غيرمجاز زمين هاي كشاورزي چالوس به مساحت 9 هكتار به مراجع قضايي معرفي شدند.
خزايي خاطر نشان كرد: از ابتداي امسال تاكنون نيز با توجه به تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها، احكام قلع و قمع ساخت و ساز غيرمجاز 50 فقره به مساحت 32 هكتار اقدام و وضعيت زمين را به حالت اوليه برگردانند.
وسعت اراضي كشاورزي و باغي مازندران حدود 460 هزار هكتار است كه سالانه حدود 6 ميليون تن محصول از ان برداشت مي شود.
خبرنگار: سيدمحمد اكبرموسوي**انتشار دهنده:سيد محسن حسن نيا
1295/ 1602/1899

سرخط اخبار استان‌ها